• Träning
  • Trådstartare Trådstartare EmMmY
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 310
E

EmMmY

Har nu tänk att öva upp min sits och därför rida barbacka lite oftare.
Men nu i början kommer jag antagligen skumpa ganska mycket i trav+galopp. Kommer det bli väldigt obehagligt för hästen/dåligt för hästens rygg? :confused:
Har någon nåt barbackatips som får en att sitta lite bättre? :confused:

Barbackatips vet jag inte, men att slappna av helt och hållet och luta sig lätt bakåt och "låtsas" att man sitter ner i trav i en dressyrsadel funkar för mig iaf. Jag studsar nästan ingenting varken i trav eller galopp barbacka och ramlar heller inte av, brukar hoppa också.
Rid barbacka ofta så får du en bra sits i det vanliga med, och bättre balans. Jag tycker det är lättare att sitta ner barbacka än med sadel nästan, för att jag är så van vid det :)

Det är just därför jag ska rida barbacka oftare, för jag vill förbättra sitsen. :). Egentligen är jag ganska bekväm av mig och tar hellre sadel.
Men eftersom jag inte är så van att rida utan sadel, kommer det bli jättejobbigt för hästen när jag skumpar :crazy: då?
Och min lilla älskling är väldigt väldigt pigg ute= snabba gångarter=ännu mer skumpande :eek:. Äh, jag får kämpa på- :D

vi får stötta varann..
har tänkt att ge mig in på barbacka ridande igen..

har inte gjort d på nåra år men d e ju så mysigt... :love:

Ta korta bitar trav i början bara så att du får vänja in dig med att kunna slappna av och andas normalt. Galopp är ju mycket bekvämare barbacka så det är nog ett mindre problem. Ett tips är att sätta en martingal-hals "ring" runt halsen på hästen, alltså utan den delen som går till tyglarna och sadelgjorden, så att du har nåt att hålla i dig i vid nödfall. Rätt bra om man har en väldigt pigg häst men ändå vill rida barbacka!

jag har ridit barbacka ett par månader pga att jag inte har haft någon sadel som passat hästen. nu när vi har köpt oss en sadel så tycker jag att jag sitter sämre ?! har svårt att ha "koll" på stigbyglarna, eftersom benen bara får hänga när jag rider babacka.. men att rida barbacka är ett bra sätt träna balansen :)
Fast om man har en sadel som passar är det bättre att använda den..
Lägg nånting på hästens rygg så du inte sitter med sittbenen rakt ner ...ajaj...

Barbacka är myyyysigt :)

Kolla på hästen istället. Verkar den reagera på att du skumpar så kanske du ska rida med sadel lite oftare innan du lärt dig sitta. Men träna då även i sadel att släppa stigbyglarna och liknande så att du lär dig följa hästens rörelser.

När du sitter barbacka. Jag har ridit en del travare och deras trav ser ju inte riktigt ut som en ridhästs trav, om man inte jobbar fram den. Det jag gör är att luta mig bakåt, så långt det behövs, och låter bäckenet gunga med hästen medan överkroppen är mer eller mindre stilla. Det får vara överdrivet i början, med tiden lär man sig att följa med mjukare och lättare.

Så luta bakåt och gunga med i bäckenet är mitt tips. Lägg ingen tygngd i tygeln, då får du plötsligt två olika rörelser att följa med. Rid gärna på lång tygel i början.

Va kul att fler har samma idé som jag!!!
Jag har börjat rida ganska mycket barbacka nu på senaste, red alltid barbacka när jag hade ponny men sen har jag inte kunnat rida barbacka ppå stoet för hon är lite skum att rida.
Min balans är värdelös men bara på några gånger känns det redan bättre, man slappnar av och bara gungar med.

Tipset om en rem runt halsen var bra, vi klättrar mycket och då kan det ju vara bra att hålla sig för att inte kana bakåt..

red min häst med sadel i år och han blev irriterad när jag la på den vilket jag tar som att han trivs när jag rider barbacka.
Dessutom har han börjat trava fram till grinden när jag ska ta in honom det har han inte gjort förut :love:

Mitt tips är att börja med att rida på plan mark lite kortare svängar från början och sedan öka på med tid och lite med upp och nerför.

Jag tror säkert man kan träna sin balans allmänt genom att rida barbacka, men tro inte att du förbättrar din sits i sadel genom att rida barbacka, det är ju två helt skilda saker. Som nån skrev så blir det en väldig skillnad bara att ha stigbyglar igen, så mitt tips för att förbättra sitsen är att bli medveten om din sits och om vissa enkla principer. :)
Tänk t e x på att du alltid skall ha kontakt med båda sittbenen. I vissa rörelser skall du förstås lägga mer vikt på det ena, men du skall aldrig helt släppa kontakten med något av dem. Bara den lilla detaljen brukar ta ett par ridturer för att bli helt sams med, men den gör otroligt stor skillnad för din pch hästens balans. :idea:
För att ha konrtakt med bägge sittbenen måste du nämligen sitta i balans över hästen, och du skall märka att det går mycket enklare att rida t e x skänkelvikning eller öppna, om du tänker på sittbenen...

En annan detalj som är viktig för balansen är att balansera upp ditt huvud, dvs inte titta ner! Det är fem kilo som hänger och dinglar i framkant på alltför många ryttare och som omöjliggör en balanserad och följsam sits. :eek:
Det var några tips som jag haft stor nytta av i alla fall. :) :o

Bra initiativ men rid hellre utan stigbyglar. Sadeln utjämnar trycket av din tyngd. Utan sadel koncentreras din vikt på en liten yta runt sittbenen.

Barbackaridning är i sig kanon för att öva upp balansen - men ingen riktig hit för att få en bättre sits! För att sitta riktigt bekvämt - för dig & hästen - drar man både upp knäna och kutar lite med ryggen, i stort sett raka motsatsen mot hur du får en bra sits alltså. Nä, träna hellre på att träna en sits där du snarare strävar uppåt än att försöka "komma djupare ner i sadeln"...

Barbacka ridning ger inte bättre sits men därimot bättre balans :)
Om man vill träna sin sits och balans är det bättre att plocka bort stigbyglarna från sadeln.och rida så ett tag :)Sadeln fördelar trycket från dig dessutom så det är skonsammare för hästens rygg.

hm, jag kopplar ihop sits och balans? Har ju ganska ok sits i skritt men den försämras lite i galoppen. Får jag bättre balans är det väl lättare att ha kvar den bra sitsen i galoppen?

För övrigt tog en härlig barbackatur idag! :D
Skumpade inte så mycket som jag trodde att jag skulle göra :), kunde till och med låta den pigga lilla hästen sträcka ut över ängarna.
Tyckte man kände hästen mkt bättre, behövde bara spänna lite snabbt i låren, inte ens det, bara tänka framåt för att han skulle börja skritta. Vrida lite på höften för galopp :love:

Men, hör inte sitsen och balansen ihop?

Självklart hör det i hop..Men Du kan ju ha bra balans men ändå sitta fel.Om du förstår vad jag menar.

Om du har problem i galoppen har jag två enkla råd.titta upp se på himmlen i bland när du rider.Och i stället för att trampa ner hälen tänk att du ska upp med tån i stället.Det ger mindre spänningar :) och så slappna avvvv..det är lättare sagt än gjort :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 670
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 600
Senast: Emuliiaa
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 509
Senast: Idaw83
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka