Ï

ïcatanten

du som har erfarenhet av rasen basenji..kan du berätta lite om den..
jag har läst allt jag har hittat på olika hemsidor för basenjin, men vill även veta vad du har för erfarenhet.
är det en dyr hund?
 
Sv: basenji

Kostar gör den väl inte mer eller mindre än någon annan.

Att den inte skäller gör inte att den tyst på nåt vis. Sen står det till och med på hemsidan att det inte är en ras för dig som vill tävla i lydnad. För mig är den alldeles för egensinnig och svåruppfostrad, påminner mycket om en katt i sinnet.

Annars är det ju en lagom storlek på hund, men att den i princip inte har någon vilja att vara till lags gör att den går bort för mig.
 
Sv: basenji

Precis som Blandrastik skriver, så skulle jag mer vilja kalla dem katt än hund. De tre jag träffat har varit grymt egensinniga och nonchalanta. En perfekt ras om man bara vill gå ut och gå, och inte träna alls.
 
Sv: basenji

Kostar gör den väl inte mer eller mindre än någon annan.

Att den inte skäller gör inte att den tyst på nåt vis. Sen står det till och med på hemsidan att det inte är en ras för dig som vill tävla i lydnad. För mig är den alldeles för egensinnig och svåruppfostrad, påminner mycket om en katt i sinnet.

Annars är det ju en lagom storlek på hund, men att den i princip inte har någon vilja att vara till lags gör att den går bort för mig.

pris på en hund kan varriera mycket mycket min welsh springer spaniel kostade 6000 medans en annan hund kan kosta 25.000 rätt stor skillnad tycker jag.'

det låter inte som om någon är särskilt positiv till denna hund, men på något vis tycker jag ändå den verkar spännande.
 
Sv: basenji

Jag ville alltid ha en basenji... tills jag bodde tillsammans med två stycken i ett år. :D De är smarta och har humor men är inte särskilt samarbetsvilliga, man måste ha ändlöst tålamod, vara väldigt konsekvent och ha obegränsat med energi. Jag upplevde de lite som en jack russel på speed. ;)
 
Sv: basenji

jaa jag kanske kommer på det med, ska åka till en kennel här i närheten och titta och umgås lite med en basenjisarna:)

jag har nog kollat för mycket på utseendet, för jag tycker dom e sååå fina..och visst det är fel.

har pinscher som ett annat förslag, en hund som jag vet att jag klarar av. också väldigt fina, lite samma typ av hund. men basenjin är ändå lite exluksivare:)
jag tycker dock vanlig pinscher är lite för stor och dvärgpinscher lite för liten, finns inte mellanpinscher:?
 
Sv: basenji

Med "varken mer eller mindre", så menar jag runt 10 000:-, vilket jag tycker är ett normalpris för en renrasig hund.

Nej, jag är inte så förtjust i rasen då de representanter jag träffat har varit alldeles för egensinniga, och en rent aggresiv vilket jag dock antar var ett undantag. Utseendemässigt så tycker jag att det är en mycket bra storlek på hund, men det är i min mening det enda som är bra med den. Men allt är en smaksak, klart du ska köpa en om du vill ha en, bara du är på det klara med att det är en egensinnig ras.

Då föredrar jag absolut pinschern, och visst finns det en "mellanstorlek", det är den som bara heter Pinscher. Pinschern är ju en vall och sällskapshund. Mig veteligen är Basenjin en afrikansk råttfångare, en klassisk jägare alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: basenji

Vi har två stycken basenjis, båda tikar. Känner dock inte igen vad andra beskrivit dem som, våra är inte aggressiva, de är lugna och harmoniska. Visst har de små egenheter för sej, men inga som är störande eller 'farliga'. Att de påminner om katter håller jag dock med om ;) Hinner tyvärr inte skriva så mycket nu, ska till jobbet, men om du har några frågor så svarar jag gärna när jag kommer hem :D
 
Jag har en Basenji tik sedan den var valp och det är min första hund och det är en av de bästa saker som jag upplevt. Vilken energi och charm. En riktigt smart egensinnig varelse med utmärkt vakthunds egenskap och otroligt snabb och kraftfull. Den är inte enkel att uppfostra och det tar energi och konsekvens då den hela tiden väger in ”whats in it for me”. Outröttlig och mycket glad och social med andra hundar oavsett storlek, även mot människor. Bör hållas kort då barn är i närheten då den har jaktinstinkt. Luktar aldrig eller krånglar med sömn och mat. Egensinnig vilket både kan vara frustrerande och charmigt. Otroligt vänfast och lojal mot husse och matte och ställer upp med situationer med andra hundar om det skulle bli en hotfull situation. Den är enormt beskyddande till sin närmaste omgivning. En rakt igenom fantastisk hundras med rötter från Afrikanska savannen och jagar hoppande i högt gräs. Fenomenal för spårning då luktsinnet är hyperutvecklat. En urras tillhörande de första hundarna i Afrika. Oerhört fin varelse med humor och lekfullt sätt. Jag bor på en ö i Thailand där det finns tropisk terräng och långa stränder utan folk så den älskar sina kompisar som den springer runt i regnskogen och på stränderna fritt vilket går bra. Ödmjuk hund med inslag av envishet över det normala och ibland en kaxig stolt vacker dam som sprider respekt och beundran.
 
Sv: basenji

jaa jag kanske kommer på det med, ska åka till en kennel här i närheten och titta och umgås lite med en basenjisarna:)

jag har nog kollat för mycket på utseendet, för jag tycker dom e sååå fina..och visst det är fel.

har pinscher som ett annat förslag, en hund som jag vet att jag klarar av. också väldigt fina, lite samma typ av hund. men basenjin är ändå lite exluksivare:)
jag tycker dock vanlig pinscher är lite för stor och dvärgpinscher lite för liten, finns inte mellanpinscher:?
Pincher är väl ändå inte signifikant större än basenji? De som väljer ras efter hur exklusiv, ovanlig eller häftig den är tenderar att få en hund som inte motsvarar förväntningarna. Man har byggt upp en drömhund som man förälskat sig i och blir blind för allt annat. Vissa raser är populära av en anledning, det är bra hundar helt enkelt. Tänk på att du ska ha EN hund och välj utifrån vilken som skulle passa bra ihop med din livsstil.
 
Jag har en Basenji tik sedan den var valp och det är min första hund och det är en av de bästa saker som jag upplevt. Vilken energi och charm. En riktigt smart egensinnig varelse med utmärkt vakthunds egenskap och otroligt snabb och kraftfull. Den är inte enkel att uppfostra och det tar energi och konsekvens då den hela tiden väger in ”whats in it for me”. Outröttlig och mycket glad och social med andra hundar oavsett storlek, även mot människor. Bör hållas kort då barn är i närheten då den har jaktinstinkt. Luktar aldrig eller krånglar med sömn och mat. Egensinnig vilket både kan vara frustrerande och charmigt. Otroligt vänfast och lojal mot husse och matte och ställer upp med situationer med andra hundar om det skulle bli en hotfull situation. Den är enormt beskyddande till sin närmaste omgivning. En rakt igenom fantastisk hundras med rötter från Afrikanska savannen och jagar hoppande i högt gräs. Fenomenal för spårning då luktsinnet är hyperutvecklat. En urras tillhörande de första hundarna i Afrika. Oerhört fin varelse med humor och lekfullt sätt. Jag bor på en ö i Thailand där det finns tropisk terräng och långa stränder utan folk så den älskar sina kompisar som den springer runt i regnskogen och på stränderna fritt vilket går bra. Ödmjuk hund med inslag av envishet över det normala och ibland en kaxig stolt vacker dam som sprider respekt och beundran.

Pincher är väl ändå inte signifikant större än basenji? De som väljer ras efter hur exklusiv, ovanlig eller häftig den är tenderar att få en hund som inte motsvarar förväntningarna. Man har byggt upp en drömhund som man förälskat sig i och blir blind för allt annat. Vissa raser är populära av en anledning, det är bra hundar helt enkelt. Tänk på att du ska ha EN hund och välj utifrån vilken som skulle passa bra ihop med din livsstil.

Tråden är från 2008.
 
Hur många gånger har jag inte gått in på sådana här trådar och tänkt:
"Va f*n har jag redan svarat?"
Sen måste man kolla om jag håller med mig själv. :)
Det är det bästa med att hitta gamla trådar :D (Själv brukar jag inse att jag nog håller med mig själv, men skulle ha kunnat uttrycka mig ungefär tusen gånger bättre...)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 919
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 332
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 038
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 200
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp