Bara sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kjelin01
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 067
K

kjelin01

Jag har märkt att min islännings sadel ligger mycket bättre utan vojlock.

Kan man rida utan? Eller får hästen lätt skavsår?

:confused:

har samma problem till min travarkille. Dressyrsadeln vi har fått utprovat hos Mustang ligger inte alls bra med vojlock eller schabrak. Efter ridturen får han knölar längs ryggraden vilket inte alls uppkommer då jag rider helt utan vojlock. har ridit utan vojlock i flera månader nu coh det fungerar jättebra, det enda nackdelen är att sadlen blir väldigt skitig så man får smörja ofta och noga.

passar sadeln bättre utan vojlock så rid utan! :D

Nej, man förstör inte sadeln om man rider utan vojlock. Däremot är det viktigt att sköta om sadeln mellan varje ritt, dvs tvätta av bossorna med svamp och sadeltvål efter varje ridtur och hänga den luftigt så att svetten torkar bort.

*håller med svea*
många rider utan vojlock! se bara till att hålla sadeln ren, så blir varken sadel eller häst trasig :)

man förstör inte sadeln! är bara extremt viktigt att hålla sadeln ren! På vilket sett skulle sadeln bli förstörd?

Sadeln till min islänning ligger också mycket bättre utan vojlock. Jag vill helst ha vojlock för att skydda sadeln, men jag har då ett annat problem. Vojlockarna ruggar upp pälsen på hästen. Jag har märkt att sämst är de vojockar som är "softade" på insidan. Jag behöver alltså få tag i lite tunnare vojlackar utan filtkänsla. Jag vill ha dem lite blanka.
Jag har hittat en ganska OK på Börjes, men den var lite liten. Den fanns bara upp till 17 " och sadeln är 18.
Någon som har nåt bra förslag? Jag vill helst inte ha något schabrak. Tycker att hästen försvinner, ser nästan ut som ett täcke :) Och för att göra det extra besvärligt, jag vill ha dem svarta.

Gör som jag sy själv.
Använder mig bara av lövtunna vojlockar och de finns aldrig att köpa.
Tyg enkelt Quiltat köper du i en tygaffär.
Kosta på dig att köpa kardborrband samtidigt till fästen.
Fästena köper jag natband/vävband till.

OCH,,,
Köp tyg som klarar 60 graders tvätt, det har du igen sen när de är skitiga.

Jag har inhandlat ett antal bra vojlockar i dressyrmodell på EKO-hallen. Inte speciellt tjocka, passar t.o.m. 18-tums lång gammal Ástund med spadar. Inget sammetsaktigt utan slät qviltat bomullstyg. Kardborre både för sadelgjord och fästen.
Alla möjliga färger, även svart, dock med en mkt tunn paspoal i avvikande färg.

Jag har i olika omgångar ridit utan vojlock, vilket ju är vanligt bland en del islandsryttare. Men ändå kommit fram till att vojlock är bäst, i alla fall till våra hästar/sadlar. Det gäller bara att se till att vojlocken sitter bra fastspänd i sadelgjordsstropparna, annars kan själva sadeln glida fram uppepå vojlocken. Dessutom tycker jag vojlock är bekvämt. Är pedant med utrustningen och vill slippa tvätta/putsa sadeln efter varje ridtur. Har tvättmaskin i stallet och många vojlockar så tvätten känns inte betungande på något vis.

Jag har kollat på Eko i Borås och där fanns inga alls i dressyrmodell. Inte de tunna i alla fall. Vet du om det var något särskilt märke på dem? Att det är en passpoal i avvikande färg gör absolut ingenting.
Förslaget att sy egna lät väldigt bra, synd bara att jag inte är någon hejare på det!

Lillhästen i Stav har dressyrvojlockar från Hansbo ca 2-3 veckors leveranstid då de tydligen inte finns i ordinarie lager. Man beställer till 18-tums sadel.

Sv: Bara sadel

kjelin01 skrev:
Jag har märkt att min islännings sadel ligger mycket bättre utan vojlock.

Kan man rida utan? Eller får hästen lätt skavsår?

:confused:
passar inte sadeln utan vojlock, passar den inte med heller.... mao, en sadel ska passa "a la naturell" oxå.
//emelie

Sv: Re: Bara sadel

Blossi skrev:
Jag behöver alltså få tag i lite tunnare vojlackar utan filtkänsla. Jag vill ha dem lite blanka. Och för att göra det extra besvärligt, jag vill ha dem svarta.
Du vill alltså ha en svart vojlock från Mias Ridsport! De är tunna och har "blankt" tyg på insidan. Finnas i alla storlekar (16, 17 och 18') och i tjugo färger, minst....

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: NilHe
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka