Barbackapad

norrbottenstjej

Trådstartare
Hej!

jag funderar på att köpa en barbackapad till min medryttarhäst. Tanken är att rida barbacka då och då för att träna min balans och sits. Vill gärna ha en padd för att kanske fördela min vikt lite på hästens rygg.
Vill inte sy en egen padd utan köper hellre en färdig!

Har kikat lite på naturhästens padd som tydligen är omgjord de senaste åren efter en del önskemål och kritik från köpare. Har dock inte hittta någon nylig tråd om denna här på bukefalos så vet inte hur den är nu omgjord.
 
Har en Barefoot ride on pad som jag är nöjd med. Gillar att den fördelar tryck och gör att man sitter lite stadigare och inte glider så lätt.
Är lite misstänksam mot undersidan, är en neoprenkänsla, så brukar ha en schabrak under när jag har ridit så hästen blivit svettig. Nu brukar jag mest ta det lugnt och då skippar jag schabraket.
 
Jag rider mestadels med barbackapadd, sällan med sadel. Hade innan en barefoot physio. Funkade superbra och var nöjd med den till min connemara. Till min runda fjording tyckte jag dock det blev för brett att sitta på, fick ont i höfter och rygg. Köpte då en Taur supreme padd som är lite mer uppbyggd och den är fantastisk 😍 fungerar superbra! Är i riktigt greppigt kalvskinn så man sitter stadigt.
 
Jag har en fårskinnssadel/barbackapadd som jag tycker mycket om, en iberisk modell där jag sitter stadigt trots bus.
 
Jag har en från Grandeur, vilket i stort sett är så nära en sadel man kan komma utan bom. Men innan dess hade jag en Barefoot Physio som jag tycker är väldigt prisvärd. Taur har massor av modeller som jag hellre hade kikat på än den du själv tänkt.
 
Man får inte "för mycket" stöd i en tex iberica? Jag är främst ute efter att få mer grepp i rumpan men samtidigt behöver jag verkligen träna balansen...
 
Man får inte "för mycket" stöd i en tex iberica? Jag är främst ute efter att få mer grepp i rumpan men samtidigt behöver jag verkligen träna balansen...

Vad har du tänkt ha den till för ridning? Och vad har du för typ av häst? :)

Jag har väldigt bra balans men också en häst som ibland bockar, skuttar och gör diverse andra konster. Då är iberican skön att ha.

Till och från använder jag den som min enda sadel och det enda jag då inte gör är att hoppa.

Med dålig balans hade jag nog velat ha stöd av sadeln i början, och i stället ridit "svårare" saker (typ ut och galopperat :D) när balansen blev bättre.

Min första variant av barbackapadd var en gjord från Hööks med stigläder till :p
 
Vad har du tänkt ha den till för ridning? Och vad har du för typ av häst? :)

Jag har väldigt bra balans men också en häst som ibland bockar, skuttar och gör diverse andra konster. Då är iberican skön att ha.

Till och från använder jag den som min enda sadel och det enda jag då inte gör är att hoppa.

Med dålig balans hade jag nog velat ha stöd av sadeln i början, och i stället ridit "svårare" saker (typ ut och galopperat :D) när balansen blev bättre.

Min första variant av barbackapadd var en gjord från Hööks med stigläder till :p

Hästen är troligen arabkorsning (stam okänd), väldigt schysst och trevlig häst. Inga konster och bockningar men ibland en räv bakom örat. Det jag i första hand vill är träna upp min kropp och mitt säte så att jag sitter rätt på hästen och får upp min egen bärighet.
Jag rider i vanliga fall i dressyrsadel och bomlös westernsadel men har små egenheter för mig som att hamna i stolsits och falla fram med överlivet i trav och galopp samt dra upp knäna en del så jag slappnar inte av ordentligt i benen. Jag märker att detta gör att jag får svårare att kontrollera hästen och det blir ju stressigare ridning.

Jag ska främst använda sadeln som sittsträning alltså. Troligen mycket skritt och trav till att börja med!

Jag tror inte att jag kommer våga fara ut och galoppera i skogen utan westernsadeln utan att först känna mig säkrare och med bra balans.
 
Jag har provat originalet till denna: https://www.taur.se/produkter/sadlar/barbacka/nyhet-taur-pad-supreme-ntl-softplus-svart.html och rekommenderar den starkt om man bara vill ha lite grepp och sitta lite bekvämare.

Köpte själv denna (pga hittade begagnat): https://www.taur.se/produkter/sadlar/barbacka/pioneer-ridpad-barbacka-i-air-mesh-ull-brun.html och är nöjd. Stadigare än jag trodde i början (i avseende att inte glida åt sidan om hästen tog ett skutt) och tillräckligt lite under låren för att jag skulle klara av att rida i den (mitt störta problem).

Båda två ligger dock rätt platt på ryggen så du vet.
 
Man får inte "för mycket" stöd i en tex iberica? Jag är främst ute efter att få mer grepp i rumpan men samtidigt behöver jag verkligen träna balansen...
Det är ju en liten kant framför och en bakom, men jag upplever inte att de stör alls. Jag har valt att inte ha stigbyglar på min så det blir lite balansträning varesig man vill eller inte:)
 
Jag har naturhästens padd och gillar den jätte mycket! Jag har provat andra men föredrar en padd som inte ger för mycket stöd utan vill ju fortfarande känna att jag rider barbacka. Jag brukar dock lägga en fårskinnspadd under för att det ska bli lite skönare för hästen då den ju är ganska tunn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: warg
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 086
Senast: QueenLilith
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp