Basutrustning för tappskor och hovvård

Wembley

Trådstartare
Min häst har blivit en jäkel på att dra av sig skorna och har lösa skor titt som tätt :mad: Hovslagaren fixade en tappsko fram i måndags och idag var en baksko lös igen :banghead: Gick en tappskokurs för ett par år sedan men har inte använt kunskapen. Nu tänkte jag fräscha upp kunskaperna igen och idag tog jag mod till mig och slog i 3 söm i skon som hängde löst. Det gick bra, men jag måste inhandla en basutrustning för hovvård. Så vad rekommenderas, som är vettigt/rejält och inte kostar skjortan? En rasp har jag.

Ge mig era tips! :)

Jag vet inget om kvalitén då jag inte hunnit kika IRL men Hööks har ett "kit" som verkar bra och prisvärt (om kvalitén är okej).

Annars klarar man sig ganska långt med en rasp, en hovtång, en hammare och ett nitjärn. Inte helt sällan som hovis kan tänkas ha gammal utrustning att donera.

jag har en rasp, en fil, och ett par hovtänger av varierad skärpa och storlek, några hammare och ett paket silvertejp ^_^ dvs allt som behövs för att banka på en löst sittande sko eller dra av den och snygga till kanterna. ev tejpa fast skon tills hovslagaren kommer (hästen är en jäkel på att dra av sömmen på bara ena sidan och ändå att den andra sitter stenhårt :banghead:, då är det bara att räta upp skon och tejpa några varv.)

min hovslagare tycker att hööks kittet är värdelöst, känner man själv så flexar handtaget på hovtången då man trycker ihop den...
mina hovtänger är begagnade i smidesjärn. har bara slipat upp dem lite då och då. nackdelen på dem är att handtaget är lite kort och inte så jätte enkla att bända av skon med. men de klipper både söm och hov fint.

jag har en rasp, en fil, och ett par hovtänger av varierad skärpa och storlek, några hammare och ett paket silvertejp ^_^ dvs allt som behövs för att banka på en löst sittande sko eller dra av den och snygga till kanterna. ev tejpa fast skon tills hovslagaren kommer (hästen är en jäkel på att dra av sömmen på bara ena sidan och ändå att den andra sitter stenhårt :banghead:, då är det bara att räta upp skon och tejpa några varv.)

min hovslagare tycker att hööks kittet är värdelöst, känner man själv så flexar handtaget på hovtången då man trycker ihop den...
mina hovtänger är begagnade i smidesjärn. har bara slipat upp dem lite då och då. nackdelen på dem är att handtaget är lite kort och inte så jätte enkla att bända av skon med. men de klipper både söm och hov fint.

Då kan jag utesluta Hööks-kitet alltså. Köper nog lösa verktyg i mellanprisklass. Min hovslagare är ganska nyutexaminerad så jag tror inte på att det finns något beg till övers där..

Vet ni skillnaden mellan en bräcktång och en hovtång? :confused: Fungerar båda att bita av söm med också?

Tackar för omdömet av Höökskitet, då behöver jag inte ens ta mig till butik och kolla in kvalitén.

Jag har btw två raspar, en hovkniv och ett nitjärn. Brukar sakna en "riktig" hovtång dock i de lägen jag måste få av en sko. Men det sker så sällan att jag brukar glömma bort att köpa en. Tills jag står där nästa gång ;)

Nitjärnet använder jag nuförtiden mest när jag skruvar i isolatorer - det är skitbra då ;P

Rasparna har jag fått av hovis, de används ganska mycket sen lilla herr kexhovar kom...

Jag köpte kittet på hööks och sen har jag kompletterat det med lite smågrejer.
Hööks kittet är kasst om man ska sko på riktigt, men för att fixa tappskor/lösa skor så duger det alldeles utmärkt.

Vet ni skillnaden mellan en bräcktång och en hovtång? :confused: Fungerar båda att bita av söm med också?
Bräcktänger är väll för att bända av skon, dvs långa handtag och stort huvud. Hovtång är mer för att bara knipa av hov väggen och har mindre gap och huvud. Men antar att man kan använda båda till samma saker med mer eller mindre bra resultat.

Bräcktänger är väll för att bända av skon, dvs långa handtag och stort huvud. Hovtång är mer för att bara knipa av hov väggen och har mindre gap och huvud. Men antar att man kan använda båda till samma saker med mer eller mindre bra resultat.

Aha, nu vart jag liite klokare! :idea: :D Får räkna på det hela och försöka plocka ihop något lämpligt :)

Nu var det olika bud. Kanske ska klämma på det ändå då :)

Ja det tycker jag, sen beror det som sagt på hur man ska använda det.
Jag använder det bara enstaka gånger för någon tappsko och sätta lite nya söm på en lös sko.
Då duger det även om det inte är världens bästa grejer.
Men med tanke på att halvbra grejor kostar ca 1000kr styck så tycker jag att det är prisvärt.
Sen duger det såklart inte för en hovslagare eller om man skor sina hästar själv, men just som nödgrejer tycker både jag och hovis att det duger.
Sen är det säkert som med allt annat på Hööks att de har ojämn kvalitet och vissa saker har man tur med och andra inte...

En hovtång med tillräckligt stort "gap" fungerar till båda tycker jag, sådär för enstaka gånger. Det är det jag brukar svära över de gånger jag måste plocka av en sko - att min hovtång INTE har så stort gap och jag borde köpa en ny...

Ja det tycker jag, sen beror det som sagt på hur man ska använda det.
Jag använder det bara enstaka gånger för någon tappsko och sätta lite nya söm på en lös sko.
Då duger det även om det inte är världens bästa grejer.
Men med tanke på att halvbra grejor kostar ca 1000kr styck så tycker jag att det är prisvärt.
Sen duger det såklart inte för en hovslagare eller om man skor sina hästar själv, men just som nödgrejer tycker både jag och hovis att det duger.
Sen är det säkert som med allt annat på Hööks att de har ojämn kvalitet och vissa saker har man tur med och andra inte...

Nuvarande skodda har *viskar* aldrig haft en tappsko. Ever. Tidigare stjärnor har haft fler om vi säger så.. ;) Unge herrn är det ju ett tag tills han får skor, men han kommer nog fräsha upp min tappskokompetens. Men det var eg mest nu när jag pysslat med hans fötter jag kände att det är dags att köpa ny rasp och hovkniv, och i samband med det såg jag Hööks kit och kände att det kunde vara bra att köpa en uppsättning. Dels då om jag behöver slå på någon tappsko, dels för om jag behöver plocka av någon sko och sådär. Och i övrigt då mest för det är dags för en ny rasp (helst en lite nättare än de jag har) och jag behöver och kommer fortsätta behöva en sån till unge herrn. Han har inga bra hovar (än iaf) och jag måste fila till fnas och så för att hindra det blir värre.

Så egentligen klarar jag mig långt/bra med att bara köpa en ny rasp, men just som du säger med tanke på vad ens budget grejer kostar att köpa en och en (min hovkniv kostade 150 pix, sen skrattade hovslagaren åt den och gav mig en gammal han hade som han slipade först...) så kändes det som setet var prisvärt om det håller funktionell kvalitet för en amatör.

Här är kitet som hovslagaren på den tappskokurs jag gick rekommenderade. Jag har också ett specialverktyg för att dra ur söm, kommer inte ihåg vad det heter nu, men tycker att det kan vara svårt att få grepp med bräcktången. Jag har köpt mina grejer på Granngården, är det Mustad märket heter, tro?

FullSizeRender-1.jpg

Här är kitet som hovslagaren på den tappskokurs jag gick rekommenderade. Jag har också ett specialverktyg för att dra ur söm, kommer inte ihåg vad det heter nu, men tycker att det kan vara svårt att få grepp med bräcktången. Jag har köpt mina grejer på Granngården, är det Mustad märket heter, tro?

FullSizeRender-1.jpg

Om man betänker att mina raspar är orangea (av rost) så känns mustad lite overkill, jag sliter inte ihjäl verktygen direkt ;P Däremot skulle jag vilja ha en rasp som var halva längden mot en normal, finns inte det? Vill INTE ha en sån där vinklad med plast på.

FullSizeRender-1.jpg

Dom grejerna har jag också och vips har pållan bara klivit av sig en enda sko sen ett år tillbaka och den skon försvann nog ner i ett dike eller på ett kalhygge, så där gjorde inte hovslagarverktygen nån vidare nytta ändå :-(

/Lavinia, vars nuvarande hovslagare är i området 1 dag varannan vecka och annars bor i annan del av landet, så hästen får liksom verkligen inte klä av sig skorna.

En hovtång med tillräckligt stort "gap" fungerar till båda tycker jag, sådär för enstaka gånger. Det är det jag brukar svära över de gånger jag måste plocka av en sko - att min hovtång INTE har så stort gap och jag borde köpa en ny...

Bra synpunkt, ska tänka på det med tillräckligt stort gap! :)

FullSizeRender-1.jpg

Bra och illustrativ bild som visar verktygen, tack! :)

Kollade på Hööks kit idag. Kvalitén kändes okej förutom möjligen hovkniven - men jag tyckte verktygen var för stora och klumpiga för mina händer.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 372
Senast: Marvin
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 375
Hästvård Vi har haft samma hovslagare i 10-15 års tid.Vi har varit nöjda med honom,han kommer för det mesta i tid,kommer genast vid tappskor och...
Svar
12
· Visningar
1 170
Senast: skjona
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
2 030
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka