Barnsäkra korkar är tant-säkra

tanten

Trådstartare
Alltså jag blir vaaansinnig på korkar där man ska tycka på mitten för att kunna skruva upp dem.

Jag lyckas inte. Det krävs ett finger på korken som trycker samtidigt som man ska skruva och mer än en gång har jag fått ge upp för att fortsätta senare. Det börjar göra ont i fingrarna efter ett tag.

Större flaskor får jag upp genom att ta hjälp av skaftet till en slev, mindre flaskor får jag upp ungefär hälften av gångerna.

Nu senast köpte jag en liten praktisk flaska munskölj, liten nog att kunna stoppa i necessären. Har jag lyckats öppna den? Nä.

Är det bara jag som misslyckas så kapitalt?
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Jag trycker bara ner korken med handflatana (alt sätter korken mellan tumme o pekfinger) o skruvar? Munskölj o andra plastflaskor brukar inte vara problem, jag har i så fall mer bry med stora flaskor ibland.
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Känner inte igen det själv faktiskt, brukar inte ha problem med, däremot hade jag förut problem med glasburkar med sånna där lock. Till slut kom jag på att man kan vrida som fasen sedan slå en gång på locket och tadaa vrida av det lätt.
På jobbet har vi dunkar med tvättmedel och den där korken är ett mög att få av!! Jag vrider och vrider, hämtar nån tång och vrider och inget händer. Så kommer mamma, som jobbar på samma stället, och bara snurrar av korken...:meh: Och gissa hur det är nu när verktygen är inlåsta så jag inte kan låna en?!
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Jag trycker bara ner korken med handflatana (alt sätter korken mellan tumme o pekfinger) o skruvar? Munskölj o andra plastflaskor brukar inte vara problem, jag har i så fall mer bry med stora flaskor ibland.

Men?


Jag har testat alla tekniker jag kommit på. Tryckt på hela korken, tryckt på kanterna, tryckt exakt på punkten där märket är, tryckt hårt, löst, snett... Efter några minuter brukar jag vara grinfärdig och avsluta med värkande fingrar.

Den enda som jag lyckas öppna lätt är klorinflaskan och den är stor. Men den använder jag ju ytterst sällan. Lacknaftan är en utmaning, och som sagt det här munsköljet är omöjligt.

Månne är det någon - för andra självklar - teknik jag missat?
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Jag är kass på att få upp det mesta som är barnsäkrat. Korkar och dylikt brukar jag försöka öppna med tänderna istället. Det har ... blandad framgång.

Kul att vi ska barnsäkra hela vårt hem inom en inte allt för lång framtid :p
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Är det sån där man ska trycka ner och skruva samtidigt går det bra att lägga handflatan ovanpå och trycka och skruva även med kassa händer. Klämma och skruva så är det markering men man får inte klämma för hårt eller för löst. Jag har nedsatt greppstyrka och rörlighet, men det fungerar ;) sen finns det hjälpmedel för att skruva och öppna saker. Varsam.se har ett bra utbud. Det hjälper en hel del också för att slippa få ont av att öppna saker och för att öht få upp vissa grejer.
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Måste man trycka på mitten? :o Jag trycker ner hela rasket.

Jag gör som mumin och trycker med handflatan samtidigt som jag vrider. Alltså, egentligen öppnar jag den som vilken kork som helst, bara det att jag trycker ner hela korken samtidigt. Lättast om man ställer flaskan på hårt underlag istället för att hålla i den.

Tryck - vrid - tadaaa
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Så gör jag också funkar på alla barnsäkra korkar, det brukar faktiskt inte vara mitten som skall tryckas ner utan sidorna för att nå gängerna det är just att inte korken når gängerna om man bara skruvar som gör dem barnsäkra utan man måste trycka ner gängerna (alltså sidorna) på korken till gängerna på flaskan.
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Måste man trycka på mitten? :o Jag trycker ner hela rasket.

Jag gör som mumin och trycker med handflatan samtidigt som jag vrider. Alltså, egentligen öppnar jag den som vilken kork som helst, bara det att jag trycker ner hela korken samtidigt. Lättast om man ställer flaskan på hårt underlag istället för att hålla i den.

Tryck - vrid - tadaaa

Fast om man är öm i handflatan OCH fingrarna hjälper det inte. :mad:
Vad gör man då? Mina påkomna alternativ:
1. Be en person i närheten öppna flaskeländet och sätt på en vanlig kork med samma gängstorlek eller häll över innehållet i ett annat icke barnsäkrat kärl.
2. Skaffa en oljefilteravdragare med ett passande band, tryck ev. dit lite silikon på bandets insida. Tryck sedan ned korken genom att sätta korken mot något något (köksluckehandtag, bordskant eller liknande) och dra runt locket med avdragaren till spärren släpper. Sen skruva av det sista. Avdragaren är också finfin för att öppna andra lock som sitter stenhårt. :)
3. Borra ett hål i flaskan/burken och häll över innehållet i ett annat kärl genom en sil för att slippa eventuella bårrhålsrester (funkar inte med glasbehållare).
4. Slänga skiten och intala sig att man inte behöver den.
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

KL

Jag lyckades!!

tog med flaskan till köket och klämde upp korken mot undersidan av ett köksskåp. Tryckte in fingrarna och höll emot medan jag vred flaskan. Efter ett halvdussin knäppanden och misslyckanden gick det till slut!

Fast till necessären är den föga lämplig...

Jag är ganska stark i händerna men VÄRDELÖS i fingrarna. Bär tungt bara jag slipper ta i med fingrarna.

Nåväl. Hädanefter ska jag granska alla korkar noga innan jag köper flaskor.
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Ett tips är annars att be närmaste 2,5-åring om hjälp. De brukar vara hejare på att öppna allt barnsäkert.

Grannen kanske har en att låna ut?
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Alltså jag blir vaaansinnig på korkar där man ska
tycka på mitten för att kunna skruva upp dem.
Jag lyckas inte. Det krävs ett finger på korken som trycker samtidigt som man ska skruva och mer än en gång har jag fått ge upp för att fortsätta senare. Det börjar göra ont i fingrarna efter ett tag.

Större flaskor får jag upp genom att ta hjälp av skaftet till en slev, mindre flaskor får jag upp ungefär hälften av gångerna.

Nu senast köpte jag en liten praktisk flaska munskölj, liten nog att kunna stoppa i necessären. Har jag lyckats öppna den? Nä.

Är det bara jag som misslyckas så kapitalt?

Nötknäppare är tricket. Lätt som en plätt. Kul att lura producenter som inte vill att man ska kunna använda deras produkter.
Jag tror att man vill/försöker svälta ut den tärande delen av befolkningen som kallas pensionärer eller har lite allmänt svaga nypor.
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Men då borde en så som sitter under ett skåp funka även för barnsäkra korkar?
Vet ni vad jag menar? Den har en del för burkar och en del för flaskor mm varje del är som en kil så det går att ha olika storlekar på burkar mm
 
Sv: Barnsäkra korkar är tant-säkra

Mamma glömde kvar sin i huset tyvärr, annars hade jag snott den sen :)
Köpte nåt hjälpmedel på clas Ohlson som ser ut som en tång, men den kräver ju att man rår klämma till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp