Bukefalos 28 år!

Barfotaverkaren förnekar

Sv: Barfotaverkaren förnekar

Man blir bara helt matt. Jag undrar vilken värld han lever i.. Jag har själv på mycket nära håll sett en dyrbar arabhingst bli verkad så illa att han fick gå på smärtstillande, är det meningen!? Vetrinären som var ute och undersökte honom var ursinnig och sa något mycket klokt nämligen att den enda som får utsätta en häst för smärta är vetrinären för denne har tillgång till smärtlindring och mediciner.
 
Sv: Barfotaverkaren förnekar

Frågan är om han ljuger för sig själv eller försöker slå i andra en lögn.

Oavsett vilket är det mycket tragiskt att hästen får lida såhär, om det är fortsättning på historien som ligger på Hästvård...
 
Sv: Barfotaverkaren förnekar

Tyvärr är det bara att konstatera att detta inte efterlevs ens på ATG-klinikerna. Vi var till kliniken i Skara för en dryg månad sedan med en häst som var halt, en veterinär undersökte hästen men ingen röntgen eller ultraljudsundersökning gjordes. Veterinären bad en assistent från hovslagarskolan att titta på hästen. Utan att säga ett ord till oss tar assistenten fram en kniv och skär bort hela strålen på vänster framhov, blodet rinner som om man öppnat en kran och det blir en stor pöl på golvet. Assistenten säger då "ojdå blöder det så mycket". Där står jag och min sambo helt chockade och undrar stillsamt varför han gjorde detta ingrepp, irriterat sa han bara att han ansåg att hästen fått in någonting i hoven och att han skar bort strålen för att se om någonting satt kvar där. På frågan varför ingen röntgen eller ultraljudsundersökning gjordes, fick vi bara en arg blick till svar. Blödningen var så kraftig att vi tvingades lämna kvar hästen på kliniken och vi fick inte hämta den förrän 3 dagar senare. Ska hästar och deras ägare behöva bli behandlade såhär?! Hovslagare, veterinärer och assistenter (av vilket slag det vara månde) är inte alltid heller så noga med vem som behandlar, vad som behandlas och på vilket sätt undersökningar och behandlingar görs. Detta är lika illa som om en barfotaverkare skulle orsaka skada på en häst.
 
Sv: Barfotaverkaren förnekar

Det är aldrig ok oavsett vem som skapar problemet, i detta fall ligger det mycket djupare än så. Hela historian har en ganska tragisk bakgrund, och man kan säga att sättet verkningsmetoden ska anses som postiv för hästen går ej att uppfylla i det stall hästen tidigare stod.

Vill man ha en mer omfattande förklaring, finns den på hästvård med fortlöpande information från alla parter.
 
Sv: Barfotaverkaren förnekar

Blir inte ett dugg förvånad! Så klart att han inte står där och säger att han gjort det. Det är bättre att gömma undan hästen. Undrar hur många fler hästar som står och utsätts för samma behandling av denna "hovvårdare" som inte ses av andra personer.

Tänk alla dessa okunniga hästägare som tror att det ska vara så, det är ju en övergångs period. Snacka om att vara en kvacksalvare...

MVH Russin8 som aldrig skulle utsätta min häst för ett sådan onödigt lidande.
 
Sv: Barfotaverkaren förnekar

Vilka jä_la dårar det finns.... :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfotaverkaren förnekar

men man kan inte dra alla över en gräns
jag har barfota verkning på min häst.
och det var det som räddade honom.
veterinären ville avliva honom.
men jag vägrade
och ringde till en strasser verkare nu är han i princip frisk kan rida honom mm.

Annie
 
Sv: Barfotaverkaren förnekar

Jag blir så trött på dessa "barfota" verkare.:(
"vanliga" hovslagare gör också ett bra jobb också på hästar som inte har skor dvs bara är verkade. Varför måste man ha en speciell "barfota verkare" som kommer????
Jag har skor Bak och inga skor Fram och min häst mår bra, utan någon barfota verkare:idea:
 
Sv: Barfotaverkaren förnekar

Vill man ha en mer omfattande förklaring, finns den på hästvård med fortlöpande information från alla parter.


Hej, boj. Jag lägger gärna ut senaste nytt från den tråden hit. Inlägget är skrivet av mig och jag kopierar hela inlägget hit.
Därefter går allt att följa på hästvård och i denna tråd.http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=740322

Här kommer det:
________________________________________

SENASTE NYTT!!

Nu börjar tydligen fakta i ärendet om denna stackars hästen att inkomma.

---------------------------------------------------------

Aftonbladet Ridsport:

Barfotaärendet har gått vidare för åtalsprövning

Ärendet gällande den omrkivna barfotahästen har nu gått vidare. Djurskyddsinspektören har överlämnat en åtalsprövning till polis och åklagare för att fallet ska kunna tas upp i domstol.
- Det finns inget i veterinärutlåtandet som styrker barfotaverkarens påstående att hästen skulle haft foderfång, säger djurskyddsinspektören till Aftonbladet ridsport.
Åtalsprövningen gäller inte minst den transport som hästen utsattes för då kördes från det stall den befann sig i Mellansverige till stallet i Dalarna. Enligt veterinärrekommendation skulle hästen endast transporteras om den transporterades till ett djursjukhus.
- Den som har hand om hästen där den befinner sig nu har blivit underrättad om att hästen måste inom vård snarast. Med det menas inte två-tre veckor, säger djurskyddsinspektören som själv varit och delgett denna handling på plats.


Eva Eternell Hagen

Fotnot: Det är en annan hästs hov på bilden är den omskriva i artikeln. Men den häst som är på bilden är verkad enligt denna metod.
---------------------------------------------------------

Länk: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/

Aktuell länk: http://www.aftonbladet.se/sport/rids...otalsprov.html
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En svensk elitryttare på högsta nivå inom hoppning misshandlar, svälter och straffrider sina hästar, enligt Aftonbladet. Flera...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En elitryttare anklagas för att misshandla sina hästar, enligt Aftonbladet. Nu polisanmäler Svenska Ridsportförbundet elitryttaren. –...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter När världscuppremiären i hästhoppning avgjordes i Oslo var det inget svenskt ekipage som tog sig vidare till omhoppnig. Henrik von...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann berättade i går att han siktar mot EM med hästen Iliana istället för VM-guldhästen King Edward. I dag tävlade han...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp