Barn med ångest, fortsättning

För att sammanfatta problematiken och bringa lite mer klarhet i vår situation;

I vintras började personalen på förskolan att låsa in (med hasp) dom större barnen på sonens avdelning medan dom förflyttade dom mindre barnen till en annan avdelning. Sonen upplevde detta som svårt traumatiskt vilket utlöste klaustrofobi och allmän ängslighet. Stora svårigheter att vistas i rum med stängd dörr bland annat. Vi jobbade med dom problemen under sommaren när vi alla var lediga tillsammans som en familj och han klarar nu av att vistas i rum med stängd dörr, gå själv på toaletten med stängd dörr osv. Dock frågar han ofta om olika dörrar går att låsa, vem som har nyckel etc så han vill gärna ha koll. Vi har visat honom med dörrarna hemma och han har fått prova att låsa och låsa upp själv.

Han har tidigare aldrig haft några sociala svårigheter, tvärtom haft lätt att få kompisar osv. Leker lika bra med tjejer som med killar, och har haft kompisar både uppåt och nedåt i ålder. Är väldigt omhändertagande och tar sig gärna an yngre barn, kompisars småsyskon tex. Dock är han inte någon grabbig grabb, han är väldigt känslig, lite försiktig och har lätt till tårar. Han är dessutom väldigt vuxenorienterad (tydligen vanligt bland ensambarn) och tyr sig gärna till en fröken om han känner sig osäker. Har därför sett tendens hos en viss typ av killar i hans egen ålder, att dom gärna går på honom. Ex att han gillar hästar, det är "töntigt och bara tjejer som gör". Ja, tyvärr folks, såhär kan sexåringar 2021 resonera. Man blir ju lätt uppgiven.

Vi tog kontakt med BVC och blev därefter slussade runt mellan lite olika instanser där det konstaterades att sonen inte är i något behov av insatser utifrån utan att detta är problem som vi föräldrar och skola får jobba tillsammans med. Olyckligt nog blev det så att sonen placerades i en klass och hans 6(!) kompisar från samma förskola i en annan. Jag har svårt att se att det handlar om något annat än slarvigt placeringsarbete när det handlar om en sexåring som ska börja förskoleklass. Men som sagt vi hoppas och tror att rektorn nu jobbar på en lösning.
Det är så synd om honom :heart vi hade också lite problem med personalen på förskolan och ensambarn, pojke, försiktig i början, vuxenorienterad och verbal. Personalen på förskolan var väldigt flick-pojkfokuserad och uppmuntrade hårda tag med pojkar och hårda straff mot pojkar. Det var väldigt stressande.

Skolan var väldigt väldigt mycket bättre och skickligare på det här sedan så de redde ut många problem på bara första terminen (det var samma grupp) så vill ge hopp :).

(och självklart var personalen väldigt stressad också, miljön var ju hetsig för alla.)

(Och för att inte få pushback om att även flickorna. Självklart orsakade det problem med flickorna också som inte var i legorummet, inte använde trehjulingar osv. Och grabbiga pojkar som inte fick utveckla nya sidor. (så de fick kritik på föräldramötet från både flickföräldrar, grabbiga pojkars föräldrar och oss, inte för att de kopplade egentligen. En pappa fick beskriva hur de skulle göra legorummet tillgängligt för flickor (standard 1A pedagogik) de gjorde som han sa, det funkade.)
 
Det är så synd om honom :heart vi hade också lite problem med personalen på förskolan och ensambarn, pojke, försiktig i början, vuxenorienterad och verbal. Personalen på förskolan var väldigt flick-pojkfokuserad och uppmuntrade hårda tag med pojkar och hårda straff mot pojkar. Det var väldigt stressande.

Skolan var väldigt väldigt mycket bättre och skickligare på det här sedan så de redde ut många problem på bara första terminen (det var samma grupp) så vill ge hopp :).

(och självklart var personalen väldigt stressad också, miljön var ju hetsig för alla.)

(Och för att inte få pushback om att även flickorna. Självklart orsakade det problem med flickorna också som inte var i legorummet, inte använde trehjulingar osv. Och grabbiga pojkar som inte fick utveckla nya sidor. (så de fick kritik på föräldramötet från både flickföräldrar, grabbiga pojkars föräldrar och oss, inte för att de kopplade egentligen. En pappa fick beskriva hur de skulle göra legorummet tillgängligt för flickor (standard 1A pedagogik) de gjorde som han sa, det funkade.)
Ja alltså hjärtat går ju sönder. Skönt att höra att det blev bättre för din son när han började skolan iaf! :heart Jag har upplevt personalen på sonens fritids som helt ok, det var en fröken där som lyfte sonens ensamhet med mig annars hade jag kanske inte reagerat. Han vill ogärna prata om sin situation själv och jag tror att han kan ha skamkänslor kring detta. Det känns som att han börjar fråga sig själv "är det mig det är fel på?" och det är ju det sista man vill. Personalen kan ju inte heller "tvinga" andra barn att leka med honom, det går ju som bekant inte att tvinga fram vänskap mellan barn även om man kan uppmuntra till den, men det verkar det som att dom har försökt göra.
 
Ja alltså hjärtat går ju sönder. Skönt att höra att det blev bättre för din son när han började skolan iaf! :heart Jag har upplevt personalen på sonens fritids som helt ok, det var en fröken där som lyfte sonens ensamhet med mig annars hade jag kanske inte reagerat. Han vill ogärna prata om sin situation själv och jag tror att han kan ha skamkänslor kring detta. Det känns som att han börjar fråga sig själv "är det mig det är fel på?" och det är ju det sista man vill. Personalen kan ju inte heller "tvinga" andra barn att leka med honom, det går ju som bekant inte att tvinga fram vänskap mellan barn även om man kan uppmuntra till den, men det verkar det som att dom har försökt göra.
Vad bra att de var så bra förutom det där med dörrarna då (som jag som sagt är ganska tveksam till om det kan vara tillåtet)
 
Det var personalen på förskolan som haspade dörrarna! Förstår att detta blir rörigt. Personalen på fritids verkar ok, men han har ju bara gått där 2 veckor drygt än så länge.
Ja! nej jag läste fel! ursäkta. Vad bra att de är bra på fritids! Jag uppfattade också fritidspersonalen som väldigt kompetent på skolan. Ett sätt jag hört att de börjat arbeta med är ju en del uppstyrd lek under dagen så att man får tillfälle att umgås med olika.
 
Men varför haspade de dörrarna? Låter ju helt galet.
Förstår såklart att du kanske inte vet varför.

Förklaringen jag fick var lite snurrig och osammanhängande men som jag förstod det behövde dom stora barnen vara på en plats (oövervakade) medan personal flyttade dom små till en annan avdelning. Så helt enkelt för att veta var dom var någonstans, gissar jag, medan dom lämnades oövervakade. Men ur tex brandsynpunkt är det ju inte okej nånstans,
 
Förklaringen jag fick var lite snurrig och osammanhängande men som jag förstod det behövde dom stora barnen vara på en plats (oövervakade) medan personal flyttade dom små till en annan avdelning. Så helt enkelt för att veta var dom var någonstans, gissar jag, medan dom lämnades oövervakade. Men ur tex brandsynpunkt är det ju inte okej nånstans,
Men får man verkligen göra så O_o
Låter ju horribelt :crazy:
 
Förklaringen jag fick var lite snurrig och osammanhängande men som jag förstod det behövde dom stora barnen vara på en plats (oövervakade) medan personal flyttade dom små till en annan avdelning. Så helt enkelt för att veta var dom var någonstans, gissar jag, medan dom lämnades oövervakade. Men ur tex brandsynpunkt är det ju inte okej nånstans,
Alltså herregud jag hade anmält precis överallt.
 
Men får man verkligen göra så O_o
Låter ju horribelt :crazy:
Nej man får inte göra så, absolut inte och även jag hade anmält detta till förskolechef och sen vidare uppåt.
Man får under inga omständigheter låsa in barn i ett rum, oavsett anledning. Extremt inkompetent personal (vill inte ens kalla dessa pedagoger).
Jobbar själv i förskola och har jobbat med alla åldersgrupper. Skulle aldrig kunna se ett scenario där det skulle vara försvarbart med ett sådant alternativ 🤬🤯😡
 
Tänkte att jag skulle passa på och uppdatera här i tråden hur det gått för oss!

Det har vänt 🙏 Efter några veckor började sonen att landa i sin klass och på fritids. Måste ge personalen en eloge som visat både engagemang och kompetens när det kommer till att lösa den här sortens problematik. Sonen har nu fått flera nya kompisar, tics:en har försvunnit och han känns lugn och avslappnad. Det går att ha en dialog med honom om skolan och hur det funkar.

Slänger in en bild här också på min goa, fina, modiga unge bara för att jag är så jädra stolt över honom ❤️ (Hoppas ingen tycker det är integritetskränkande)
 

Bifogade filer

  • 91777067-9231-45E9-AC0F-8C9124E04422.png
    91777067-9231-45E9-AC0F-8C9124E04422.png
    551,7 KB · Visningar: 167
Tänkte att jag skulle passa på och uppdatera här i tråden hur det gått för oss!

Det har vänt 🙏 Efter några veckor började sonen att landa i sin klass och på fritids. Måste ge personalen en eloge som visat både engagemang och kompetens när det kommer till att lösa den här sortens problematik. Sonen har nu fått flera nya kompisar, tics:en har försvunnit och han känns lugn och avslappnad. Det går att ha en dialog med honom om skolan och hur det funkar.

Slänger in en bild här också på min goa, fina, modiga unge bara för att jag är så jädra stolt över honom ❤️ (Hoppas ingen tycker det är integritetskränkande)
Vilken härligt positiv utveckling! Så skönt att höra!

Och vilken underbart glad bild på din fina kille 😍

Mvh Miks
 
Tänkte att jag skulle passa på och uppdatera här i tråden hur det gått för oss!

Det har vänt 🙏 Efter några veckor började sonen att landa i sin klass och på fritids. Måste ge personalen en eloge som visat både engagemang och kompetens när det kommer till att lösa den här sortens problematik. Sonen har nu fått flera nya kompisar, tics:en har försvunnit och han känns lugn och avslappnad. Det går att ha en dialog med honom om skolan och hur det funkar.

Slänger in en bild här också på min goa, fina, modiga unge bara för att jag är så jädra stolt över honom ❤️ (Hoppas ingen tycker det är integritetskränkande)

Vad underbart att höra och vilken härlig liten kille :heart Som geolog ger jag verkligen tummarna upp för t-shirten ;) :D
 
Skrev en tråd här för ett tag sen om min då 5 år gamla numera 6åring som lider mycket av ångest.

Sen dess har det blivit 100 resor värre.

Han har klaustrofobi, vilket tar sig uttryck i att han inte kan vistas i vissa rum. Absolut inga rum med stängd dörr. Inte åka hiss eller vistas i andra trånga utrymmen. Var på barnkalas i helgen och då satt han ute i korridoren pga vägrade gå in i kalasrummet som kompisarna hyrt på Leos lekland.

Han har också generell ångest och mycket svårt att vara själv i ett rum. Han kan vara själv kortare stunder när han leker och ”glömmer bort” att han är själv men annars inte. Då börjar han gråta och får panik.

Vi har sökt hjälp. Min mamma råkar vara barnpsykolog och hon hjälper oss så gott hon kan med tips och stöd. Men hon är ju också mormor/mamma och känner att vi behöver hjälp av någon utomstående. BVC är han för gammal för nu, och VC har patientstopp. Skolan har han ju inte börjat ännu men jag minst sagt oroad över hur det ska gå.

Någon som har tips, råd, stöd att ge? Känner mig såååå trött och ledsen över hela situationen, känns som att andra tittar snett på en för att han har ”så mycket konstigheter” för sig, typ som att han blivit utsatt för nåt och vi är världens sämsta föräldrar.
https://www.specialnest.se/forskning/pandas-en-autoimmun-sjukdom-med-neuropsykiatriska-symtom

Kollat om det kan vara pandas?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 025
Senast: Ramona
·
  • Låst
Övr. Barn Hjälp mig med råd, tips och stöd ni barnvana, utomstående bukefalister! Svårt att se klart när man är mitt inne i det själv. Under...
2
Svar
21
· Visningar
4 721
Senast: MissX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp