Bedömning i idrott i skolan (utbruten från Utredning utåtagerande barn)

Enligt min sonen ingår inte orientering i kursplanen längre. De har fortfarande orientering på gympan men mindre än tidigare årskullar men det är väldigt oklart vad som betygsätts under dessa lektioner.
 
Ja alltså orientering i skolan är ofta konstigt. Även jag som orienterade tyckte att det var tråkigt, man hade ju tagit bort alla roliga moment i orienteringssporten 😅

Numera tycker jag att orientering i skolan är jätteviktigt. Utifrån perspektiven läsa karta, hantera kompass, navigera i skog och mark (både med OCH utan karta) osv. Däremot behöver man ju verkligen inte göra sport och tävling av det. Orientering är dessutom en aktivitet som man (framför allt på skolnivå) enkelt kan göra det till en övning där man "tävlar" med varandra istället för mot varandra.

I f-6 skolan har 1 och 2 orna orienteringsledaren idrott så hon gör det ordentligt.
 
Orkar inte läsa hela tråden. Sorry. (Skoldiskussioner gör mig mest deppig).

Men hur många har egentligen haft någon nytta av sina gymnastikbetyg från grundskolan?
 
Många? De ingår ju i meritvärdet som du använder för att söka in till gymnasiet.
Ok fast alla som vill gå gymnasiet och har godkänt betyg i de ämnen som behövs får ju plats (på något program, eller vad det heter nuförtiden), har man inte tillräckligt med godkänt så finns väl gymnasieprogram för de eleverna också. Individuellt program hette det förut.
Jag har aldrig läst eller hört om nån ungdom som inte fått gå gymnasiet pga för lågt meritvärde.
Jag kollade på Skolverkets hemsida och idrott och hälsa är inte ett av de ämnena som man behöver ha godkänt i.
 
Ok fast alla som vill gå gymnasiet och har godkänt betyg i de ämnen som behövs får ju plats (på något program, eller vad det heter nuförtiden), har man inte tillräckligt med godkänt så finns väl gymnasieprogram för de eleverna också. Individuellt program hette det förut.
Jag har aldrig läst eller hört om nån ungdom som inte fått gå gymnasiet pga för lågt meritvärde.
Jag kollade på Skolverkets hemsida och idrott och hälsa är inte ett av de ämnena som man behöver ha godkänt i.

För praktisk linje behövs 3 (kärämnena) + 5 (valfria - här ingår ofta idrott och hälsa då det är ganska lätt att få betyg i det)

För teoretisk linje 3 + 8

Så nej. Man *behöver* inte godkänt. Men det kan vara en del av det du behöver. Det är ju också ganska stor påverkan på ditt meritvärde om du missar de 10 poängen.

Och ja, IM, PRIV osv finns men många gymnasieelever kommer inte in på de program/linjer/skolor de vill pga för lågt meritvärde.
 
Ok fast alla som vill gå gymnasiet och har godkänt betyg i de ämnen som behövs får ju plats (på något program, eller vad det heter nuförtiden), har man inte tillräckligt med godkänt så finns väl gymnasieprogram för de eleverna också. Individuellt program hette det förut.
Jag har aldrig läst eller hört om nån ungdom som inte fått gå gymnasiet pga för lågt meritvärde.
Jag kollade på Skolverkets hemsida och idrott och hälsa är inte ett av de ämnena som man behöver ha godkänt i.
Man behöver inte ha godkänt för att få behörighet till gymnasiet men på många ställen behöver du ha ett högt meritvärde för att komma in på den skolan och det program där du vill gå.
 
Enligt min sonen ingår inte orientering i kursplanen längre. De har fortfarande orientering på gympan men mindre än tidigare årskullar men det är väldigt oklart vad som betygsätts under dessa lektioner.
Det ingår i det centrala innehållet fortfarande (alltså inte sporten orientering, utan att kunna orientera sig i okänd terräng, men så har det stått länge) men det är däremot borttaget ur betygskriterierna.
 
Orkar inte läsa hela tråden. Sorry. (Skoldiskussioner gör mig mest deppig).

Men hur många har egentligen haft någon nytta av sina gymnastikbetyg från grundskolan?
Om det är det ämne du fick högsta betyg i så hade det självklart nytta både för att komma in på den skola och utbildning du ville ha och nytta för att det gav någon mer självförtroende och kanske hjälpte någon att kämpa vidare med något annat ämne som hen hade sämre betyg i. Jag kan verkligen säga att en femma i bild i mitten av högstadiet gav mig en femma som jag hade, vilket var extremt mycket mer än ingen femma och gav energi till att kämpa till sig en till. Barn och släkt och alla möjliga människor diskuterar även betyg och att ha ett högt betyg känns nog i den diskussionen helt underbart. Ja hen har underkänt i matte än så länge men MVG i jumpa! (uppenbarligen tycker jag också att det är helknäppt att bygga ett sådant betyg på en elevs kunskaper i att resonera, skriva o läsa)

I leken, plocka bort ämnen jag inte hade nytta av som vuxen så kan man till slut plocka bort nära hela skolgången förutom läsa och räkna tiokamrater. (ska man då ha test för treåringar - lilla bettan har talang inom matte så hon får läsa de här ämnena och bli ingenjör, lille bertil verkar bara ha talang inom jumpa så han får gräva gropar) Men om man gör det har man helt fel, eftersom alla ämnen stöttar varandra och ökar förståelsen för samhället, utan dem har vi i slutänden inte ens demokrati. Eftersom demokrati bygger på en befolkning som i stort vet någonting om någonting alls och kan i viss mån begripa vad hen läser och leta upp information den vill ha (där det ingår historia, matte, samhällskunskap, biologi osv). Eftersom människor som forskar inom utbildning, didaktik och hälsa säger att idrott, bild, träslöjd och syslöjd är viktiga så är de det helt enkelt och eftersom ämnen utan betyg tenderar bli akterseglade och slarvigt utförda av skolan och dessutom lämnar de barn som älskar de ämnena mest utan chans till några höga betyg att motivera inom andra ämnen verkar det helt vansinnigt att ta bort dem. Kan man lika gärna ta bort betyg i matte och säga att jag räknar ändå inte i jobbet. (vilket jag iofs gör men "alla" säger "alltid" att matte är ett värdelöst ämne på de grunderna)
 
Senast ändrad:
Jag har haft privilegiet att dela hushåll med två svenska tonåringar den här veckan och jag blev helt förskräckt över hur hårt hela deras skola fokuserar på idrott och framför allt lagidrott och tävling.
Nu är båda ungdomarna sportintresserade, men de har utöver gympan som bara verkar bestå av lag och bollsporter även obligatoriska turneringar mellan klasserna samt nu - första dagen i skolan - inleds terminen med bollspel/lagsporter. (de var lite ledsna över att missa första dagen). Det låter som min värsta mardröm. De berättade även om skillnaden mellan de olika klasserna där ena klassen hade grabbar som inte var sportintresserade och hur pinsamt det var för dem att förlora varje turnering. :( Lagen är givetvis könsdelade.


De såg lite chockade ut när jag berättade att jag skolkade från många sådana lektioner och till sist blev tillåten att gå till gymet eller stallet istället. :D
 
Jag tänker att det är viktigt med motion och rörelse för barnen, men fokus på lagsporter med tävlingsinslag kan bli väldigt fel.
Jag hatar att tävla med andra och är bollrädd. I skolan var det vidrigt då vi fick spela med de som var riktigt duktiga och gärna sulade hårda bollar på en och sen blev sura och otrevliga för att man inte mätte sig med dom.

Tycker absolut man kan ha betyg i idrott i grundskolan, men mindre vikt på lagsporter och mer vikt på att röra sig och prova på olika saker. Man kan promenera till exempel, passar mycket bättre för vissa och främjar hälsan. Även gymnastik och balansövrningar är bra. Sen även lägga stor vikt på hälsa i stort, mer teoretiskt.
Jag tycker iofs det är bra att prova på lagsporter, för att främja samarbetsförmågan, men den kan stärkas på andra sätt än genom fotboll.

Det viktiga är väl att barn och ungdomar får glädje i att röra sig? Inte lära sig spela fotboll eller handboll. Och varför måste man ha matcher på idrotten?
 
Jag tänker att det är viktigt med motion och rörelse för barnen, men fokus på lagsporter med tävlingsinslag kan bli väldigt fel.
Jag hatar att tävla med andra och är bollrädd. I skolan var det vidrigt då vi fick spela med de som var riktigt duktiga och gärna sulade hårda bollar på en och sen blev sura och otrevliga för att man inte mätte sig med dom.

Tycker absolut man kan ha betyg i idrott i grundskolan, men mindre vikt på lagsporter och mer vikt på att röra sig och prova på olika saker. Man kan promenera till exempel, passar mycket bättre för vissa och främjar hälsan. Även gymnastik och balansövrningar är bra. Sen även lägga stor vikt på hälsa i stort, mer teoretiskt.
Jag tycker iofs det är bra att prova på lagsporter, för att främja samarbetsförmågan, men den kan stärkas på andra sätt än genom fotboll.

Det viktiga är väl att barn och ungdomar får glädje i att röra sig? Inte lära sig spela fotboll eller handboll. Och varför måste man ha matcher på idrotten?
Vad gör svenska ut på, att sätta ihop bokstäver? Ja man kan göra det bättre eller sämre. Men att begränsa svenska till det är att göra ämnet väldigt litet.

En del av ämnet idrott går ut på att röra sig. En del att samarbeta med andra. En del att kasta, sparka runda objekt. Ibland i samarbete med andra. Detta samarbete föregår oftast i form av ett regelverk som gör att du kan omsätta dina kunskaper i samhället.

Lite som svenska, det är en sak om du kan skriva alla bokstäver men kan du inte sätta ihop det till ett för omvärlden begripligt sammanhang har du ingen nytta av det. Visst du kan lära dig att kasta och ta emot en boll, men om du inte kan sätta det i sammanhanget handboll är kunskapen till mycket begränsad nytta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp