Basplagg i garderoben?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare MM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 179
:rofl: du får använda den i korta intervaller och stretcha ordentligt mellan varven!

Och du måste såklart visa bild!

Gamla bilder :p kanske svårt att se men kragen baktill slutar inte vid lädret utan är liksom vadderad i sammet.

red3_0.jpg

red2_0.jpg

red4_0.jpg

Mitt absolut bästa basplagg är denna koftan från H&M som jag tror att jag har i kanske tolv färger... om inte fler :D

hmgoepprod2_5aa51cf19606ee04ed26c999.jpg
hmgoepprod_5aa51cf3ddf2b31c0a75dda5.jpg
hmgoepprod3_5aa51ec2ddf2b31c17ede7a4.jpg

Kostade 99:- fram till nyss, nu 129:- De är helt underbara! Jag har nästan alltid enfärgad klänning eller kjol + enfärgad topp och så en sådan här till. Funkar jämt.

Basplagg för mig är:
- Några svarta och vita t-shirts/linnen/toppar som funkar både under andra kläder eller "på egen hand"
- Svarta jeans
- Blåa jeans
- Svarta "kostymbyxor" (fast det är det inte, men liksom lite lösare byxor i mer dressad stil)
- Några längre koftor
- Någon lite varmare men fin tröja
- Någon neutral klänning

Dessa kan kombineras tillsammans eller tillsammans med andra plagg. Har även en drös blusar, toppar, olika typer av långärmade tröjor, olika klänningar, olika koftor/cardigans utöver basplaggen. Är inte särskilt kreativ i klädväg men håller väl någon linje kring saker jag tycker är fint och bekvämt.

Min garderob är inte så himla färgstark. Jag har mycket vitt, svart, mörkblått och grått. Någon enstaka röd/lila (burgundy?) sak också. Köper ibland kläder i lite starkare färger men det är väl typiskt sånt jag ofta tröttnar på fort. Mer dova/neutrala färger brukar användas under längre tid av mig och det känns ju mer hållbart. Basplaggen är det som används mest och där har jag egentligen gärna flera liknande plagg som jag kan variera mellan. Vill inte gärna ha samma kläder hela tiden.. Denna vinter har tex en lång och skön svart cardigan använts extremt mycket. Det håller mig varm och passar toppen till både byxor+linne eller någon slags klänning. Har fått mig att inse att jag behöver köpa flera svarta långa cardigans, tänker annars att folk kommer undra varför jag alltid går i samma tröja :angel:

Jag försöker rensa ganska hårt.. Kläder som inte använts på ett bra tag skickas till myrorna/textilåtervinningen. Tycker det är svårt men kämpar på både för att det inte ska hamna kläder i garderoben jag sen inte kommer använda men även för att inte låta saker ligga bara för att de är fina men av ngn anledning ändå aldrig används..

Min basgarderob består av jeans, långa linnen, munktröjor och lite mer "finare" stickade tröjor, sån som man kan ha på ett kontorsjobb utan att se alltför nerklädd ut. Har ganska mycket T-shirts också, men de används nästan uteslutande sommartid, när man inte behöver ha så mycket annat ovanpå (jag rymmer frysande in i tredubbla tröjor september-maj).

Jeans har jag två par mörkare, två par ljusare, ett par som är köpta trasiga och två par shorts. De som är köpta trasiga är väl inte direkt något jag skulle ha på mig på jobbet dock (inte shortsen heller för den delen). Jag är jättenojig för mensolyckor, och har aldrig ljusa byxor under den perioden, så jag vill ha en backup om det skulle ske en olycka. Överlag har jag mycket samma tröjor/samma modell fast i olika färger om jag hittar någon jag gillar. Färgtemat är mycket svart, grått, vitt och marinblått, och bryter av med rött då och då eftersom jag blivit itutad som barn att jag passar i det, men aldrig riktigt har känt mig bekväm med rött.

Sen har jag självklart en drös med tröjor som ser ut som skräp och som jag aldrig skulle visa mig i bland folk. Ironiskt nog är det dem jag har mest, eftersom jag har dem i stallet. :rofl:

Jag har i princip helt slutat med långbyxor/jeans och kör bara på svarta tights/leggins kombinerat med diverse tunikor/klänningar i fina färger och mönster. Jag tror äntligen att jag har hittat min stil :) ! Och bekvämt är det också..... ;)
Lite OT men ändå ;) Det är en både snygg och bekväm stil som jag också försöker anamma. Men jag har det stora problemet rumpa :crazy: Vad ska jag köpa för leggings där tunikorna INTE stannar upp på rumpan (som är det fulaste jag vet :wtf:), dom ska ju falla snyggt bara rakt ner...

Jag har insett att jag måste rensa min garderob och köpa en massa nytt. Är 17 och hälften av kläderna är från när jag var 12 :D Vissa saker kan jag använda, men det mesta känner jag mig inte alls bekväm i längre. Har blivit lite mer vuxen ;)

Just nu har jag problem med att hitta kläder till skolan. Många av mina plagg funkar bara till ett visst annat plagg... Jag vill ha en garderob där jag gillar allt och kan blanda "hejvilt". Det jag har och använder är typ det här:
- Några få långärmade tröjor
- 2 par jeans (svarta och blåa)
- Svarta kostymbyxor
- Några enfärgade t-shirts
- 2 koftor av längre modell (grå och svart)

Känner att jag främst saknar snygga tröjor, det brukar jag sno av mamma :o Var börjar jag någonstans, hur ska man tänka?

Det finns något som kallas för "kapselgarderob" finns en blogg, googla på miniroben så hittar ni den. Men den har smarta knep för att få kläderna och matcha samt delar upp det årstidsmässigt.
Jag har precis börjat, kommer inte följa det rakt av, däremot så är det bra tips på vilken typ av kläder som kan vara bra att ha om man vill kunna matcha. Däremot så i mina ögon ska man köra konceptet rakt av blir det bra mycket mer kläder än vad jag har idag. :)

Lite OT men ändå ;) Det är en både snygg och bekväm stil som jag också försöker anamma. Men jag har det stora problemet rumpa :crazy: Vad ska jag köpa för leggings där tunikorna INTE stannar upp på rumpan (som är det fulaste jag vet :wtf:), dom ska ju falla snyggt bara rakt ner...
Köp tunikor i andra material, viscose tex.

Köp en tajt underklänning att ha under tunikorna, så hakar de inte i.

Liknande trådar

Hemmet Har äntligen fått ett rum ledigt som ska byggas om till enbart klädkammare. Först ville jag ha en lyxig walk in closet som var öppen där...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
663
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: malumbub
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka