Barbackasadlar i fårskinn = farligt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jenna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 016
J

Jenna

Som många andra har jag en barbackasadel i fårskinn från Horsedream (Christ). Till en början älskade jag denna sadeln men efter en månads användande fick hästen en stor svullnad (vätskefylld) på manken. Vi åkte in till ATG djursjukhuset där de konstaterade att det var en brännskada (förmodligen orsakad av fårskinnet). Nu efter nästan ett halvår börjar skadan försvinna (blev en broskliknande knöl på manken) Min kompis har även hon en sådan här sadel till sin häst men hon har inte märkt av någon brännskada. Däremot har hennes häst fått vita hårstrån vid manken efter att hon började använda denna sadel. Men hennes häst har nästintill ingen manke alls medan min har en väldigt hög och markerande manke så friktionen blev väl antagligen större på min lille grabb.

Nån mer som har hört eller har dålig erfarenhet av dessa barbackasadlar?

Sv: Barbackasadlar i fårskinn = farligt

Men när man lägger något på hästens rygg som sedan dessutom skall belastas med en ryttare så är det väl A och O att det helst inte ligger emot manken alls, eller att det åtminstone är luftigt, mjukt och inte kan gnida, trycka eller skava?:confused:

Gjordar och stigläder skall spännas så att de inte skapar tryck där, utan längre bak eller helst inte alls...

Jag brukar med jämna mellanrum (ganska ofta) känna efter under ridturerna hur min vanliga sadeln ligger över manken, just därför att det är så himla känsligt.

Hur har gjorden suttit åt? Eventuella stigläder?

bara bra erfarenheter, men jag har aldrig använt stigläder eller spännt gjorden hårt.

Jag har haft en och ridit enbart med den dock inte så länge utan jag har ofta gått med henne hem - bra för mig också.

Jag har haft stigläder men vid användning har jag stött upp mig med överskänkeln. Hästen fungerade väldigt bra med "sadeln" och varför jag använde den var att hon hade haft otur med sadlar förr och var mycket svår att hitta sadel som passar till...

Nu har jag äntligen hittat en sadel som hon accepterar och fårskinnssadeln fungerar som alternativ till barbacka och lånas av flera i stallet vid uteritt. den skyddar ju kläderna bra och är varm och mysig...

Hmm, det låter lite konstigt med tanke på att det är väl bara en inte alltför tjock fårskinnspadd... Om jag fattat rätt dvs.
Hur ser padden ut i framkant eller där hästen fått tryck? Finns det nåt där som kan ha orsakat trycket? :confused:
Annars så tänker ju jag att det blir ju en väldig punktbelastning från ryttaren (dvs sittbenen), som ju kan orsaka tryck. Men hur det går ihop med manken vet jag inte. Hur sitter du? :confused:

Aj då, jag som är SÅ sugen på en sådan...

Kikade lite på den som Granngården har och tänkte att paden som ligger under är ju väldigt tunn och fladdrig. Kanske kunde man (för att undvika skav) använda en SKITO pad eller liknande under som ger mer tryckutjämning för både hästens rygg och en egen rumpa :p

~Ingrid

Tycker att det låter konstigt. Jag har en barbackapad i fårskinn men har inte andvänt den så mycket men jag lånade ut den till en i stallet men jag sa till henne att man inte ska använda stigbyglarna som i en vanlig sadel. Dom är bara till för extra säkerhet. Inge vikt i stigbyglarna. Vet inte hur du använde den men om du använde stigbyglar och hade vikt i dom så kanske det kan förklara varför hästen fick en sådan konstig skada.

God jul

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka