Basutrustning för tappskor och hovvård

Hovtänger finns på tex biltema för en billigare peng, heter samma sak där ;)

Värt att tänka på är att hästen inte ska få tappskor om hovslagaren är riktigt bra. Finns flera olika anledningar till tappskor såklart men om det är så att det är sömmarna som släpper så hade jag funderat lite på hur väl fastsatta de är egentligen...

Mvh

Värt att tänka på är att hästen inte ska få tappskor om hovslagaren är riktigt bra. Finns flera olika anledningar till tappskor såklart men om det är så att det är sömmarna som släpper så hade jag funderat lite på hur väl fastsatta de är egentligen...

Mvh

Fast om du har en som trampar av sig skorna, då är du glad de gånger sömmarna rätar ut sig - istället för inte gör det och halva hovväggen följer med.

Självklart kan tappskor bero på hovslagaren, men jag skulle vilja säga att det oftare beror på hästen och dess rörelsemönster faktiskt.

Mvh
Min hästs sömmar går av på mitten oftast.. eller så är söm huvudena helt nedslitna. hon tappar vanligtvis i slutet av skoperioden 7-8v av snabba ändringar mellan torr och dyngsur hage. Oftare att jag får dra av skon än att hon tappar den helt. Klar förbättring till tidigare då det var 2 tappskor per 5v skoperioden.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 372
Senast: Marvin
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 375
Hästvård Vi har haft samma hovslagare i 10-15 års tid.Vi har varit nöjda med honom,han kommer för det mesta i tid,kommer genast vid tappskor och...
Svar
12
· Visningar
1 170
Senast: skjona
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
2 030
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka