Bästa dragbilen?

Och jag tycker inte alls att passaten är en jättekul dragbil men det har nog med automatlådan som sitter i vår. Vi har en helt ny och jag tycker den är sådär att dra med, men det är inte en alltrack. Jag tycker helt enkelt lådan i den är skittrist. Vi köpte nyligen en BMW x1 och den är huuuur bra som helst. Som natt och dag. Supertrevlig att dra med i mitt tycke. Men vi har inte heller ett jättestort släp, då hade jag nog hellre valt en x3 men med större motor! Har lånat en xc70 ett par gånger och gillar den bättre än passaten men inte lika bra som jag upplever BMW:n :) men smaken är ju alltid olika.
Och jag köpte just en Passat Alltrack -13 med 4wd (vet inte om alla alltrack har det, alltrack är ju egentligen att den är högre och har lite annan design) och tycker den drar så himla bra. :D Med bara släpet märker man absolut inte att det är påkopplat i fråga om hur bilen får jobba. Med hästen i märks det marginellt mer. Har TDI och man får snarast passa sig med gasen, den har inga problem att rycka iväg om man trampar till. :p Inget vinterväglag ännu så får väl inte berömma den allt för mycket innan den är testad i svårare förhållanden. Märker inget konstigt med växellådan, den växlar fint och mjukt. Vet inte vad du menar med att lådan är skittrist men ja den kanske är annorlunda på helt nya modeller!

Tråden visar nog mest att den bästa bilen är högst individuellt. :D Jag kunde tex inte tänka mig en Suv pga det obefintliga lastutrymmet, annars hade jag gillat att sitta högre. Hade v70 -03 innan och är egentligen väldigt fälst i volvo. Men är så glad att slippa den stridsvagnen till bil. Ävn nyare volvo i de större modellerna tycker jag ger en slagskeppsskänsla. Passaten känns smidigare, och jag sitter väldigt bra i den.
 
Och jag köpte just en Passat Alltrack -13 med 4wd (vet inte om alla alltrack har det, alltrack är ju egentligen att den är högre och har lite annan design) och tycker den drar så himla bra. :D Med bara släpet märker man absolut inte att det är påkopplat i fråga om hur bilen får jobba. Med hästen i märks det marginellt mer. Har TDI och man får snarast passa sig med gasen, den har inga problem att rycka iväg om man trampar till. :p Inget vinterväglag ännu så får väl inte berömma den allt för mycket innan den är testad i svårare förhållanden. Märker inget konstigt med växellådan, den växlar fint och mjukt. Vet inte vad du menar med att lådan är skittrist men ja den kanske är annorlunda på helt nya modeller!

Tråden visar nog mest att den bästa bilen är högst individuellt. :D Jag kunde tex inte tänka mig en Suv pga det obefintliga lastutrymmet, annars hade jag gillat att sitta högre. Hade v70 -03 innan och är egentligen väldigt fälst i volvo. Men är så glad att slippa den stridsvagnen till bil. Ävn nyare volvo i de större modellerna tycker jag ger en slagskeppsskänsla. Passaten känns smidigare, och jag sitter väldigt bra i den.


Det är såklart en smaksak och jag kan absolut hålla med om att lastutrymmet är betydligt bättre i passaten. Jag tycker inte den växlar trevligt med fullastat släp, jag upplever vår som lite "ryckig". För vissa är det säkert knappt märkbart men för mig blev den en enorm skillnad med BMWn. Men i övrigt gillar vi vår passat mycket. Den var ovärderlig i vintras när vi hade enormt mycket snö och jobbiga grusvägar och backar att ta oss fram med. Så vi gillar verkligen bilen i övrigt. Supertrevlig! Bara inte riktigt den där extra bra känslan med släp. Sen kan jag vara partisk också. Jag ville ha en BMW för jag är väldigt frälst i dem. Så att den var supertrevlig att dra med (alltså det går ju att märka att det är helt olika motorer och lådor i dem) gjorde bara saken bättre :D
 
Det är såklart en smaksak och jag kan absolut hålla med om att lastutrymmet är betydligt bättre i passaten. Jag tycker inte den växlar trevligt med fullastat släp, jag upplever vår som lite "ryckig". För vissa är det säkert knappt märkbart men för mig blev den en enorm skillnad med BMWn. Men i övrigt gillar vi vår passat mycket. Den var ovärderlig i vintras när vi hade enormt mycket snö och jobbiga grusvägar och backar att ta oss fram med. Så vi gillar verkligen bilen i övrigt. Supertrevlig! Bara inte riktigt den där extra bra känslan med släp. Sen kan jag vara partisk också. Jag ville ha en BMW för jag är väldigt frälst i dem. Så att den var supertrevlig att dra med (alltså det går ju att märka att det är helt olika motorer och lådor i dem) gjorde bara saken bättre :D
Är ju lite så när man redan är frälst i ett märke. :D Jag tittade först på dyrare märken än VW men de är ju generellt både dyrare i inköp (såklart) och att äga. Att jag sedan kört mycket VW som hyrbil på jobbet gör ju att man reda är inkörd på reglagen i kupén osv, i andra märken är jag lost och tycker det blir för mycket knappar på ratten, konstiga multimediasystem osv osv.
Jag kanske inte kör så mycket med släp att jag är så petig. :p Kan i alla fall konstatera att det rullar bra mycket bättre och mjukare än med manuell V70 från -03. Framförallt att man klarar backar utan att behöva satsa först och köra snabbare än man egentligen vill på t.ex. en gropig väg. Men det gäller ju för alla bilar med starkare motor. :) Även mina föräldrars nästan identiska V70 från -04 MEN med turbo och automat var såklart väldigt mycket trevligare att dra med än 144 hk-dito utan turbo. Min V70 gick dck mycket bra utan släp i t.ex. djupare snö och på lera i jämförelse med t.ex. helt ny Mercedes eller var på samma nivå som helt ny fyrhjulsdriven Kia i snömodd/lermodd.
 
Hade v70 -03 innan och är egentligen väldigt fälst i volvo. Men är så glad att slippa den stridsvagnen till bil. Ävn nyare volvo i de större modellerna tycker jag ger en slagskeppsskänsla. Passaten känns smidigare, och jag sitter väldigt bra i den.

Det är absolut en nackdel med de större Volvomodellerna, min XC70 är ett helvete att parkera, inte för själva parkeringen i sig, utan för att den är så bred och har så tjocka dörrar, man kommer ju knappt ut om det är en smal ficka:D
Men säker är det, tydligen har ingen person hittills omkommit i bilolycka sittandes i en XC-modell.
 
Vilken bil tycker ni är bäst som dragbil?

Gillar volvo v40 men kan de dra 600 kg halvblod med boggi släp?

Jag älskar min Hyundai IX35! Den drar lätt två hästar och har nu tuggat på i nästan 18 000 mil utan några dyrare reparationer. Jag har BE-kort och får dra 2000 kg
 

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
660
Senast: lillan222
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 982
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
642
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 439
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp