• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Carrielaine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 710
C

Carrielaine

Tänker ta BE-kort under sommaren. Måste man ha en handledare om man ska köra upp som privatist? Om Körskolan är handledare, måste man då övningsköra med dom?

Sv: BE-kort

Jag tror inte att du *måste* ha en handledare, men det kan du kolla med länsstyrelsen för säkerhets skull. Men se till att du inte kör släpet till själva uppkörningen själv utan att någon annan gör det åt dig för annars blir du kuggad direkt.
Hur du sköter din övningskörning är väl upp till dig så att säga. Även om du är van att köra släp kan det vara smart att ta någon lektion hos en körskola eftersom man skaffar sig många ovanor och man får bra tips om vad man kommer att göra på själva uppkörningen.
Jag tog mitt BE för 1 månad sen och tog flera lektioner på körskola.

nej, du måste inte ha en handedare,men omdu har tänktövningsköra med ett BE-ekipagemåste du det. Vill du ha någon på körskolan som handledare måste du bara skaffa tillståndet så fixar de resten.
Ett övningskörningstllstånd måste du ha för att få skriva teoriprovoch köra upp, samt övningsköra med be-ekipage.

Men som sagt kom ihåg att du inte får köra dit själv med bil och släp, även om du kör så i vanliga fall;)

Lycka till:bump:

Grejen att jag ska ta BE-kortet beror mycket på att jag kan dra släpet med mors bil, men inte med mon egen med bara B-kort. Tycker egentligen att det är lite löjligt, då det ju är samma släp och bilarna i princip är likvärdiga.
Har man väl B-kortet så kan man ju köra vilket släp man vill i princip, bara inte totalen överskrider bilens vikt. Så blir man heller inte så låst om man ska köpa ny trailer.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 315
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 222
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 085
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka