Barnvagn till lång tjej?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare vix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 036

vix

Trådstartare
Lilltjejen har vuxit ur sin åkpåse och vagn. Vi har köpt ett juniorsovsäck som vi ska använda som åkpåse. Men finns det någon vagn/sulky som är lite längre?:confused: Har kollat på crescent compact, någon som vet hur den är?

Sv: Barnvagn till lång tjej?

Emmaljunga scooter är rymlig på alla håll. Våran dotter, som är både ordentligt lång för sin ålder (översta kurvan) och kraftigt byggd, sov i sovsäck i sin på dagis tills hon var drygt 3½.

Fast den nya scootern är något trängre än den gamla. I min scooter från 2007 får min 3,5-åriga son fortfarande plats och han är över en meter lång och väger 18 kg. Fast jag får erkänna att han är nog på väg att växa ur den snart (fötterna sticker ut lite eftersom han inte vill ha fotstödet nerfällt).

*kl*

Min onge har inga problem att åka i den, det är att sova på dagis som är problemet. Han blir fyra 2011 så hur de har tänkt sig att vi ska kunna hitta en sån sovvagn som passar då? Jag tycker att de borde ha lösningar för de större barnens sovstunder, han kan ju inte vara den enda som behöver sova som inte är en bebis.

kl.

Våran långa son på 2 år och 103 cm(tror jag) får inte plats med benen på Scooter 2.0 (den nya alltså) Antingen hänger benen utanför fotstödet (trots nerfällt läge) eller så slår knäna i bågen.

Vi har köpt en Emmaljunga Nitro som han får plats i. Han kan iofs inte ligga plant ner i den men hacket över går bra när han ska sova. den har plats för långa ben iaf. Cresent har jag aldrig provat. Men finns dom i vanliga barnvagnsaffärerna så ta med åkpåsen och testa massa olika vagnar, det KAN ju finnas någon som är tillräckligt stor...

Fast den nya scootern är något trängre än den gamla. I min scooter från 2007 får min 3,5-åriga son fortfarande plats och han är över en meter lång och väger 18 kg. Fast jag får erkänna att han är nog på väg att växa ur den snart (fötterna sticker ut lite eftersom han inte vill ha fotstödet nerfällt).

Våran är också från 07. Dottern sov i den tills hon var ca 110 lång och då är hon som sagt dessutom en rund unge. Visst, det var inte gott om plats, men fullt tillräckligt för sovstunden på dagis...

Vi har nyaste modellen på scootern. Den är väldigt trång i bågen. Med åkpåse får man trycka ner Tuva snart 2,5 år.

Våran är också från 07. Dottern sov i den tills hon var ca 110 lång och då är hon som sagt dessutom en rund unge. Visst, det var inte gott om plats, men fullt tillräckligt för sovstunden på dagis...

Precis!

*resonerar vidare lite*
Det är ju främst till att sova som vagnen används mest till såhär stora barn (enligt mig). Jag tycker att det största problemet till stora barn är vid huvudet. På många vagnar blir det liksom en järnställning som står upp lite precis vid huvudet, vilket gör det väldigt obekvämt för barnet. Men där är den gamla scootern jättebra, för det blir inget sådant (nya scootern vet jag inte så mycket om mer än att den ska vara trängre).

Om jag var dig lynxlady (och kanske även TS) skulle jag försöka hitta en "gammal" scooter att testa. Det brukar tex finnas massor av dem på blocket ganska billigt. Det bör ju duga till dagisvagn. Fast det är inte fullt liggläge på dem, men det funkar galant för barnet att sova så ändå :)

Angående cresentvagnarna tycker jag man har hört mycket negativt om dem. Fast de kanske har bättrat sig...

Crescent compact är inte överdrivet stor, så du bör nog testa den i så fall. Crescent har tidigare haft rätt mkt problem med reklamationer på vagnar, dock var compacten en av de bättre (på den tiden jag sålde barnvagnar) :idea:

Men den är lika bred som den Briovagn vi har nu men 10 cm längre. Tror du att den blir för liten iaf?

Jag tror jag har hört att Teutonias Timmy är rymligare än scootern. Den kanske kan vara värd att kika på?

Nu när jag tänker efter så var den nog rätt rymlig ändå... var ett par år sedan :D Minns att flera köpte den då deras barn blivit lite större faktiskt!

Har själv en teutonia timmy som jag är fruktansvärt nöjd med, men dottern är bara ett år så vet ej om den är rymlig eller ej ännu :D

*kl*

Min onge har inga problem att åka i den, det är att sova på dagis som är problemet. Han blir fyra 2011 så hur de har tänkt sig att vi ska kunna hitta en sån sovvagn som passar då? Jag tycker att de borde ha lösningar för de större barnens sovstunder, han kan ju inte vara den enda som behöver sova som inte är en bebis.

Jag kanske är lite snål, men jag skulle inte lägga många kronor på en sovvagn till ett barn som snart är fyra.
Man vet ju inte hur länge till den kommer att användas då.
Men en begagnad emmaljunga duo eller stor brio eller något då?
De brukar inte kosta många hundralappar och de brukar vara mycket rymliga.
Jag tänker att utseendet och smidigheten på vagnen kanske inte spelar så stor roll om den ändå bara ska fylla funktionen som sovvagn på dagis :)

Vi är också ute efter en sovvagn till vår dotter som ska börja på förskolan snart.

Men jag slås av hur mycket pengar folk vill ha för en gammal och sliten vagn, några få har satt ut ett realistiskt pris. Vår dotter sover jättebra i sin vagn ( en Urban Jungle ) och det gör också hennes kusin ( fyller 4 år i sommar ), bågen kan man snabbt och smidigt ta bort.

Jag vill dock inte lämna vår UJ på förskolan och den är nog i det dyraste laget om man bara är ute efter en vagn som ska stå där på heltid.

Varför vill du inte lämna din vagn på förskolan? Den tanken har inte slagit mig ens att jag skulle köpa en sämre vagn att ha på dagis. Inte själ väl folk vagnar på dagisen heller?

Lilltjejen ska ju börja skolas in om en vecka så det börjar bli kort om tid att hitta en sovvagn tills dess. Nu ligger hon ute i sin sparklåda efter en långtur med hundarna.:):):love:

Kollade på Crescents hemsida, en vagn kan väl inte bara vara 32 cm bred:confused: där ryms ju inget barn.

Hittade en till bra pris på Blocket och där stod det att vagnen var 52cm bred:confused: Har dock inte köpt den ännu, är inte riktigt säker på att det blir bra.

Men den är 100 cm lång så då hoppas jag den räcker ett tag

Mer praktiskt för oss.

Sämre vagn skrev jag aldrig, men en billigare vagn som är mer slit och släng. Jag kan inte förvänta mig av personalen att dom ska vara så rädd om vagnen som jag själv är. Dessutom är det inte alltid vi kommer promenera till förskolan, så fort snön försvinner från vägen så kommer vi att cykla exempelvis.

Känns helt enkelt mest praktiskt och smidigt att ha en sovvagn stående på förskolan ( inte ta hem/dit varje dag ).

Liknande trådar

Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 742
Senast: Seaside
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 902
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 685
Senast: Bullen22
·
Gravid - 1år Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att... 2
Svar
34
· Visningar
2 291
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka