Bara en förkylning eller kan det vara något annat?

Narcissa

Trådstartare
Ja, nu börjar jag faktiskt bli lite orolig för en av mina hundar.
Det har pågått i några dagar och jag trodde att det skulle ge med sig om hon bara fick ta det lugnt och vara ute lite mindre men jag vet inte om det hjälper faktiskt.
Inne är hon ganska så ok men hon håller på att slicka sig om nosen ovanligt mycket och då särskilt på morgonen. Hon sover aningens mer men kan absolut vara ganska pigg.
Men sen när vi kommer ut....då börjar det ordentligt. Bara vi kommer utanför dörren så börjar hon ofta låta väldigt illa i andningen, precis som om det blir baksug. Detta har hänt någon gång innan och det har även hänt min andra hund men nu händer det väldigt ofta och det är svårt att ta henne på promenad när hon inte vill gå. Hon nyser och fnyser hela tiden när hon är ute och fortsätter att slicka sig om nosen. Hon brukar vara med i stallet varje dag men nu vågar jag knappt ha henne ute så pass mycket. Hon kan trava på ganska bra men som sagt så nyser och fnyser hon hela tiden. Nosen på henne rinner också.

Vad tror ni att detta kan vara? Jag har tänkt ta henne till veterinären imorgon och det har inte varit något akut (än så länge iaf).

Man blir ju så orolig för sin lilla älskling.

Sv: Bara en förkylning eller kan det vara något annat?

Det kan vara noskvalster (lätt fixat med medicin som vetten skriver ut) eller kanske ett främmande föremål i näs/munhåla. Kompisens hund fick fnysningar som inte gick över, vetten sövde och hittade ett 20 cm långt grässtrå i nosen på honom. Nog för att han är en terv med lång näbb men även veterinären var förvånad att det fick plats, bara någon mm stack ut bak i svalget.
Så ja, ett veterinärbesök är nog på sin plats :).

Tack för ditt svar!

Jag har också tänkt på noskvalster men då borde hon väl nysa och hålla på inne också? Det gör hon bara när vi kommer ut dock slickar hon sig om nosen inne men som nu ikväll har hon nästan inte slickat något på flera timmar.

Men till veterinären ska vi imorgon. :)

Min tik har varit likadan, nyst och de där obehagliga andningarna främst när hon kommer ut i det kalla. Gav henne en halv tablett kortison om dagen för att se om det skulle kunna vara en allergireaktion då hon utretts innan och då slutade hon. Ska kolla med vet vad de tror, skulle det handla om noskvalser på henne här så skulle säkerligen inte kortison hjälpt och hon har behandlats mot det utan resultat. Kanske är något som går nu, är din hund tung i andningen i bland med?

Båda mina har haft noskvalster. Och reagerade tusen resor värre när de var ute i friska luften

Det är bara ringa veterinären och få medicin!

Vad så veterinären? Nyfiken då min har likadan symtom men här är det inte noskvalster utan något annat. Blir vet igen på tors, ska ta lite blodprover och kolla om hon reagerar på katt mm. Hoppas det gick bra hos vet och "bara" va nosisar:)

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 090
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: WildWilma
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka