BARF och färskfoder samtidigt?

iNHALE

Trådstartare
Jag vet att ämnet foder har stötts och blötts åtskilliga gånger här genom åren, men även om jag söker så hittar jag inte riktigt det jag letar efter.

Det jag har funderat över på sistone är hur det är att blanda BARF och färskfoder? Som det är nu äter min hund 1 kg färskfoder om dagen (2% av förväntad vuxenvikt). Nyligen så har priset på mitt färskfoder höjts från 350 kr till 390 kr för 16 kg vilket innebär att jag då betalar ca 24 kr per dag/kg färskfoder.

Som fattig student vill man helst dryga ut sin "månadspeng" så långt det bara går, samtidigt som jag tror att hunden nog skulle må bra av att tugga lite mer "envis" mat ibland istället för bara den köttfärsen som färskfoder är. Så det jag undrar är, hur kombinerar man detta på bästa sätt? Vilket kött ska man kolla efter i affären? Iom att han blir utan de vitaminer och annat som finns färdigblandat i färskfodret redan, behöver jag tillsätta något speciellt till det vanliga råa köttet de måltiderna han inte får färskfoder?
 
Ja det går att kombinera men för att det ska vara någotsånär enkelt att beräkna så byter jag ut hela måltider. Den du köper foder av säljer ben och inälvor (hela hjärtslag, ibland utan själva hjärtat dock!) av lamm för 15 resp 20 kr/kg så du vet. Lite billigare alltså. Rent kött brukar vara dyrt dock, särskilt om du ska köpa i affär. Men Nordic har köttkross också för en ok peng. Ett alternativ är att du drygar ut maten med billigare sorter, t ex Priima NK eller Bravo, samt ger ben att tugga på så får du både variation och lite roligare måltider.

Det finns lite olika läror om hur man ska beräkna, men 80-10-10 brukar vara ganska vanligt. Dvs 80 % kött, 10 % ben och 10 % inälvor varav hälften lever och hälften t ex njure eller mjälte. Jag ger mer ben än så oftast, brukar ligga på 15-20 % och enstaka måltider mer. När de lärt sig smälta ben så kan de äta rätt mycket ben utan att bli förstoppade, men i början ska man vara väldigt försiktig med hög % ben! En allvarlig förstoppning kan sluta med buköppning och i värsta fall döden.

Innan du börjar barfa så tycker jag att du ska gå med i fb-gruppen BARF och färskfoder till hund & katt. Där finns massor med information och människor du kan fråga!
 
Du har inte funderat på att byta till t ex Fodax?
Om du köper 1-3 påsar per tillfälle direkt från Fodax kostar fodret 18,8 kr/kilo. En påse innehåller 12,5 kg, i skivat format.
 
Du har inte funderat på att byta till t ex Fodax?
Om du köper 1-3 påsar per tillfälle direkt från Fodax kostar fodret 18,8 kr/kilo. En påse innehåller 12,5 kg, i skivat format.
Vet du vart priset hamnar om man köper över 20 påsar? Hundarna är less på VoH och periodvis är det ont om slaktavfall...
 
Vet du vart priset hamnar om man köper över 20 påsar? Hundarna är less på VoH och periodvis är det ont om slaktavfall...

Från 13 påsar och uppåt ger man 15 kr/kilo (188kr/påse), dvs 20% rabatt. Men det är värt att höra av sig till dom och höra om pris för t ex 20 påsar, jag tycker att dom är väldigt samarbetsvilliga.

Priserna är ink moms och frakt, enl deras rutter :)
 
Tack för svar. Ska kolla närmare o h se vad som skulle bli bäst. Tyvärr har jag inte frysutrumme att enbart barfa, så vida man inte får en ny leverans varannan dag.
 
Jag provade att ge min hund lite barf foder och det slutade med ett par dygn på djursjukhuset så för min del, never ever.
 
BARF är inte ett foder, utan ett sätt att utfodra på. Visst finns numera Musch Vaisto som är en typ av BARF-kost, men grunden är att utfodra på ett sätt med färska animaliska råvaror att hundens behovs täcks över sikt.
 
Jag kommer faktiskt inte ihåg vad det var för märke, jag har nog förträngt det. Jag fick mat från en återförsäljare för att jag skulle prova, det var dels frysta korvar och så var det godis av olika slag, jag tror det var kyckling fötter och mular etc. Första gången jag gav lite så blev bägge hundarna dåliga i magen men Jag förstod nog inte riktigt att det berodde på fodret eller om det var något annat så efter några veckor så provade jag igen. De fick lite på morgonen och lite på kvällen, sedan vakade vi av att den ena hunden var dålig och ville ut på natten. Nästa dag fortsatte det med att hon var lös i magen och kräktes och jag upplevde som att hon var rejält smärtpåverkad. Avföringen var blodig så vi fick köra in henne till veterinären. Veterinären trodde att hon hade fått en skada på insidan av tarmen av något vasst. Den andra hunden blev inte lika dålig utan repade sig genom att vi bytte tillbaka till det gamla fodret. Efter denna händelsen har jag väldigt stor respekt för vad jag stoppar i mina hundar.

Jag tror inte att återförsäljaren är en ond människa utan hen ger detta fodret till sina hundar och det fungerar tydligen bra på dem. Men jag kommer aldrig att prova igen.
 
Senast ändrad:
BARF är inte ett foder, utan ett sätt att utfodra på. Visst finns numera Musch Vaisto som är en typ av BARF-kost, men grunden är att utfodra på ett sätt med färska animaliska råvaror att hundens behovs täcks över sikt.

De har vanliga korvar också som färdiga barf-måltider. Vaisto är de små bullarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp