Barbackapaddar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gemini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 159
G

Gemini

Någon som har erfarenhet av barbackapaden på Ponnyprakt?
Hur tjock är den? Som en vanlig vojlock? tjockare?
Jag hade inte tänkt att sitta och träna i den utan rida ut någon gång ibland, och stigbyglarna tänker jag isf bara ha för säkerhets skull och för balansen. Jag tänker altså inte sitta och rida lätt och dyl.
Jag känner att jag inte vill lägga ner en förmögenhet på en riktig "barbackasadel" då jag inte kommer att använda den så mycket.:smirk:

Så, berätta allt!:bump:

Sv: Barbackapaddar?

Såg nu att man inte kunde ha stigbyglar på den typen :(
Finns det någon annan prisvärd pad?

För dyr! *snåljåp*:P (har småländskt blod:P)

Jag har den, är jättenöjd, supermjuk och skön! :love:

Men jag skulle aldrig ha en pad med stigbyglar, det känns på tok för riskabelt!

Riskabelt? Menar du för hästens rygg? (seeg)
Jag tänkte att ifall hästen hoppar till eller drar åt andra hållet så kommer jag vara chanslös utan stigbyglar :devil: (jag vet...:angel: )

Det är just vid sådana tillfällen, när hästen hoppar till, som det är lätt att man belastar ena stigbygeln för mycket och vips åker hela barbackapadden runt. Och vem sitter på den? Jo, DU. SKULLE du råka fastna i stigbygeln också (eftersom det inte är säkerhetsfästen) så riskerar du att råka riktigt illa ut.

jo kom på det idag :) (så smart jag är:d ) Men barbackagjordar då? en sån med vojlock måste ju bli ungefär samma sak? Den är ju vadderad så den ska väl inte åka runt?

joneya skrev:
Det är just vid sådana tillfällen, när hästen hoppar till, som det är lätt att man belastar ena stigbygeln för mycket och vips åker hela barbackapadden runt. Och vem sitter på den? Jo, DU. SKULLE du råka fastna i stigbygeln också (eftersom det inte är säkerhetsfästen) så riskerar du att råka riktigt illa ut.

Gemini; Jag menade exakt så som ovanstående skribent! :banana:

Barbackagjorden är stadigare - enda nackdelen jag hittat med den är att den tvingade mig att sitta för lång bak på min häst och han blev märkbart "tyngd" av detta.

JO det har jag märkt när jag har ridit med gjordar. känns inget bekvämt alls för varken mig eller hästen. Tror att jag ska köpa en från ponnyprakt iaf :P

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 207
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 870
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka