Bästa val av foder i täcket på lösdrift

urkella

Trådstartare
Ska beställa hem täcken till vintern nu när man har ett sommarjobb :p
Är till 2 st shettisar som går på lösdrift. Ena har aldrig haft täcke på sig tidigare, utan skall bara täcka dom efter arbete, blir troligen bara klippta underdelen på halsen och undermagen. Räcker det med ett fleecefodrat eller ska dom ha ett 200 g ?

Sv: Bästa val av foder i täcket på lösdrift

Jag hade inte haft fleece foder på täcken som dom ska går ute med så mycket. Fleecefodrade täcken skaver lätt. 200 grams foder blir nog lite varmt om dom bara ska klippas under halsen. Jag hade satsat på ett regntäcke med bra foder typ nylon som motverkar skav. Horseware har flera täcken i olika prisklasser med jättebra passform och nylonfoder.

tänkte fleece mer då det tar svetten bättre än ett ofodrat, blir inte längre än halva dagar täcket kommer sitta på de gånger man använder det. Horseware har tyvärr inte så pass små täcken som passar :(

Fast det är ju inte så bra att lägga på ett utetäcke om hästen är svettig. Spelar ingen roll om det är fleece på insidan. Horseware har täcken ner till storlek 80 cm.

Mina ponnyer har 65 & 75 i täckes storlek >___< Så ena kanske skulle kunna ha HW men den andre hade drunknat. Tittade innan på deras täcke om man skulle haft deras liners i 100 g under ett ofodrat. Har ett rent h*lvete att hitta täcken som passar till dom.

När jag såg rubriken tänkte jag vad ska hon ha maten i täcket??:eek::D

haha XD ja då hade ponnisarna blivit glada iaf :p

Kolla om du kanske kan få köpa dom små täckena som säljarna har med sig ut och visar upp när det är nyheter. Dom är uppsydda exakt som dom stora täckena men jättesmå för att säljarna ska kunna ha med sig många. Dom brukar gå att hitta på ebay uk. Men det går ju att kolla med butikerna i sverige om dom går att köpa.

trpr inte du behöver täcka faktiskt....

hästar brukar fixa torken ovh värmen bra själva och sätter den päls dom behöver.

Valacken behövde täcke i vintras, när det var kallt och vanlig snö var det inga problem men slask och vind klarade han inte av. Så vill ha täcken liggandes iaf så man har det hemma. Sedan hur ofta man behöver använda dom är en annan femma :p

Johanna.Ingvarsoon: ok ska kolla på ebay om dom har :)

helt OT kanske, men ett bra sätt att kolla om täcke behövs är att kolla på hästen vintertid.

har hästen ett lager snö och is på ryggen, som inte vill försvinna - hästen har bra isolering och behöver inget täcke.
och tvärtom blir såklart tvärtom, ingen snö och is och blöt päls - täcke.

mitt gamla sto hade problem med inflamerade hårsäckar, därav min avsky för täcke i onödan. (solen ger d-vitamin som hjälper att läka ut det.):D

Jag har god erfarenhet att ha fleecefodrat andastäcke att lägga på efter arbete. Annars får man ju först lägga på ett fleece eller ulltäcke och sen utetäcket ovanpå.
Bara nylonfoder på en svettig häst, nej.
// Linda

Vi lägger på ulltäcken efter ridning om de är svettiga, funkar prima även med lite nederbörd :) De sitter alltså bara på till nästa fodring, typ 1 h max, då byts det till vanligt utetäcke/inget beroende på väder.

bästa tipset hitills!
ull är ju underbart material som funkar 100.000 gånger bättre än fleece.

Mina kommer fodras 2 ggr om dan då dom kommer få mat i småmaskat nät för att dom ska ha att äta i flera timmar. Sedan vet jag inte var man kan hitta ett ulltäcke i strl 65 & 75.
Såg nu att Amigo har ett föltäcke :D någon som vet vilken storlek deras 3,0 & 3,3 är ?
Hittade även Mark Todd täcken i storlek ner till 70 cm :) Får snart hem ännu en mini och när han är hemma kommer han helklippas så han kommer nog behövas täckas innan pälsen växt ut igen.

Jag hade nog köpt ett ylletäcke att lägga på dem efter träning. Exklusive Horsewear har fina till ett bra pris i små storlekar.
Utöver det vars ett regntäcke för dåligt väder på höst/vår. Börjes har billiga i relativt små storlekar, tror att även Shires har små storlekar om man vill ha lite mer kvalitet. Storlek 3.0 borde väl vara ca 65 cm och 3.3 ca 75 cm så HWs föltäcken kanske kan passa.

Om den klippta ponnyn behöver ett fodrat täcke hade jag börjat med 100 g. De oklippta hade jag avvaktat med eftersom det är möjligt att ett regntäcke räcker till dem så att de håller sig torra. Annars 50-100 g. Tjockare känns inte troligt att det behövs på en så pass lite klippt shettis även om det såklart kan vara individuell. Jag är stark motståndare till utetäcken på svettig häst oavsett andasfunktion. Mina hästar får torka under ylletäcke först sedan byts detta ut mot utetäcke när de är torra.

Mvh JV

Exklusive Horsewears ser ut att vara för långa men kanske räcker med en ullfilt om man sätter bogspänne samt en magjord på ?
Amigos föltäcke har 200 g och blir i så fall detta till nykomlingen.
Han har en grotesk päls nu så därför måste han rakas så fort jag fått honom hanterbar, men vill inte att han ska pälsa på sig så mkt som han har nu igen.

Tänk dock på att horseware är stora i storleken på de "små storlekarna". Barnens shettis har 95 i vanliga täcken men får ha 85 på sina horseware täcken :).

Hoppas verkligen inte deras föltäcke är stort i storleken >___<
Finns det någon annat märke som gör föltäcken med magplatta annars ? Mark Todds täcke såg ut som ett vanligt och lär vara för brett för nya killen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 460
Senast: Hagstadius
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 836
Senast: Lobelia
·
Anläggning vilken tak höjd måste lösdrift han för att 2 mini shettisar ska få vara i den.. Dom är under 80 cm höga... storleken e de inga problem...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Gelina
·
Hästvård Ett litet delikat problem. Mitt fullblod är rätt varm av sig. Han klarar kyla jättebra, vind/nederbörd mindre bra men ändå ingen...
Svar
15
· Visningar
1 312
Senast: loobah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka