Bästa impregneringen?

TinyWiny

Trådstartare
Ja vilken är det? Jag har några täcken som sitter så bra och som är hela i övrigt men de har börjat läcka. Har använt någon "ica-impregnering" och visst, de håller tätt en stund efter men inte sålänge. Jag vill ju ha kvar andningsfunktionen dessutom. Så, vad är era erfarenheter?
 
Jag använder Nikwax till friluftsutrustning och därför även till hästtäcken och är väldigt nöjd. Men jag har bara Rambotäcken som jag impregnerat mest för att skydda tyget, de har aldrig läckt igenom.

Annars skulle jag testa märkets egna eftersom de ofta är designade för att fungera med just det tyget.
 
Det här är billiga "skittäcken" så de har inget eget märke men de sitter så bra och har en så bra typ 10 grams fodring som jag inte har hittat någon annanstans så därför känns det värt att impregnera dem med något riktigt bra. Jag tänker att även vanligt tyg går ju att impregnera så att det håller tätt så någon skillnad borde det göra.

Jag tittade på just Nikwax. Det är kanske värt att testa det. Det finns ju ett speciellt till hästtäcken, använder du det eller det till kläder?
 
Nikwax görs i massa olika typer så jag har skåpet fullt. En för bomull, en för regnkläder osv. Och rug proof till hästtäcken.

Och tvättmedel också, inte bara impregnering, och nikwax lädervård... :angel:

Värt att nämna är att rug proof har rätt stark parfymering så all hästlukt försvinner. Täckena luktar bra men vid hantering är det starkt. Tycker jag vars migränmamma aldrig släppt parfym innanför dörren under uppväxten.
 
Nikwax görs i massa olika typer så jag har skåpet fullt. En för bomull, en för regnkläder osv. Och rug proof till hästtäcken.

Och tvättmedel också, inte bara impregnering, och nikwax lädervård... :angel:

Värt att nämna är att rug proof har rätt stark parfymering så all hästlukt försvinner. Täckena luktar bra men vid hantering är det starkt. Tycker jag vars migränmamma aldrig släppt parfym innanför dörren under uppväxten.
Du gillar deras märke förstår jag :D

Fortsätter täckena att lukta alltså? Även efter de har torkat? Eller är det när du hanterar själva medlet bara? För för min del låter det inte som en jättehöjdare om de fortsätter lukta starkt. Blir nog jobbigt på flera vis då :( Jag kan stå ut med att det luktar när jag grejar, det gör ju alla men det får gärna försvinna sedan.
 
Du gillar deras märke förstår jag :D

Fortsätter täckena att lukta alltså? Även efter de har torkat? Eller är det när du hanterar själva medlet bara? För för min del låter det inte som en jättehöjdare om de fortsätter lukta starkt. Blir nog jobbigt på flera vis då :( Jag kan stå ut med att det luktar när jag grejar, det gör ju alla men det får gärna försvinna sedan.
Efter att de torkat luktar de mest nytvättat och efter en stund i stallet är spåren av parfym bortblåst :)
 
Jag använder också Nikvax. De för täcken. Suveränt. Dock luktar impregneringen så man får huvudvärk ett tag men det går ur fort. Men lägg inte täcket i bilen över natten är ett tips...
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
353
Utrustning Någon som testat RE:Claims produkter? Deras tvättmedel samt impregneringen. Ska man köra två program i maskinen, först tvättmedel och...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: zarmino
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 350
Senast: Buongusto
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp