Barns vilja och inflytande vid boende

M

Mistery

Sambons sons mamma håller sonen mot vår vilja, fastän vi har avtal om växelvist boende. Hon har skickat stämningsansökan om att få hela hans boende till tingsrätten.

Hennes argumen är att sonen inte vill bo här för att han har tråkigt.

Tid finns för förberedande förhandling i tingsrätten och nu i veckan ska min sambo prata med familjerätten eftersom mamman vill ha ett intremistiskt beslut om boendet. Hon på FR frågade om det var ok att hon pratade med sonen, men min sambo sa nej, eftersom vi inte anser att han är mogen för det.

Pojken är tio år, har ADD och är på gränsen till utvecklingsstörd inom vissa områden.

Självklart vill han bo där det är roligast. Hos mamma finns inga regler, han får spela hur mycket tv-spel han vill, behöver inte ta ansvar osv. Men, ett barn med dessa problem som han har, ska han verkligen få bo där det är roligast? Är det inte de vuxna som ska bestämma sånt?

Mamman har dessutom genom åren motsatt sig att pojken ska få hjälp via bup, hon ville inte gå med på medicinering mot ADDn, eftersom hon inte själv tror att han har problem. Därför känns det väldigt viktigt att vi fortfarande får ha en del av boendet. Pojken blev även omhändertagen via soc för några år sedan, därför att mamman helt enkelt inte klarade av att ta hand om honom, sätta gränser osv. Han bodde då hos oss medans utredning pågick och efter det började vi med växelvist boende. Det känns som om risken är stor att det blir samma sak igen, om hon ensam ska ta hand om pojken.

Nu hade styvpappan ringt och sa att de skulle göra något, via tingsrätten eller FR antar jag, så att de ändå ska få prata med pojken. Vad kan det vara? Hur vet man om barn är mogna att få framföra sin vilja? Och i dessa fall, med hans diagnoser och mognad, tas det särskillt h'änsyn till det? Vad kan vi göra för att belysa det, och till vem?

Vi har inte ens fått prata i telefon med pojken, sedan jul. :cry:
 
Sv: Barns vilja och inflytande vid boende

Jobbig sits och jag vet hur de är att vara upp i de då en nära släkting haft samma bekymmer.

Barnets vilja kommer inte att vara avgörande. Ett barn kan själv inte "bestämma" vart denne ska bo försen den är 18 år. Utan den som har vårdnaden eller en dom beslutar vart barnet ska bo. Visst kan barnet ge önskemål, men jag tror inte att tingsrätten ser de som avgörande. Så tillvida att de inte finns gruder för de, tex alkohol/drogmissbruk osv. Många barn blir ju mutade mm av den andre föräldern för att säga att dom vill bo där. Skulle rätten gå på vad barnen säger så skulle de inte alltid sluta så bra.

Självklart är de ju roligast att bo där de inte finns några regler.

JAG tror inte hon kommer få hela boendet om hon inte har riktigt bra argument, om de nu tidigare har fungerat med växelvis boende. Vad är de för argument hon har mer än att sonen tycker de är tråkigt? Vilket inte är så starkt i rätten.

Har dom gemensam vårdnad? Vilket de låter som.

Om mamman inte går med på att medicinera barnet trots att läkare ställt en diagnos och säger att barnet bör medicineras så har hon en nackdel i tvisten, då de kan vara avgörande hur pojken kommer fungera i skola/hemmet.
Att soc tidigare har omhändertagit sonen ser jag oxå som en nackdel.

Att pappan inte får träffa eller prata med sonen tycker jag är allvarligt. Det är juh barnet som hamnar i kläm och barnet har rätt till båda sina föräldrar.

Jag hoppas att ni blandat in advokat i detta. Annars är de klokt att göra de.

Men detta är bara spekulationer, vi har juh bara en sida av historien och jag är ingen advokat eller något.

Lycka till iaf!
 
Senast ändrad:
Sv: Barns vilja och inflytande vid boende

Sambons sons mamma håller sonen mot vår vilja, fastän vi har avtal om växelvist boende. Hon har skickat stämningsansökan om att få hela hans boende till tingsrätten.

Hennes argumen är att sonen inte vill bo här för att han har tråkigt.

Tid finns för förberedande förhandling i tingsrätten och nu i veckan ska min sambo prata med familjerätten eftersom mamman vill ha ett intremistiskt beslut om boendet. Hon på FR frågade om det var ok att hon pratade med sonen, men min sambo sa nej, eftersom vi inte anser att han är mogen för det.

Pojken är tio år, har ADD och är på gränsen till utvecklingsstörd inom vissa områden.

Självklart vill han bo där det är roligast. Hos mamma finns inga regler, han får spela hur mycket tv-spel han vill, behöver inte ta ansvar osv. Men, ett barn med dessa problem som han har, ska han verkligen få bo där det är roligast? Är det inte de vuxna som ska bestämma sånt?

Mamman har dessutom genom åren motsatt sig att pojken ska få hjälp via bup, hon ville inte gå med på medicinering mot ADDn, eftersom hon inte själv tror att han har problem. Därför känns det väldigt viktigt att vi fortfarande får ha en del av boendet. Pojken blev även omhändertagen via soc för några år sedan, därför att mamman helt enkelt inte klarade av att ta hand om honom, sätta gränser osv. Han bodde då hos oss medans utredning pågick och efter det började vi med växelvist boende. Det känns som om risken är stor att det blir samma sak igen, om hon ensam ska ta hand om pojken.

Nu hade styvpappan ringt och sa att de skulle göra något, via tingsrätten eller FR antar jag, så att de ändå ska få prata med pojken. Vad kan det vara? Hur vet man om barn är mogna att få framföra sin vilja? Och i dessa fall, med hans diagnoser och mognad, tas det särskillt h'änsyn till det? Vad kan vi göra för att belysa det, och till vem?

Vi har inte ens fått prata i telefon med pojken, sedan jul. :cry:

Å vilken soppa!

Ni ska väl in på muntlig förberedelse antar jag.

Visst tar man hänsyn till barnets egna vilja, men det beror på ålder, mognadsgrad och vilket uttryck det kan ta. Man tar även hänsyn till barnets bästa (vad nu det kan vara i en familjs situation) och så tar man hänsyn till samarbetsförmåga.

De sociala myndigheterna brukar vara bra på att utreda vårdnad, boende och umgänge. Det som är ledstjärnan är just barnets bästa. De kommer att försöka se vilken mognadsgrad han har och försöka utröna samarbetsförmågan familjerna emellan. Jag tror att det vore bra om barnets pappa yrkade att det genomförs en sådan utredning och samtidigt kan han yrka det under förutsättning att det är just något sånär växelvist boende eller att sonen får rätt till utökat umgänge med honom under utredningstiden - eftersom pappans kontakt med sonen också ska utredas - och hur i hela friden ska den kontakten kunna utredas om inget umgänge whatsoever existerar! Det som kan vara bra med det är just att sonen under den tid som utredningen pågår får mer kontaktyta med sin pappa. Pappan är en ganska viktig figur i en sons liv i den åldern. Viktigt att pappan och mamman hittar gemensamma regler som de kan hålla fast vid för sonens skull och att man är mån om att den andra föräldern får insyn i sonens vardag och skolgång. Gemensamma regler kan vara att lägga sig vid en viss tid så att skolgången fungerar, viss veckopeng och ev antal timmar vid tv - spel. Mina ungar, pojkar, spelar ganska mycket... men åttaåringen spelar mest där vi är så han får sällskap också. Kompisarna är viktiga i den åldern - lever ni nära varandra som familjer så har killen tillgång till kompisarna hos er också.

Min uppfattning utifrån mina barn är att de vill leva i en familj, gärna där det finns flera barn och där föräldrarna SER dem och finns närvarande. (Jag är väl inget toppenexempel där... :angel: så mycket som jag jobbar.)

Anlita en bra advokat! Sök rättshjälp via advokaten. Kolla upp vilken advokat som är bäst.

Försök att härda ut i er svåra situation - samarbeta med myndigheterna, så ska ni nog se att det kommer att gå bra. Pappan kan väl skjutsa till idrotter om sonen idrottar, gå på föräldramöten och hjälpa till med att skjutsa till tandläkare, ta vård av barn dagar o s v. Han kan TA DEL av killens vardag och finnas där. Så småningom kanske mamman inser att pappan kan vara en avlastning och inte ett hot. Erbjud er hjälp om mamman eller sonen behöver. Pappor är bra på att vaka vid skridskoträning, bowling o d. Jaa, det var några tips!

Håller en tumme!
 
Sv: Barns vilja och inflytande vid boende

Det är, som sagt, barnets mognad (bland annat) som avgör hur mycket man ska lyssna på barnet. Ett barn med de diagnoser som du nämner borde knappast anses vara moget nog att avgöra var det ska bo (tidigare hade man en 12-årsgräns). Så se till att trycka på just dessa diagnoser.
Det faktum att mamman har hållit honom kvar där och hindrat pappans umgänge med sonen kommer ligga henne i fatet... Det kanske slutar med heltidsboende hos er i stället. Jag förstår faktiskt inte hur man kan rekommendera växelvis boende för ett barn med såna diagnoser - men jag är ju å andra sidan bara en vanlig mamma, utan utbildning på området.
 
Sv: Barns vilja och inflytande vid boende

Kom nyligen en intressant dom som bekräftar det du skrev om. Man bedömde att mamma hade hindrat umgänge och därför fick pappan ensam vårdnad.

Hovrätten Nedre Norrland T 654-10 för den som vill läsa.
 
Sv: Barns vilja och inflytande vid boende

Hittar inte domen, vart ska man leta ? Letar på hemsidan för hovrätten nedre norrland, men får bara upp: Menar du T 665410 ? Och det är nåt från Eu domstolen eller liknande.
 
Sv: Barns vilja och inflytande vid boende

Ring till domstolen, de brukar inte ligga ute på nätet. Jag får tillgång via en betaltjänst på jobbet.

654 är ärendenummer, 10 betyder årtal stämningsansökan lämnades in, så 654-10 är korrekt. T visar vilken typ av mål det är.
 
Sv: Barns vilja och inflytande vid boende

:p

Hmm, om jag tänkt till så hade jag nog listat ut att det ej skulle ligga öppet på en hemsida. Tack för svaret. Är det bara ringa och begära ut dom ? Antar man måste betala en peng..kanske ?
 
Sv: Barns vilja och inflytande vid boende

Man brukar få betala för kopiorna, domen är i det format jag kan läsa den är på 30 sidor:)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 094
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 579
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 838
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 074
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp