BARF "rigtig hundemad"

Ainon

Trådstartare
Nu har jag köpt grejer så att Uno får färskmat istället.

På djuraffären hade de produkter från Rigtighundemad *Länk raderad av moderatorn* så jag köpte en Komplettblandning (för att göra det lite lättare för mig eftersom Uno är så liten) och en påse ben.

Men det kanske inte är lika bra att ge blandningen?
Den ser ut enligt nedan, är den ok?

BARF-komplet okse i 500 grs pakke
Indeholder
60% rent oksekød
20% oksehjerte
10% okselever
10% oksebrusk
Tilsat NDS K9 vitamin- og mineralpulver samt Udo's Choice olie.

Enligt deras guide ska Uno ha 40g foder/dag, rimligt? Tänkte ge lite mer då han har lite svårt att hålla vikten.

De rekomenderar även att ha en "ben-dag" där man endast ger köttben och en dag fasta. Är det något som ni BARF:are också gör?

Nu ska vi se om han gillar det bara det tinar, men han brukar sluka allt med god aptit :D
Hur brukar ni föresten göra med tiningen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BARF "rigtig hundemad"

De flesta som barfar brukar variera mellan olika sorters kött, tex kyckling, vilt, kalkon, nöt, fläsk och olika ben. Skulle man inte göra det med den blandningen?
 
Sv: BARF "rigtig hundemad"

Jo alltså jag har köpt en komplettblandning 500g med okse, en med hjort och en med kalkon. Men det fanns ju sparata påsar med olika inälvor/organ, kött, ben, brosk, halsar, svansar, knän från olika djur, ja allt möjligt. Tänkte om komplettblandningarna kanske inte är så kompletta som det låter på namnet?

Det är hackat och infryst påsarna ser ut såhär
BARF_komplet_Okse(1).jpg


Var inte så dyrt som jag trodde det skulle bli 3*500g påsar och 1 benpåse blev knappt 100kr och det kommer räcka i en månad, dubbelt så dyrt som torrfodret han fått men inte så farligt.

Länken i första inlägget blev visst lite fel *Länk raderad av moderatorn* ska det vara
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: BARF "rigtig hundemad"

Ah, ok. Jag uppfattade det som om bara oxköttet skulle varit komplett.
Ang. mängden har jag faktiskt ingen aning om vad en så liten hund ska äta, men givetvis är det individuellt och du kan ge lite mer om han är svårfödd.
 
Sv: BARF "rigtig hundemad"

Det är väl en jättebra bas, glöm inte att köpa vitamintillskott och ge grönsaker någon gång i veckan! Grönsakerna ska vara lite mixade.

Du kan ju variera djurslag genom att ge kycklingvinge tex?
 
Sv: BARF "rigtig hundemad"

Nu vet jag inte hur det ser ut med rått fläskött i DK, men Jipotimas har en återfösäljare där:

Tonie Chrillesen, Danmark, E-post: Unavoq@mail.dk
Har inte heller någon aning om fodermängder för så små hundar, du får fråga o testa dig fram.

Finns ett vacumförpackat märke från Kanada som heter Nature´s Harvest att köpa i Sverige (bl a Foderbilen), dyrt för stora hundar, men kan kanske vara intressant.
Det du hittat verkar vara OK.

Är du medlem på http://uk.groups.yahoo.com/group/NordBARF/ ?
 
Sv: BARF "rigtig hundemad"

kl

Lite följdfrågor nu efter 1v med denna mat.

Är det normalt att skiten blir väldigt mörk och hård? samt att hunden skiter väldigt sällan (max 1 gång/dygn) och lite?

Hur mkt grönsaker ska man ge? och vilka? Nu har jag bara gett rårivna morötter för att dryga ut volymen mat lite (mängd ca 50% av volymen på köttblandningen). Jäklar vilken aptit han har, kastar i sig maten (ger 50-60g köttblandning) på 15-30sekunder :eek:
 
Sv: BARF "rigtig hundemad"

kl

Lite följdfrågor nu efter 1v med denna mat.

Är det normalt att skiten blir väldigt mörk och hård? samt att hunden skiter väldigt sällan (max 1 gång/dygn) och lite?

:

Svar ja. Det är så en hund SKA skita. Min hunds bajs skulle man kunna plocka upp med handen om man ville det. (Varför man nu skulle vilja det?)
 
Sv: BARF "rigtig hundemad"

Du ska inte ge så mycket grönsaker. Kanske varannan dag om du vill ge OFTA. Helst inte för mycket morot, då är det bättre med vitkål/broccoli etc.
 
Sv: BARF "rigtig hundemad"

Det är väl en jättebra bas, glöm inte att köpa vitamintillskott och ge grönsaker någon gång i veckan! Grönsakerna ska vara lite mixade.

Du kan ju variera djurslag genom att ge kycklingvinge tex?


Den hon visar på bild är det redan tillsatt vitaminer och mineraler:)
 
Sv: BARF "rigtig hundemad"

japp, hunden skiter ut det den inte tillgodogör sig, så vad säger det om mycket, ljus och pösig skit? jo att hunden har tagit till sig väldigt lite av näringen i det den stoppat i sig.. :)
hundar smälter inte spannmål (isf väldigt lite av det) så det går ju bara rätt igenom.. att hunden skiter lite är jättebra, mycket trevligare (och lättare) att plocka upp också :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp