Bandmask - suck

cello

Trådstartare
HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det?

Vi har vilat hagar, mockat, haft får som betat, stängslat in nya hagar.

Vi har:

Avmaskat samtliga hästar med noromectin comp + haft i grushage 4 dagar innan flytt till nya HELT rena hagar (aldrig betade av hästar + vilat helt i 5 år).

Halva vinterhagen har vilat sommar, vinter, sommar. De fick alltså gå i smittad hage förra vintern.

Förra sommaren hade vårt ”vanliga” bete vilat vinter, sommar, vinter samt att vi tog in hö innan vi släppte dem på bete. Samma avmaskningsrutin som ovan.

Träckprovet efter sommaren visade ingen bandmask och vi avmaskade inte innan flytt till vinterhagen som nu borde varit ren (det "borde" ju även betet varit.. :confused:

Nu har en av hästarna alltså bandmask ändå och vi vet inte vilken hage som är smittad eller om alla är det. Jag känner mig nu rätt trött på att planera avmaskning, hagar, vila osv när det ändå inte funkar. Och vad ska jag har för avmaskningsrutiner? Veterinärna jag pratat med hittills har rekommenderat att avmaska alla eftersom så många har varit smittade av bandmask och att de andra antagligen är smittade då också (eftersom de kan vara svåra att se på träckprov). Det känns i så fall väldigt onödigt att ta träckprov + bandmaskanalys på 6 hästar 2 gånger per år om jag i princip vet att alla ändå måste avmaskas.

Råkar vi bo i ett bandmasksparadis :mad: eller har jag missat något?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
2 997
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp