Banta fet katt

kolblakkur

Trådstartare
Har en katt som är fet. Det blev värre när han fick foderallergi, allergifodret har gjort honom väldigt fet. Det är en stor katt, han bör ligga på runt 6,5kilo. Låg på 7,4 senast han vägdes och det var innan foderallergin :(

Utfodrar honom enligt tabell och då enligt att han ska väga 6 kilo. Ändå verkar inget hända! Han får 75 gram Hills z/d torrfoder. Kan jag sänka det ytterligare eller blir det liksom svält-mode då? Har försökt att byta till blötmaten men han avskyr den.

Han ska till veterinären om cirka en vecka och jag SKÄMS :(
 
Prova sänk och lägg honom vad en katt på 5 kg ska ha. Och förläng tiden det tar att få i sig maten?

Det är svårt när man inte kan byta mat men jag skulle dra ner det och se det tar längre tid få i sig den.

Och ta upp med vet om de har något förslag. Vet du vad han är allergisk emot?
 
Går han upp eller ligger han på samma (över)vikt? http://www.kattstatus.se/sida97.html kan hjälpa lite. Plus om du kan aktivera honom, det hjälper vid bantning. Sedan måste det få ta tid, precis som när vi människor bantar. Megara vägde 4.1 i somras, hon är nu nere på 3.7 och ska ner till ca 3.2 Så kanske någon gång i vår når vi målet. Om han går på allergifoder kan det vara lite knepigare också eftersom det inte är idealet för bantning. Blötmat är bäst men jag vet hur det är att ha en torrfoderjunkie som ska bantas :meh: Aktivitetsleksaker så han måste kämpa för att få sin mat är ett annat tips.

En katt ska inte gå ner mer än 1-2% av sin kroppsvikt per vecka högst så han ska inte ned många gram per månad. Väg honom också regelbundet på samma våg så följer du hans viktnedgång korrekt. Helt värdelöst med olika vågar. Med Nikita hade jag en fiskevåg och en Clas Ohlson påse och vägde henne i. Megara vägrar bli stoppad i påse så henne överrumplar jag när hon sover sött och ställer henne på vågen innan hon hinner vakna och sticka därifrån :angel: Det där med att väga sig själv och sedan ha katten i famnen och väga fungerar inte bra eftersom man får lite olika beräkningar och vi pratar om så små skillnader i vikt vad gäller en katt.
 
Går han upp eller ligger han på samma (över)vikt? http://www.kattstatus.se/sida97.html kan hjälpa lite. Plus om du kan aktivera honom, det hjälper vid bantning. Sedan måste det få ta tid, precis som när vi människor bantar. Megara vägde 4.1 i somras, hon är nu nere på 3.7 och ska ner till ca 3.2 Så kanske någon gång i vår når vi målet. Om han går på allergifoder kan det vara lite knepigare också eftersom det inte är idealet för bantning. Blötmat är bäst men jag vet hur det är att ha en torrfoderjunkie som ska bantas :meh: Aktivitetsleksaker så han måste kämpa för att få sin mat är ett annat tips.

En katt ska inte gå ner mer än 1-2% av sin kroppsvikt per vecka högst så han ska inte ned många gram per månad. Väg honom också regelbundet på samma våg så följer du hans viktnedgång korrekt. Helt värdelöst med olika vågar. Med Nikita hade jag en fiskevåg och en Clas Ohlson påse och vägde henne i. Megara vägrar bli stoppad i påse så henne överrumplar jag när hon sover sött och ställer henne på vågen innan hon hinner vakna och sticka därifrån :angel: Det där med att väga sig själv och sedan ha katten i famnen och väga fungerar inte bra eftersom man får lite olika beräkningar och vi pratar om så små skillnader i vikt vad gäller en katt.
Det sura är att han inte ens är torrfoderjunkie! Han äter blötmat - bara inte z/d. Älskar Bozita i alla dess former :(
 
Ja, jag ska testa att sänka honom. Har inga problem med att förlänga ättiden tack och lov, kan mata honom med en torrfoderbit åt gången :D Tror även jag har en grej att stoppa maten i som gör att katten måste jobba för att få ut torrfoderbitarna.

Använd hellre foderboll, tiger diner, matpyramid mm. Om du ska portionerna en i taget så kräv nån slags prestation i utbyte. Dvs de ska behöva röra sig lite (om så bara peta med tassen) för att få ut maten.

Och hojta om du kommer på nåt supertips. Har två trinda överviktiga sen allergimat började serveras :S
 
Använd hellre foderboll, tiger diner, matpyramid mm. Om du ska portionerna en i taget så kräv nån slags prestation i utbyte. Dvs de ska behöva röra sig lite (om så bara peta med tassen) för att få ut maten.

Och hojta om du kommer på nåt supertips. Har två trinda överviktiga sen allergimat började serveras :S
Jag brukar kasta iväg en och en. Så får han i alla fall springa lite :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Ena katten behöver banta, går under namnet "tjocka katten" här hemma.. Hur j*vla jobbig och tjatig han än blir om han inte får fri...
Svar
6
· Visningar
1 284
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har en katt som är riktigt tjock som verkar omöjlig att banta. Har testat nästan allt tror jag; endast blötmat, obesityfoder, dra ner på...
Svar
7
· Visningar
1 503
Senast: Ajabaja
·
Katthälsa Jag har en Devon rex-hona som fyllde 1 år i början av december. Hon kastrerades i november och efter det har hon gått upp i vikt. Jag...
Svar
2
· Visningar
1 134
Senast: Sol
·
Katthälsa Har en kastrerad huskattpojke på 10 år, som förra våren fick diagnosen sinusarytmi. Om jag förstod rätt så innebär det att han har en...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp