När livet går helt åt helvete

Ja, såklart.
Månadens elmardröm har kommit och gjort allt ännu värre. Över 7000 kr igen.
Arbetsförnedringen och avskyvärd kassan vägrar göra någonting för att hjälpa till, jag får ingenting och har tydligen inte rätt till arbetsmarknadsutbildning heller. Av någon oklar jäkla anledning.

Sambon är konstant skitjobbig och bara retas med de två yngsta som inte alls tycker om det, är allmänt brötig och ja... dryg helt enkelt.

Jag orkar inte, det spelar fan ingen roll vad jag gör. Det är som att det fasen är meningen att mitt liv ska gå åt helvete och jag orkar inte kämpa längre.

Jag har satt ut en massa saker till salu utan minsta resultat.
7000 kr i elräkning? Var och hur bor ni? Går det att göra några justeringar där? Ni måste ju ha haft RUGGIGA elräkningar när elen verkligen var dyr :nailbiting:!
 
Arbetsförnedringen och avskyvärd kassan vägrar göra någonting för att hjälpa till, jag får ingenting och har tydligen inte rätt till arbetsmarknadsutbildning heller. Av någon oklar jäkla anledning.

Kan ha missat något, men varför får du inte a-kassa eller om dagarna är slut ha blivit inpetad i jobb- och utvecklingsgarantin och därmed aktivitetsstöd om kassadagarna är använda?
 
7000 kr i elräkning? Var och hur bor ni? Går det att göra några justeringar där? Ni måste ju ha haft RUGGIGA elräkningar när elen verkligen var dyr :nailbiting:!
Ptja, det beror nog på hur man bor och vilken uppvärmning man har? Och om det är en eller flera månader på samma räkning?
Framgår ju inte hur ts har dt med det.

Minns inte men tror vi har tre ( eller är det två?) månader i taget på våra. Kanske har ts det?

Vi har iofs en gård med två bostadshus och faktiskt bundet elpris som vi lyckades binda innan det steg tilm galna nivåer (brukar ha rörligt annars).

Denna kalla vinter har vi faktiskt räkningar som varit en bra bit över 7000, men inte för en månad då förstås.

Sen betalar ju hyresgästen sin el själv, så de pegarna får vi ju igen sedan.
 
Ptja, det beror nog på hur man bor och vilken uppvärmning man har? Och om det är en eller flera månader på samma räkning?
Framgår ju inte hur ts har dt med det.

Minns inte men tror vi har tre ( eller är det två?) månader i taget på våra. Kanske har ts det?

Vi har iofs en gård med två bostadshus och faktiskt bundet elpris som vi lyckades binda innan det steg tilm galna nivåer (brukar ha rörligt annars).

Denna kalla vinter har vi faktiskt räkningar som varit en bra bit över 7000, men inte för en månad då förstås.

Sen betalar ju hyresgästen sin el själv, så de pegarna får vi ju igen sedan.
Jo, det kan ju bero på väldigt många faktorer. Det var därför jag undrade, t.ex. hur och var TS bor. Och skulle det vara så att det är mer än en månad på en faktura så är inte summan speciellt märklig alls.
 
7000 kr i elräkning? Var och hur bor ni? Går det att göra några justeringar där? Ni måste ju ha haft RUGGIGA elräkningar när elen verkligen var dyr :nailbiting:!
Ja alltså ihopslaget med nätavgiften så blir det så mycket. Elräkningen specifikt var på 4 272, men den där satans nätavgiften är hutlös. Vi bor i kedjehus, har direktverkande el och luft/luft värmepump. Den är dock åtminstone 16-17 år gammal så den är nog en stor bidragande orsak
 
Kan ha missat något, men varför får du inte a-kassa eller om dagarna är slut ha blivit inpetad i jobb- och utvecklingsgarantin och därmed aktivitetsstöd om kassadagarna är använda?
Nej, jag blev beviljad 150 dagar till eftersom jag har barn under 18. Men direkt efter det (bokstavligen DAGEN efter!) så började a kassan krångla och hävdar nu att jag inte skött mitt jobbsökande sedan 2022 😳 Då har jag alltså jobbat däremellan också.
Missade ett planeringssamtal från af (pga min trasiga mobil) och trots att jag kontaktade af och förklarade läget, har skickat bild på telefonen till a kassan och såg till att få tag i af så planeringen blev gjord, så blev jag avstäng. Jag "uppfyllde inte villkoren". Och tack vare det kunde jag inte få något aktivitetsstöd heller enligt af.
 
Nej, jag blev beviljad 150 dagar till eftersom jag har barn under 18. Men direkt efter det (bokstavligen DAGEN efter!) så började a kassan krångla och hävdar nu att jag inte skött mitt jobbsökande sedan 2022 😳 Då har jag alltså jobbat däremellan också.

Skickat in arbetsgivarintyg på den/de period/er du jobbat?

Annars är det arbetsförmedlingen som inte "godkänt" ditt jobbsökande, men det borde de ju i såna fall gjort dig uppmärksammad på, om de anser att du gjort för lite eller om något saknas i rapporteringen.

Nu är det förvisso länge sen jag hade med någon av instanserna att göra (tack och lov) men jag kan inte tänka mig att det skett någon gigantisk förändring.

Mitt tips är att boka ett öga-mot-ögamöte med någon på arbetsförmedlingen och gå igenom vad som hänt.
 
Ja alltså ihopslaget med nätavgiften så blir det så mycket. Elräkningen specifikt var på 4 272, men den där satans nätavgiften är hutlös. Vi bor i kedjehus, har direktverkande el och luft/luft värmepump. Den är dock åtminstone 16-17 år gammal så den är nog en stor bidragande orsak

Det låter ändå högt. Jag bor i radhus med just direktverkande el och luftvärmepump. Vet inte exakt ålder på pumpen men den satt åtminstone där när jag 2012 flyttade in.
Kommer inte ihåg exakt vad senaste månadens två fakturor låg på men kanske 2 500-3 000 totalt.
 
Ja alltså ihopslaget med nätavgiften så blir det så mycket. Elräkningen specifikt var på 4 272, men den där satans nätavgiften är hutlös. Vi bor i kedjehus, har direktverkande el och luft/luft värmepump. Den är dock åtminstone 16-17 år gammal så den är nog en stor bidragande orsak
Hur många kWh förbrukade ni?
 
Ja alltså ihopslaget med nätavgiften så blir det så mycket. Elräkningen specifikt var på 4 272, men den där satans nätavgiften är hutlös. Vi bor i kedjehus, har direktverkande el och luft/luft värmepump. Den är dock åtminstone 16-17 år gammal så den är nog en stor bidragande orsak
Vi har också direktverkande el och får en räkning på 5000 kr. Å andra sidan är huvudbrytaren till elementen av sedan augusti 2022 och luftvärmepumpen och braskaminen fullt sysselsatta.

Hus 114 kvm + stall 900 kvm varav en liten del eluppvärmd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
806
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 719
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 995
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp