Bältesstolar

nordsvensken

Trådstartare
Tösen är 3½ och håller på att växa ur sin bilbarnsstol. Hon verkar ha ärvt mammas väl tilltagna längd :angel:

Då är frågan vad man ska ha för bältesstol? Egentligen är hon ju i yngsta laget, men hon är så lång så det finns inget annat val. Bältesstolar finns ju verkligen i en uppsjö prisklasser, har sett från 300 - nästan 2000kr , men sedan har jag även fått höra från flera håll att det i princip inte spelar ngn roll vad man väljer eftersom "bältesstolarna bara ska se till att få upp barnet i rätt höjd för bilbältet".

Åsikter? erfaranheter av bältesstolar?

Sv: Bältesstolar

Hur lång är hon och vad har ni för stol nu? Jag hade kollat efter en ny bakåtvänd till henne ist, om det inte är så att ni har den största nu. Bakåtvänd är 5 ggr säkrare och 90-95% skadereducerande.

Jag skulle också ha bytt till en rymligare, bakåtvänd stol. Det finns stolar som åtminstone rymmer barn på 120 cm och det är det få 3,5-åringar som är.

Vilka rymmer barn upp till 120 då? Tösen är snart 110 nu...

Vi har en brio zento nu, och när den köptes för 3 år sedan sa vi i babyaffären att vi villa ha en rymlig stol, för att dottern som sagt antagligen skulle bli lång tidigt... De rekomenderade då zento, kanske har det kommit andra lämpligare varianter för långa barn nu?

Vi har en britax two-way till sonen, han är är 105 cm lång nu och kan nog sitta i den tills han är ca 125.

Du vill inte mäta hur hög en sådan är i ryggen?

Enl vad jag läst och hört, så är det ok att hjässan sticker ovanför kanten, men inte bakhuvudet sas. Att så länge överkanten på öronen (typ) inte gick ovanför så skulle man inte byta upp sig till bältesstol. Vet inte om detta stämmer. Går man efter detta kan hon nog växa 5 cm till i nuvarande stolen?

Ryggen, från sitsen upp till kanten är 55 cm. Stolen är urvuxen när öronen når kanten. Rekommendationen för framåtvänt åkande är minst 4 år och 15 kg, inte antingen eller alltså. Men eftersom bakåtvänt är så pass mkt säkrare så är det bästa att barnet åker bakåt så länge som den får plats.

Britax multi-tech är en av dom rymligaste stolarna sa försäljaren när vi skulle köpa ny stol. Den fungerar även likabra att ha framåtvänd sen lite senare.
Om du ändå måste köpa en bältestol, satsa på en med ordentliga sidokanter.

Ryggen, från sitsen upp till kanten är 55 cm.

Mätta våran zento, där är ryggen 56,5cm. Fast sedan beror det ju mycket på hur barnet är byggt. Våran tjej har relativt lång överkropp så hon kommer ju högre upp med huvudet än ett jämnlångt barn med kortare överkropp och längre ben... Än så länge är inte öronen vid kanten, men hjässan sticker ovanför, så det är i alla fall dax att börja fundera på lämplig fortsättning.

turbofling: vill du mäta ryggen från sitsen och till kanten, på eran Britax multi-tech?

Om vi återgår till ämnet bältesstolar då ;), vilka är bäst och säkrast...?

Vi köpte aldrig den stolen, vi behövde en som fungerade redan från 5 månader och då kändes den Britaxen för stor för henne nu.

Som andra tidigare sagt, gör inget om huvudet kommer över kanten, men vid öronen går gränsen. Vissa tycker stolarna är för små när benen börjar bli för långa, men böjda ben utgör ingen som helst fara.

Vad gäller bältesstolar så kan jag rekommendera Be safe - izi up x2. Sålt dessa och gått kurs hos be safe, så gillar deras modeller skarpt, de får också alltid höga betyg i tester. Högden regleras avartefter barnet växer och den har mkt ba sidokrockskydd. Dock är rekommendationen att börja använda den vid 15kg.

Hm, hur mätte du? För alla jag pratat med säger att britax two-way och multi-tech är de stolar som finns som är längst rygg på.. Vet en som bytte från zento till two-way för att den var större. Eller så var det jag som mätte helt knasigt, får nog mäta en gång till.

Vilka rymmer barn upp till 120 då? Tösen är snart 110 nu...

Vi har en brio zento nu, och när den köptes för 3 år sedan sa vi i babyaffären att vi villa ha en rymlig stol, för att dottern som sagt antagligen skulle bli lång tidigt... De rekomenderade då zento, kanske har det kommit andra lämpligare varianter för långa barn nu?
Våra barn är också långa, äldsta dottern var drygt 3 år när hon fick börja åka framåtvänt. Jag blev idiotförklarad här när jag ställde samma fråga som du, men det hjälper ju inte att man vill ha dem bakåtvända när de inte får plats i stolen längre.
Jag frågade i min butik och de ansåg att den stol vi hade (och fortf har kvar till syskonen - Britax Eclipse) var den bästa till långa barn.
Rekommendationen för framåtvänt åkande är minst 4 år och 15 kg, inte antingen eller alltså. Men eftersom bakåtvänt är så pass mkt säkrare så är det bästa att barnet åker bakåt så länge som den får plats.
Rekommenderad minimigräns för framåtvänt åkande är 3 år, 100 cm och 15 kg (alla dessa kriterier uppfyllda).

Sen är det ju sant att det säkraste att ha dem bakåtvända så länge som möjligt, men med långa barn har man egentligen inget val. "Så länge som möjligt" tarju slut när barnet vuxit ur stolen på längden.
Och det är lite tråkigt då när många ändå propagerar för och tjatar om bakåtvänt, när det inte finns några stolar som funkar till det.

Senast ändrad:

Fast rekommendationen är numera 4 år, står på ntf:s sida. Många som säger att stolen är urvuxen kanske inte har koll på att det kan finnas större bakåtvända stolar, ist vänder de för tidigt. Många vet inte heller när stolen är urvuxen. Butiker som säljer bilbarnstolar har tyvärr inte heller alltid så mkt kunskap, vet många som blivit rekommenderade att köpa bältesstolar alldeles för tidigt.. Självklart är det inget annat att göra än att vända barnet om stolen är urvuxen, men då tycker jag att man ska vara helt säker på att den största stolen som finns att köpa är urvuxen. Inte att den stolen man har är det.

rekommendationen har varit 4 år länge och man har numera tagit bort de gränser jag nämnde - kanske för att de sågs som "okej-gränser". Men för oss som har för långa barn kan man ju inte följa 4-årsrekommendationen och DÅ kan ju den numera inofficiella minimigränsen vara ett hjälpmedel.
Våra barn har varit förbi den längden och vikten med råge när de har vänts framåt, det är bara åldern som har saknats.

Och jag vet att personalen i min bilstolsbutik är utbildade på bilstolarna.

Som sagt, är det så att barnet är för stor för den största bakåtvända stolen som finns, då är det inget annat att göra än att vända. Men en del som startar såna här trådar har ingen aning om att det kan finnas en stol som är större än den de har, då är det väl bra att de kan få reda på det? Det är deras barns liv det handlar om, jag hade iaf blivit glad för den infon om jag inte vetat.
Ang barnbutiker har jag varit inne i flera där personalen varit skrämmande okunniga om barn i bil. Att rekommendera någon att köpa en bältesstol till 2½åring så att syskonet kan ta över den bakåtvända känns inte helt okej.. Vet inte föräldrarna så litar man ju på den i butiken.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena... 2
Svar
21
· Visningar
4 699
Senast: Enya
·
Ridning Kände att tråden höll på att tappa fokus om den här diskussionen fortsatte, men jag tycker att den är så intressant att jag gärna... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 625
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka