mickis92

Trådstartare
Hej alla:)

Funderar på att köpa en barefoot sadel till min häst.
rker nå
Äre nån som har den? är dom sköna?passar dom de flesta hästar? å vilken är den bästa padden att ha under

vad tycker ni som har bomlös sadel märker ni någon skillnad på era hästar och i så fall berätta:love: har sett en anmerad film som barfoot gjort å tror att det kan vara en sadel som kommer passa min häst väldigt bra.

har hört att man inte kan rida vanligt i eb bomlöst sadel stämmer det?

jätte tacksam för svar:D

Sv: Barefoot

Jag har den gamla modellen av Barfeoot Cheyenne och den vill jag nog inte rekommendera. :cool:

Den är mycket skön vid uteritter i skog & mark men den ger mig hängsits på grund av att stigläderfästet sitter för långt bak. Den blir alltså väldigt irriterande att försöka träna dressyr i. Men, jag har ju den gamla modellen så det kanske de har åtgärdat.

Det är en skön sadel men som ovanstående skrev blir den väldigt bred att sitta i.

Jag har en SKITO-pad till min sadel. Har en "börjes billgaste"-pad med men den har ingen tryckutjämning alls.

Har Barefoot London till mina.
Ett varmblod och en nordis.
Är riktigt bra på varmblodet måste jag säga, men VÄLDIGT bred på nordisen!! (Har ännu inte hittat en sadel bred nog till honom!!)
Svårt att komma åt honom ordentligt!

Har grandeur padd till min sadel.

Jag har en Barefoot London till min lilla trinda pålle. Den sitter perfekt och är helt underbar att rida i! Skulle inte vilja byta bort den. :love:

Har en Barfeoot Cheyenne som jag älskar, men har den aldrig när jag jobbar henne i paddocken. Ute i skogen är det den bästa och skönaste sadel jag kan tänka mig, väljer alltid den i första hand.

Vad har ditt varmblod för typ av rygg och manke? Har funderat på en Barefoot London till mitt varmblod nämligen, men är rädd att han kanske är lite för hög i manken.

Jag har en Barefoot Arizona Nut och en "vanlig" Arizona, dvs westernsadlar, och jag ÄLSKAR bägge två! Supersköna och inte alls breda att sitta i. Den förstnämnda köpte jag ny och i början var den hård, hal och bred men efter ca 2 mån blev den helt underbar att rida i. Den andra sadeln köpte jag begagnad så den var skön redan från dag 1. Mycket nöjd och särskilt den nya sadeln är väldigt välgjord och fin. Kan rekommendera att köpa alla Barefootgrejer direkt från tillverkaren i Tyskland.

Jag hade en Barefoot Cherokee, en period, till mitt sto. Det tog ett litet tag för mig att vänja mig vid att sitta så brett - jag upplevde att jag satt högt ovanför hästens rygg - men den blev helt ok sedan. I sadlar med bred midja har jag lätt att hamna i lite stolsits, men för det mesta gick det som sagt ok. Tyvärr uppskattade inte min rygg den typen av sadel (alltför mjuka sadlar tenderar att påverka den negativt, pga medfött knas), så den såldes.
Den låg ok på hästen, som hade rak rygg med ganska låg men lång manke, lätt takformad rygg även då den är väl musklad. Sadeln var dock något lång för henne (kort sadelläge).

Jag vet att tråden är några månader gammal men i stället för att starta en ny så. Hur är det med Barefootsadlarna, behöver man ramp vid uppsittning? Glider sadeln lätt sidledes vid ridning och finns det fäste för svanskappa? Jag har länge sett på BF London men nu har de kommit med en ny modell, Barefoot Barrydale, som verkar ge mer stöd vid töltridning. Jep, jag söker efter en bomlös sadel för en aningen överbyggd töltande vbl-travare. Min ST Española ger inte det skänkelstödet jag vill ha och den har heller inte fäste för svanskappa så den glider alltid lite framåt.

Jag använde svanskappa till min BF Cherokee, då den tenderade att åka fram vid klättring nerför. Jag har inga bilder på det (har letat igenom arkivet), men har för mig att sadeln hade en D-ring att fästa den i.

Hittade, via en bildgoogling, en bild jag tog när jag provade sadeln :D
Honey+005.jpg

Senast ändrad:

Man ska använda pall vid uppsittning med alla bomlösa sadlar eftersom sadeln dras snett annars. Någon enstaka uppsittning utan pall är ju ok men inte hela tiden.

Ok, tackar för det svaret. Då rök drömmarna kring bomlöst. Har fått order om att sparka dynghögarna av vägen om det skulle komma ett lass och vi har inte stenar eller stubbar på alla ställen så. Jag har heller ingen lust att gå kilometervis, bara för att :crazy:

Men det är inte svårt att svänga ut rumpan på hästen i vägkanten när man känner att det är på gång. Efter ett tag så gör många hästar det självmant, vanedjur som de är. Jag kan överhuvudtaget inte ta mej upp på hästen utan en speciell ramp pga mina handikapp men det hindrar inte mej ifrån att kunna svänga ut rumpan på hästen i vägkanten när det är pågång och det är olämpligt att hon släpper det där vi är just då.

Det är sant, problemet är tillsvidare det att hästen inte än lärt sig att svänga bakdelen undan skänkel, och så har vi inte pålitliga vägkanter nu då det regnat så mycket. Tror hästen snabbt slutar svänga bakdelen alls om vägkanten ger efter och hästen kanar ner i diket. Av samma orsak håller jag mig mer mot mitten av grusvägarna, och på asfaltkanten på lilla byvägen, då hinner hästen inte av vägen innan lasset har kommit. :crazy:

Jag har haft bomlöst sen 1999 och de allra flesta gånger suttit upp från marken. Så jag vet inte vad det är för regel att man måste ha pall för det beror på häst och sadel.
// Linda

Jag har själv StarTrekk från förut, här kallas de "flexibom", alltså inte bomlös som i Sverige. TrekkerMaster hör också till den kategorin. Till dem behövs det ingen ramp då de ligger bra mycket stabilare än de helt bomlösa. Men bl.a. Barefoot har rätt så förmånliga sadlar jämfört med ST och TM så därför ser jag åt det hållet den här gången.

hur passar de omnämnda sadlarna till bruksnordisar? någon som provat?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag... 2
Svar
23
· Visningar
4 655
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 330
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka