Bedrägeriförsök, eller??

Har en bekant som sålde liknande till Estland. Inget krångel men banken rekommenderade att man öppnade ett separat konto. Säljaren i detta fallet träffade inte ens köparen, allt gick via mail och objektet har jag för mig skickades med båt. Självklart finns det rötägg även i dessa länder men hade nog hellre sålt dit och slippa alla svenssons som ska reservera, fundera och pruta tior ;)
 
Sonen har lagt ut en höpress på Blocket. Ganska omgående får han svar från en person Litauen (!) som vill köpa den.:crazy:
För mig ringer varningsklockorna, om det kan vara ett försök till bedrägeri, liknande de som varit med hästar och bilar.
Å andra sidan har jag sålt en traktor som skulle skeppas till Polen, för ett antal år sen.

Vad tror ni? Egna erfarenheter?

Står våra gamla jordbruksmaskiner högt i kurs där kanske?

Törs man lämna ut kontonummer för transaktion?:confused:
Hur tänker dom betala? Är det via PayPal skulle jag vara försiktig. Vi råkade ut för flera bedrägeriförsök när vi sålde en MC och en bil, från folk som ville hämta MC:n / bilen och lämna ett kontoutdrag från PayPal där det tår att pengarna betalas ut til vårt konto sedan föremålet hämtats. Det visade sig givetvis vara ett fejkat PayPalkonto och inga pengar skulle satts in. Det förstod vi innan det var för sent, tack och lov.

Men visst kan detta vara seriöst! Se bara till att pengarna verkligen finns inne på kontot innan något lämnas ut, dvs nöj er inte med ett "vitto".
 
Hur tänker dom betala? Är det via PayPal skulle jag vara försiktig. Vi råkade ut för flera bedrägeriförsök när vi sålde en MC och en bil, från folk som ville hämta MC:n / bilen och lämna ett kontoutdrag från PayPal där det tår att pengarna betalas ut til vårt konto sedan föremålet hämtats. Det visade sig givetvis vara ett fejkat PayPalkonto och inga pengar skulle satts in. Det förstod vi innan det var för sent, tack och lov.

Men visst kan detta vara seriöst! Se bara till att pengarna verkligen finns inne på kontot innan något lämnas ut, dvs nöj er inte med ett "vitto".
Något mail har inte kommit (de sa att de skulle maila för att vi skulle kunna skicka kontonummer) så just nu avvaktar vi. Har dock öppnat ett separat konto om affären blir av.
Enligt sonen verkade rätt seriösa, ville veta vad som ev behövde åtgärdas och skulle skicka en trailer så snart affären var klar!

CFår se vad som händer!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp