Balkongträdgård?

Gnist

Trådstartare
Eftersom det verkar vara smått hopplöst att hitta något lämpligt litet hus för mig, katten och hundarna så har jag bestämt mig för att skapa en liten trädgårdsoas på min balkong i år. So far finns bara en träbytta med några jordgubbslplantor och en söt portabel (oanvänd) kolgrill som numera huserar en liten rosenbuske och är i övrigt ruskigt omysig precis som en balkong naturligen är..

gubbar_zpsx975edey.jpg


rosor_zpsvhbr5sx3.jpg


Tanken är att lägga trall, införskaffa ett mindre bord och två stolar att komplettera min solstol med samt ha mer grönt, blommor och göra den mysig att vara på helt enkelt, så vad för växtligheter ska jag ha, vad funkar att övervintra i frigolitlådor omgärdat av nått isolerande?

Storleken på balkongen är 1,45*3,75 om det kan tänkas ha betydelse.
 
Eftersom det verkar vara smått hopplöst att hitta något lämpligt litet hus för mig, katten och hundarna så har jag bestämt mig för att skapa en liten trädgårdsoas på min balkong i år. So far finns bara en träbytta med några jordgubbslplantor och en söt portabel (oanvänd) kolgrill som numera huserar en liten rosenbuske och är i övrigt ruskigt omysig precis som en balkong naturligen är..

gubbar_zpsx975edey.jpg


rosor_zpsvhbr5sx3.jpg


Tanken är att lägga trall, införskaffa ett mindre bord och två stolar att komplettera min solstol med samt ha mer grönt, blommor och göra den mysig att vara på helt enkelt, så vad för växtligheter ska jag ha, vad funkar att övervintra i frigolitlådor omgärdat av nått isolerande?

Storleken på balkongen är 1,45*3,75 om det kan tänkas ha betydelse.
Vad du kan övervintra beror ju på var i landet du bor, hur skyddad balkongen är, vädersträck...
 
wp_20150424_11_20_57_pro_553b5297ddf2b32bd64881df.jpg


Så här såg min odling ut i april. Det är rädisor, ätbara blommor, penseer, ärtor, jordgubbar ( i ampel) , smultron och morötter.
I kruka finns gräslök, timjan, basilita och persilja.

Måste fota nya bilder för jösses vad det växer!
 
Bor i Sollefteå, efter älven två trappor upp och det är väl zon 5/6 här om jag inte missminner mig helt och det är sol över balkongen en stund på morgonen och sen över större delen av dan. Balkongen är rätt bra lä på, men vad än för perenn jag har som normalt på friland klarar sig finfint, så måste den bo i isolerad frigolitlåda över vintern för att överleva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp