Barn - häst - husköp

Status
Stängd för vidare inlägg.

lovehorses

Trådstartare
Vi ska ha barn i slutet av april, jag har två hästar som jag då inte vet vad jag ska göra med, jag måste bygga ett stall om jag ska ha eget. Annars blir det på hyra,vilket jag helst inte skulle vilja.
Vi ska köpa hus här nu bara alla papper blir gjorda med lån och sånt.
Jag funderar på att sätta mina hästar på foder till någon som är villig att ta dem. Kanske ett halv år - ett år, beroende på hur jag känner mig från att vara borta från hästarna.

Är det någon här som har erfarenhet av att sätta hästarna på foder?

Jag lär ju inte rida dem någe mycket när jag har barn så de lär ju stå och ta en massa pengar. Och inte har jag tid heller när jag har barn, vill satsa tiden på barnet och pengarna på lånet nu.
Det kanske är bra att ta en paus från hästar ett tag så att man får ny energi senare.

Är det någon som är i ungefär samma situation?
vill gärna höra vad ni har gjort.
 
Sv: Barn - häst - husköp

Jag har också två hästar men lånade ut den ena på foder i januari pga graviditet. Den andra pojken får gå hemma i stallet och hagen, har hyrd plats. Han har ryggproblem och rids inte så det har fungerat bra, vi har promenerat oss igenom min graviditet!
Den andre kände jag att han skulle inte få den uppmärksamhet, tid och motion han behöver så började redan i oktober att leta fodervärd åt honom. Många hörde av sig men jag ville inte släppa honom till vem som helst utan väntade på "rätt" person. Hittade som tur var en som kändes 100% och i januari flyttade han. Skrev kontrakt på ett halvår först, men får se hur det känns både för mig och hon som har honom nu när tiden gått ut. Det känns i alla fall jättebra att han får det han behöver nu, men saknar honom såklart!
Betalar bara försäkringspremien på honom nu så spar in en tusenlapp i månaden ungefär på att ha honom på foder.

Vet inte riktigt om det hjälpte dig något, men jag tycker du ska leta fodervärd/ar åt dina hästar om du känner att din tid, energi och pengar inte räcker till åt dem. Det är ju bäst för er alla!
 
Sv: Barn - häst - husköp

Jag sitter i en liknande situation, enda skillnaden att min häst redan är ute på foder. Det jag har störst problem med att ha ute honom på foder är självklart saknaden och sen att jag känner mig som en grymt dålig hästägare:o
Men i slutändan när jag väl får hem honom kommer jag ha mer tid till hans utbildning.
Känn efter ordentligt och som person ovanför mig sa leta i tid så du hittar den rätta!
 
Sv: Barn - häst - husköp

Jag har också min häst ute på foder, men tvärtemot vad vendelay skrev, så känner jag mig som en förnuftig hästägare som lånat ut henne till en som verkligen tar sig tid med henne och har intresset att ta till vara på hennes kapacitet. Vad tusan ska hon harva på hos mig som inte kan ge tiden som behövs och framförallt inte träningen. Nu blir ju alla sidor tillgodosedda...min, hästens och medryttaren tillika fodervärd. Före innan vi bestämde hon skulle vara på foder hos medryttaren..DÅ kände jag mig verkligen som en usel hästägare. Så...hyr du ut dina hästar och ägna dig åt det som kommas skall. Så har du mindre saker att tänka på. Finns inget värre än att ha massa åtagande och ingen tid..då kommer det dåliga samvetet som ett brev på posten ska du se.
 
Sv: Barn - häst - husköp

Jag är beräknad till 3 /5 och jag har redan en 3 årig dotter. Jag hade tänkt att ta hjälp av medryttare helt fram tills i mitten av sommaren och sedan börja rida lite själv. Nu har det strulat något ofantligt med medryttarna. De är toppenbra men pga av studier, extrajobb etc blir det väldigt hattigt vissa veckor och den medryttaren som hade min häst mest sa upp hästen pga studierna, vilket jag iof kan förstå. Nu har jag tagit beslutet och dessutom hittat en toppen fodervärd till pållen så jag kommer att lämna ut honom from snarast till september. Pållen blir kontinuerligt tränad, jag kan ägna hela sommaren åt min lilla familj och jag sparar dessutom pengar så jag kan betala av lånet på min transport. Jag tycker definitivt att det är rätt beslut. Men visst kommer jag att sakna min häst...jättemycket!
 
Sv: Barn - häst - husköp

Tack för alla bra svar!! :bow:
Då behöver man inte känna sig som en dålig hästägare för att man lämnar bort dem. Men jag kommer att sakna dem det är helt klart. Men får man se dem några gånger och komma å hälsa på dem så ska de nog ordna sig. :D
De gäller bara att hitta någon bra fodervärd som man kan lita på, jag ville inte ha hem en häst som är smal som en pinne och inte blivit tränad. skulle få sååå dåligt samvete av att ha lämnat ut dem. De e ju mina älsklingar. :(

Tack igen för alla svar!
 
Sv: Barn - häst - husköp

Jag ska ha tvillingar i juli/augusti och har ännu inte bestämt mig hur jag ska göra med hästen. Jag har lagt ner så mycket tid och krut på hans utbildning och hans stora gång, energi och känslighet gör att jag inte kan låna ut honom till vem som helst.
Hittar jag inte rätt person får han helt enkelt ta en vila. Han går på lösdrift i flock så han har ett fullgott hästliv även när jag inte kan motionera honom på det sätt jag vill men det märks att han vill ha mer.
Nu lutar det åt att jag kanske får betala för att skicka bort honom några månader och det känns lite bittert, mammapengen är ju inte direkt enorm. Jag försöker hålla igång honom med tömkörning än så länge med får se hur lång tid det tar innan jag blir för otymplig i kroppen.
Jag tycker det är toppen att hästen inhyrd, alla kringsysslor som hämtning av hö, spån etc samt alla in- och utsläpp slipper man oroa sig för. Jag fixar inte längre att kånka runt med tunga balar så det är jag glad att andra kan göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 032
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 900
Senast: Mois
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 075
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp