Befarad kotledsinflammation - hur gjorde ni?

Laeja

Trådstartare
Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren skulle bli den sommaren som blev en olyckssalig historia för oss två. Mitt sto är något kallblodstypad, man skulle väl kunna säga att hon ser ut som en korsning av en väldigt sportig kallblodstravare med inslag av ponny (läs russ). Dessvärre fick hon inte riktigt exteriören med sig, något som gör att hon är byggd i framvikt. Jag som alltid prisat hennes ordentligt byggda kropp, inser nu att även om hon är grovt byggd så har hon väldigt raka kotor samt en otrolig lättföddhet. Detta har nu satt en hel del käppar i hjulet.

Som yngre lät jag henne få gå på sommarbete och ganska snart stod jag med en häst som fått ganska så ordentliga fångkänningar. Jag hade aldrig haft problem med det innan när hon stått på stall, och tog väl lite väl förgivet att det inte skulle vara några problem på betet. Jag hittade henne tidigt (eftersom jag kollade till henne och red och pysslade med henne så gott som varje dag) och därav hann det aldrig blomma ut helt. Hon återhämtade sig fort och vi kunde sätta igång igen.

Den här sommaren tänkte jag annorlunda, precis som sommaren dessförinnan. Hon skulle givetvis få gå ute majoriteten av tiden, men dock under noggrann uppsikt. Jag tillsammans med delfodervärd höll god fart på hennes motion hela tiden, men med en torr sommar ger det ju utslag på andra sätt givetvis. Vi ville motionera bort risken för ett återfall och idag står jag med en förmodad kotledsinflammation på höger fram. En svullnad som ändrar sig något med rörelse, men inte märkbart och som inte genererat i någon märkbar hälta vid böjprov runtom (annat än 1/2 grad som släpper successivt). Även kontrollerad för hälta på böjt spår på både mjukt och hårt underlag i båda varv - utan resultat. Hon har alltid varit gallig runtom i olika grad, och jag har kopplat det till fångkänningarna hon haft innan. Nu var det ju som sagt en väldigt torr sommar, vilket antagligen gjorde att känningarna uteblev. Såhär på höstkanten har dock känningarna kommit tillbaka när hon går på gräs, varvid jag fick ta beslutet om att flytta henne till en hage utan vidare bete för att i vilket fall försöka stävja dem problemen. Därtill gick hon med sin gamla kompis för att sedan bli ihoptussad med ytterligare en för henne ny bekantskap och jag valde att inte låta henne fortsätta gå kvar där så länge hon inte är riktigt 100. Detta på grund av utökad skaderisk och onödigt spring då min donna gärna vill bestämma över allt och alla.

Efter första besök från vet gick vi in med en Metacambehandling för att se om det kunde hjälpa svullnaden något på traven, noll resultat och fortsatt svullnad. Nu är vi i ett vänteläge där vi har fått sätta igång med skritt i 30 min för att utöka till 60 minuter och vecka två lägga in travinslag på 10 min. Detta på en tvåveckorsperiod. Har gått i vågor med svullnaden, men nu senast meddelade delfodervärd att det inte känns bra - att svullnaden inte tycks gå ner trots rörelsen. Jag och vet har pratat om att under återbesök spruta leden och diskuterat om att spruta i mindre dos med tanke på utökad risk för den nu latenta fången att blomma ut om vi sprutar med full dos. Så nu står jag som rådvill hästägare och vill ha in alla tips och råd och allt ni har som ni kan underlätta, hjälpa till och på alla sätt kan ge min häst hjälp till en god prognos i framtiden. Jag har ju läst mig till att kotledsinflammationer är symptom på något annat fel, något som kan sitta högre upp eller i en helt annan del från det inflammerade området. Så lite frågor till er erfarna bukare:

- När ni har häst under behandling eller i väntan på behandling - vad gör ni då? Är det läge att dra in equiteraput (som känner hästen sen tidigare givetvis)?

- Erfarenheter av laserbehandlingar?

- Hur jobbar ni med rörelsearbete under tiden? Det känns inte schysst med uppsuttet arbete på en häst som inte är helt fräsch, belastningen lär ju bli så mycket mer. Men skrittpromenader för hand?

- Skoningen kan ju givetvis också påverka, nu har hon varit väldigt lång under sommaren och ny hovis kommer imorgon (givetvis en utbildad hovis som är ansluten till hovslagarföreningen), hur pass tror ni att långa hovar och lite halvlösa skor i bak kan förskjuta läkningstiden på en svullen kota? Tänker om hon försöker flytta belastningen för att underlätta både för svullen hov - men också för hovar som har skor som snart trillar av?

- Förslag på den enligt er bästa rehabliteringen för häst, vad ska den innehålla? Jag ger inte upp på mitt sto utan kommer kämpa hela vägen för henne tills hon är helt återställd (såtillvida att inget annat skulle dyka upp som gör återställning omöjlig/och/eller att hon har konstant ont för resten av sitt liv, då är jag ägare nog att ta bort henne). Men innan det ens är en aktuell frågeställning vill jag veta att jag verkligen ger henne alla förutsättningar som möjligtvis kan finnas att ge henne en väg tillbaka. Jag är beredd på att det här kan ta inte bara några månader, utan år.
 
En häst som har de förutsättningar din häst har skulle jag inte våga belasta alls utan en perfekt verkning eller skoning. Vad gäller kotledsinflammation har jag ingen erfarenhet. Lycka till!
 
När min häst hade kotledsinflammation utredde jag på klinik, behandlade och satte igång enligt schema från veterinären. Eller ja, långsammare än veterinären rekommenderade iom den torra sommaren med hårt underlag. Inga symptom efter.
 
Jag hade aldrig sprutat en led utan att ha flera röntgenbilder på området först.

Känns för tidigt för att säga något. Metacam är provat utan resultat. Näste steg för mig hade varit utredning på klinik.
Min skos av professionell klinikhovlagare då hon också är exteriört avvikande - rätt verkning är helt avgörande för om hon fungerar eller ej. Hon är så pass känslig att hon kan få inflammationer av att gå traktbroddad i några dagar.
 
Om jag fattar din beskrivning rätt så är hästen svullen i en kota samt har 0,5 grad reaktion på böjprov? Nej jag skulle inte spruta i det läget. Jag skulle börja med att få ordning på hovarna, sedan gärna en koll av ET som du skriver, och därefter utvärdera efter ett par veckor med enbart skrittmotion. Om hästen fortfarande inte känts fräsch då skulle jag åka till klinik.

Jag skulle eventuelt även använda arnica eller liknande liniment på kotan, alt. BoT bandage eller något annat som kan hjälpa på läkningen. Och absolut inte rida den innan hovis varit och kortat ner tårna, felaktiga hovvinklar kan ställa till mycket problem.
 
Är hästen röntgad och ultraljudad?
Om inte så borde det vara nästa steg.
Om den är det, var den helt ren?
 
@spinxx jag blir nyfiken på ditt konstaterande att ”du aldrig valt att spruta en led utan att ha röntgenplåtar först” . Hur resonerar /tänker du utifrån det i sammanhanget?
 
@spinxx jag blir nyfiken på ditt konstaterande att ”du aldrig valt att spruta en led utan att ha röntgenplåtar först” . Hur resonerar /tänker du utifrån det i sammanhanget?

Jag menar aldrig i TS nuvarande sits. Jag tänker att många veterinärer och hästägare sprutar i ”onödan”.
I TS fall har veterinär varit ute på gården och satt in metacam som en första lösning och nämner behandling i led som nästa steg. För mig är en utredning ett naturligt nästa steg om antiinflammatoriskt inte biter, just för att så tidigt som möjligt sätta in rätt behandling.

Ingen av de veterinärer jag haft har velat spruta utan att veta vad man faktiskt sprutar först. Och med tanke på hur många olika diagnoser mitt sto fått är det såhär i efterhand väldigt skönt att ingen av veterinärerna sprutat leder varje gång de antagit att de hittat problemet.
Då hade jag stått med en häst som sprutats i vissa leder helt i onödan, eftersom det visat sig att problemet helt enkelt varit något annat när man utrett vidare.
 
Jag tror att det där med att undvika hagspring och fixa bra skoning är en bra början, i kombination med en portion is i magen. Är det helt uteslutet att det kan ligga en liten vrickning i botten, som kan ha försämrats när hon sprang med nya hagkompisen? I så fall kanske hon behöver lite lugnare igångsättning än vad veterinären rekommenderar.
 
Jag hade inte sprutat en häst med 0,5 grads hälta och definitivt inte när hästen har en fånghistorik.

Skoningen är däremot jätteviktig! En häst ska aldrig behöva gå omkring med dålig skoning/för långt emellan/långa tår. Det sliter något hemskt och på en häst med tidigare fånghistorik är det ännu viktigare att skoningen sköts och tån hålls kort. Lamellerna är skörare och kan lättare brytas sönder på en häst som har haft fång. Långa tår kan därför "framkalla" fång, dvs. sönderfall och blödning i lamellerna.

Se till att verkligen få ett lagom intervall (vanligt intervall på fånghäst är snarare 4 veckor än 6-8 veckor) och håll det.
 
@spinxx då förstår jag bättre vad du menar 😄
Jag tyckte att ”aldrig spruta utan röntgenplåtar” blev lite märkligt bara när du uttryckte det osv .
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 232
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 402
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp