Banken vägrar betala tillbaka pengarna...

Jag har inte läst hela tråden, så jag ber om ursäkt om detta redan avhandlats


Jag har inte haft svensk bank på ett tag men alla mina banker spärrar automatiskt mitt konto om de upptäcker något som de tycker verkar vara ovanliga transaktioner, och sen ringer de upp mig för att bekräfta om jag vill godkänna transaktionerna eller om kortet blivit stulet eller skummat typ.

vet dock inte hur banken skulle reagerat om jag inne på internetbanken skulle tömma hela kontot till ett nytt konto som jag aldrig överfört till innan..
Så gör min bank också. Jag lyckades få mitt kort spärrat över jul en gång precis efter en separation då mitt ex av oklar anledning använde mina kortuppgifter till ngt. Banken spärrade direkt och skickade sms.
Blev en jobbig jul kan jag säga, tog evigheter innan jag fick nya kortet och nya pinkoden med tanke på alla röda dagar..
Exet fick ge mig kontanter, var ju hans jävla fel..
 
Jag har inte läst hela tråden, så jag ber om ursäkt om detta redan avhandlats


Jag har inte haft svensk bank på ett tag men alla mina banker spärrar automatiskt mitt konto om de upptäcker något som de tycker verkar vara ovanliga transaktioner, och sen ringer de upp mig för att bekräfta om jag vill godkänna transaktionerna eller om kortet blivit stulet eller skummat typ.

vet dock inte hur banken skulle reagerat om jag inne på internetbanken skulle tömma hela kontot till ett nytt konto som jag aldrig överfört till innan..

Jag har blivit uppringd av banken som undrat om det verkligen är jag som gjort transaktioner. Detta när mönstret avvikit. Ena gången när jag gjorde ett osedvanligt stort inköp. Andra gången när kortet användes två gånger med kort mellanrum på två olika platser långt ifrån varandra (det ena var jag irl, det andra var dåvarande partnern som fått uppgifterna för att göra ett nätköp)

Om jag gör väldigt mkt olika inköp online snabbt eller avviker på annat sätt kommer dessutom ofta upp ett steg till för att verifiera att jag är jag genom att jag får ett sms och måste ange en kod förutom sedvanliga godkännandet.
 
Jag har inte haft svensk bank på ett tag men alla mina banker spärrar automatiskt mitt konto om de upptäcker något som de tycker verkar vara ovanliga transaktioner, och sen ringer de upp mig för att bekräfta om jag vill godkänna transaktionerna eller om kortet blivit stulet eller skummat typ.

Min (svenska) bank ringde upp mig direkt när det var någon i London som skulle köpa vitvaror för 14 000 skr. De stoppade transaktionen, men låste inte kortet utan mailade + ringde för att fråga om det var jag som hade handlat.

Tyckte det kändes väldigt bra att de reagerade och ville kolla av då det var en ovanlig transaktion på kontot.

Detta med att folk ger ut koderna är nåt annat dock. För att kommentera huvudämnet. Jag är inte förvånad över att det går att lura äldre människor, eller godtrogna / osäkra personer i alla åldrar. När min bank ringde ang vitvaror i London så legitimerade jag mig själv snällt med mitt eget bankID, då jag även sett deras mail. Det hade ju i princip kunnat vara vem om helst.
 
Jag har inget kort till min dosa. Vad används det till?

Jag undrar hur många som läser igenom allt man får hem eller undertecknar? Bankavtal, kortavtal, försäkringsvillkor för bilen, hemmet, gården, hunden osv.

Jag frågade förresten när jag hämtade ut en ny säkerhetsdosa på banken vilka krav de har på virusprogram och uppdateringar av operativsystemet på datorn och ingen hade någon som helst aning trots att det var ett större bankkontor. Det enda infon de kunde ge var att jag kunde söka på internet för svar.
Man stoppar in kortet i dosan. Dosa utan kort kan inte användas för att logga in på internetbanken. Det är kortets PIN-kod som är säkerhetskoden.

Dosan går att använda till betalkortet också vid viss internethandel, som extra säkerhet. Då använder man betalkortet i dosan och använder betalkortets PIN-kod i stället.
 
Min (svenska) bank ringde upp mig direkt när det var någon i London som skulle köpa vitvaror för 14 000 skr. De stoppade transaktionen, men låste inte kortet utan mailade + ringde för att fråga om det var jag som hade handlat.

Tyckte det kändes väldigt bra att de reagerade och ville kolla av då det var en ovanlig transaktion på kontot.

Detta med att folk ger ut koderna är nåt annat dock. För att kommentera huvudämnet. Jag är inte förvånad över att det går att lura äldre människor, eller godtrogna / osäkra personer i alla åldrar. När min bank ringde ang vitvaror i London så legitimerade jag mig själv snällt med mitt eget bankID, då jag även sett deras mail. Det hade ju i princip kunnat vara vem om helst.

Aven nar koden anvants (det vill saga att jag kunnat ge ut den till nagon) och storre summor ovantat flyttas fran ett konto till ett annat, skickar min bank ett sms och ber mig ringa dem. (jag kan valja pa sms eller email for kontakt) Da behover jag aldrig lamna ut nagra kansliga uppgifter till nagon som ringer till mig.
 
Man stoppar in kortet i dosan. Dosa utan kort kan inte användas för att logga in på internetbanken. Det är kortets PIN-kod som är säkerhetskoden.

Dosan går att använda till betalkortet också vid viss internethandel, som extra säkerhet. Då använder man betalkortet i dosan och använder betalkortets PIN-kod i stället.
Tror det är olika på banker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp