Bukefalos 28 år!

Barnkalas ihop där det ena barnet blir sjukt, betalning?

Jag hade i likhet med vad de andra skrivit inte påmint om några hundralappar när barnet inte ens kunde vara med på sitt eget kalas. Hade jag varit förälder till det sjuka barnet hade jag nog erbjudit mig att betala, iallafall halva lokalen, och pratat med dig om vad som känns rimligt för oss båda. Men det hade också kunnat glömmas bort, barnet var sjukt när kalaset var och sen rullar vardagen på som vanligt liksom. Hade kanske inte tänkt på det i månader, jag är rätt tankspridd.

Det jag tycker är mer intressant är att båda barnen såg mest fram emot presenterna. Jag trodde (alltså ärligt, inte på något sätt fördömande!) att det roliga med kalas var att äta gott fika, träffa alla kompisar, leka lekar och busa. Kan inte minnas att presenterna var någon stor grej för varken mig eller mina kompisar när jag var liten, ärlig fråga (inte bara till TS utan vem som helst som känner sig manad att svara), är det vanligt att presenterna är det viktiga för barn när man ska ha ett kompiskalas?
 
Jag menar bara att många verkar tycka att ens tanken på att de fortfarande borde betalt sin del är helt fel vilket jag ej tycker men det är väl beroende på hur man lärt sig. Ja alltså jag borde väl erbjudit mig att betala även korven och korvbröden då det enbart blev min dotters kalas...

Jag tyckte självklart jättesynd om ...... med om ni nu tror något annat.

Det handlar inte om vad jag tycker att den andra borde gjort. För mig handlar det om vad jag hade gjort i dina skor. Vad någon annan gör kan ju jag inte påverka, däremot så kan jag bestämma mig för vad jag gör.
 
@Miljon tror att grejen är den att dessa nu varit på massa kalas och fått se alla andra öppna sina presenter och nu var det äntligen deras tur :banana:
Det är kalas rätt ofta känns det som, 3st nu på två helger...:o
 
@niphredil ser detta nu med och ber om ursäkt för det.

Ok hoppas inte det då, jag är verkligen inte känd som den snälla människan utan jag undrar väl kanske mest då det kändes så konstigt för mig från mitt sätt hur jag skulle gjort kanske....
 
@Miljon tror att grejen är den att dessa nu varit på massa kalas och fått se alla andra öppna sina presenter och nu var det äntligen deras tur :banana:
Det är kalas rätt ofta känns det som, 3st nu på två helger...:o

Jag förstår, det blir ju såklart spännande att se vad man själv får om man har sett kompisarna öppna paket hela tiden.
Blev bara nyfiken på om det är mer "pryltokighet" bland barn nu för tiden (nu låter jag lastgammal, det är jag inte!) generellt liksom, om du förstår hur jag menar.
 
@Miljon det tror jag inte min dotter blir glad för det hon får och kollar gärna in det mm innan hon öppnar nästa hon blir glad för allt hon får som tur är :up:
 
Till alla :D Läste nu mitt första inlägg och jag håller med er, jag har skrivit helt galet, skulle nog ha kollat igenom det först, uttryckte mig lite galet men jag skyller på ordentlig trötthet där, verkar som att de flesta hade gjort liknande i liknande situation trots allt
 
Till alla :D Läste nu mitt första inlägg och jag håller med er, jag har skrivit helt galet, skulle nog ha kollat igenom det först, uttryckte mig lite galet men jag skyller på ordentlig trötthet där, verkar som att de flesta hade gjort liknande i liknande situation trots allt

:D ja jag tror att alla egentligen är helt överens.

De flesta hade gjort på ett annat sätt om de var den andra föräldern (dvs betalat frivilligt)
Om de vore du hade de gjort som du - dvs funderat hur man gjort i den andres skor - men släppt det om de inte betalat
 
Jag menar bara att många verkar tycka att ens tanken på att de fortfarande borde betalt sin del är helt fel vilket jag ej tycker men det är väl beroende på hur man lärt sig. Ja alltså jag borde väl erbjudit mig att betala även korven och korvbröden då det enbart blev min dotters kalas...

Jag tyckte självklart jättesynd om ...... med om ni nu tror något annat.

Nej det är inte speciellt hemskt. Egentligen tycker jag det beror på om kalaset som planerades var betydligt större än det kalas man skulle haft själv. Dvs nu handlade det om en mängd barn och korv och tårta osv sådant som man kanske ändå skulle haft på ett kalas. Dvs du fick nog fler barn än du tänkt dig och kanske inte skulle haft en lokal själv. Så det är inte konstigt att tänka lite att de kunde varit med och betalat, men man kan klara det själv också.

Men tänk om det hade varit någonting väldigt dyrt som planerades bara för att det var två barn som blir tydligt svårt att bära när det i slutänden bara blev ett - en bokad clown, badhus eller någonting, som den andra familjen insisterade på och som man aldrig skulle gjort själv. Då skulle det nog varit läge att fråga om kostnaden istället för att vänta och se om de skulle ta upp saken, tycker jag nog.
 
Jag får väl sticka ut hakan här då för jag tycker faktiskt att man som vuxen människa ska kunna fixa sina åtaganden även om ens barn blir kräksjukt. Dvs, har jag åtagit mig ngt som innebär en kostnad för andra så hade jag stått för det. Varför ska nån annan betala för att jag/min familj inte kan utnyttja ngt vi bokat? Varför är det TS grej att betala oavsett summa?

Jag hade inte kontaktat familjen ang det, men jag hade för min egen del tänkt att det var dålig stil av dem. Spela kvitta att jag kan klara kostnaden, det är en principsak. Vi har haft fester med olika föreningar etc där man köpt mat för x antal kr per skalle och jag har pga jobbet då och då inte kunnat vara med på dylika ting, och har blivit jagad för summor neråt hundralappen. Kan ju kännas lite snålt men samtidigt, varför ska nån annan ta min kostnad när jag satt upp mig på att vara med o betala min del? Inte deras fel jag inte kan närvara.

Men men, jag är väl hemsk.
 
Jag får väl sticka ut hakan här då för jag tycker faktiskt att man som vuxen människa ska kunna fixa sina åtaganden även om ens barn blir kräksjukt. Dvs, har jag åtagit mig ngt som innebär en kostnad för andra så hade jag stått för det. Varför ska nån annan betala för att jag/min familj inte kan utnyttja ngt vi bokat? Varför är det TS grej att betala oavsett summa?

Jag hade inte kontaktat familjen ang det, men jag hade för min egen del tänkt att det var dålig stil av dem. Spela kvitta att jag kan klara kostnaden, det är en principsak. Vi har haft fester med olika föreningar etc där man köpt mat för x antal kr per skalle och jag har pga jobbet då och då inte kunnat vara med på dylika ting, och har blivit jagad för summor neråt hundralappen. Kan ju kännas lite snålt men samtidigt, varför ska nån annan ta min kostnad när jag satt upp mig på att vara med o betala min del? Inte deras fel jag inte kan närvara.

Men men, jag är väl hemsk.

Fast det är ju precis det som de flesta skriver.
Om de varit i omvända situationen att deras unge blivit sjuk hade de betalat.

Men i nuvarande situation - inte kontaktat den andra familjen
 
@Halali Men det är väl ingen som tycker att du är hemsk? Vad är det med den här tråden? :confused:

Du säger ju exakt samma sak som typ alla, bara att du lägger in en massa mer åsikter i det. Slutsatsen är ju ändå: du hade inte kontaktat dem men du hade betalat om du vore dem. Join the club liksom.
 
Jo men visst ör små barn ganska presenttokiga. Det är väl mest överraskningsmomentet kanske, men ungar är ju tokiga i paket. Jag vet många barn som inte sover ordentligt natten innan födelsedagen för de är så spända för presenterna. Inget konstigt med det, de är ju barn.
Jag håller med TS resonemang om att om man varit med och avtalat om kalaset och sedan inte ställer in det pga att inte göra alla barnen besvikna så är det fullt rimligt att de betalar sin del. Konstigt att de inte erbjuder!
Dessutom får barnet presentena som det sett fram emot så de får ju faktiskt viss valuta för sina pengar trots att barnet missade festen. Så jo, jag tycker de föräldrarna är snåla som tar emot paketen utan att erbjuda sig att betala den uppgjorda delen. Man kan inte låtsas att man glömt kalaset samtidigt som man tar emot paket ifrån det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp