Bara tjock nacke?

Souschef

Trådstartare
Köpte islandshäst i somras som då var (alldeles för) tjock efter sommarbetet. Rund över magen och över korset och så en rejäl, hård fettdepå i mankammen. Efter träning och kontrollerat foder under höst/vinter så är han nu nästan för mager, överallt utom över nacken. Fettdepåerna har iofs minskat och är inte hårda längre utan mjuka och man kan lätt vicka på dem men kvar är de. Nu behöver jag egentligen öka på hö och protein så han kan bygga mer muskler men hur ska man tänka med nacken? Varför är den kvar när hästen i övrigt är smal som en vidja? Går den ens att få bort helt eller är det kört?

Veterinär rådde bara att inte släppa honom på bete så tidigt i år, vilket jag inte tänkt heller. Han är 17 år och ingen ungdom men heller inte direkt senior.
 
Fet häst och fettdepåer är olika från häst till häst. En del hästar kan bli rejält feta utan att få fettdepåer medan andra har lättare att få fettdepåer och därmed mer fångbenägna. Mankam depå kommer nog att bli kvar. Bara att hålla koll på att den inte blir hård vid bete. Blir den det så kanske det är bäst att undvika bete. Det bästa är att ge en uträknad foderstat med bra hö. Man får vara försiktig med en överviktig häst och ta det lugnt med viktnedgång. Proteinbrist gör det svårt att bygga muskler och tar tid att bygga upp igen.











 
Bete kan du nog tyvärr inte fundera på, haft flertalet islandshästar hemma genom åren det som fungerat är magert Skogsbete. Det är helt enkelt inte gjorda för våra beten oavsett om det är födda i Sverige eller på Island. Vi hade en på bete en sommar och hon fick fång trots att när du titta på henne rakt upp och ned såg hon inte tjock ut men de gömde sig fett depåer där när vi började undersöka henne närmare tillsammans med veterinären. Hon hade bott hos oss sedan hon var 7 månader och hon fick fång som 8 åring. Så vi har helt enkelt genom alla år fått anpassa hagarna så det finns skog och väldigt väldigt liten plätt med gräs som det fått gå på efter midsommar.

Och en häst på 17 år hade jag tagit prov för ppid på pga av att de kan utvecklas med åldern även utan tydliga symptom.
 
Min var bara åtta när vi konstaterade PPID.

Ja precis! Och risken ökar med åldern därav rekommenderas regelbunden test åtm när hästarna börjar bli lite mer till åren. Sedan är det ju inte bara värdet som avgör medicineringen men då kan man hålla extra koll. Min började jag testa vid 16 (efter att ha läst denna rekommendation) och han ligger ganska högt men inga direkta symptom att medicinera emot ännu.
 
Bete kan du nog tyvärr inte fundera på, haft flertalet islandshästar hemma genom åren det som fungerat är magert Skogsbete. Det är helt enkelt inte gjorda för våra beten oavsett om det är födda i Sverige eller på Island. Vi hade en på bete en sommar och hon fick fång trots att när du titta på henne rakt upp och ned såg hon inte tjock ut men de gömde sig fett depåer där när vi började undersöka henne närmare tillsammans med veterinären. Hon hade bott hos oss sedan hon var 7 månader och hon fick fång som 8 åring. Så vi har helt enkelt genom alla år fått anpassa hagarna så det finns skog och väldigt väldigt liten plätt med gräs som det fått gå på efter midsommar.

Och en häst på 17 år hade jag tagit prov för ppid på pga av att de kan utvecklas med åldern även utan tydliga symptom.
Jag ska kolla prov med veterinär då. Men betet har jag koll på. Det är magert bete, dessutom analyserat, som gäller. Han är nu stallad på lösdrift med tretton andra islandshästar och alla de har ungefär samma förutsättningar.
 
Min halvblodshäst som snarast är svårfödd blev överviktig en vinter när hösilaget var väldigt kraftigt. Han var överviktig jämnt utspritt över kroppen. Nästa vinter var han normalviktig men fortfarande tjock i nacken. Och nu, ytterligare en vinter senare har nacken försvunnit så ha tålamod så ger sig depåerna också så småningom.
 
Fettnacken brukar börja krympa när hästen varit smalare en längre tid, den är oftast det sista so, släpper. Det jag upplevt fungerar helt ok är lymfmassage, extra thiamin och magnesium.

/Många år med PPID-ponny :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 500
Senast: CaisaCax
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 168
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 035
Senast: skuggi
·
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp