Bukefalos 28 år!

"Begränsa pay and ride och slopa överdomare på vissa nivåer"

"Personligen tror jag det är dags för en riktig omskakning av vår organisation" skriver gästkrönikören Ulrika Jacobs och ger förslag på förändringar för tävling – bland annat att begränsa pay and ride och slopa överdomare förutom vid elittävling och division 1-tävlingar och högre. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Blo...nd-ride-och-slopa-overdomare-pa-vissa-nivaer/
 
Förutom domararvoden har vi ju även de 20 kr som distrikten tar ut per start vid varje tävling + 200 kr för att granska och godkänna propositionen. Det borde ingå i medlemsavgiften vi redan betalar till förbund och distrikt.
 
Jag läste det här på fb igår och tycker att hon har några poänger. Lösningarna känns dock till stor del som att försöka lage ett benbrott med plåster. Problemet är inte P&R eller P&J dessa är bara symptom på problemen samt att det faktiskt finns en efterfrågan på dem ändå. Problemen ligger tidigare i kedjan och det är även där man måste lösa dem.
- Kostnad för hästlicens varje år redan i låga klasser.
- Asdyr ryttarlicens.
- Ett regelverk som börjar bli rätt bissart
- Ett förbund som känns väldigt verklighetsfrånvänt
osv osv
 
Jag läste det här på fb igår och tycker att hon har några poänger. Lösningarna känns dock till stor del som att försöka lage ett benbrott med plåster. Problemet är inte P&R eller P&J dessa är bara symptom på problemen samt att det faktiskt finns en efterfrågan på dem ändå. Problemen ligger tidigare i kedjan och det är även där man måste lösa dem.
- Kostnad för hästlicens varje år redan i låga klasser.
- Asdyr ryttarlicens.
- Ett regelverk som börjar bli rätt bissart
- Ett förbund som känns väldigt verklighetsfrånvänt
osv osv

Håller med helt
 
Överdomarna behövs - för det är så många som beter sig illa och en och annan kan behöva tas i örat, vilket den vanliga domaren inte har tid med. Tex som när någon vägrar följa funktionärs anvisning på parkeringen utan ska ha två av bästa platserna till en transport. (de blev avvisade från tävlingsplatsen).
 
P& R är ju inkörsporten till att tävla - så kan inte alls förstå varför man ska dra ner på dessa. Där jag bor känns det som att det är väldigt få P&R- fler P&J. många som inte vågar ge sig ut att tävla tar en P&R, P&J istället och efter ett par gånger blir man ofta sugen på mer. Tror inte att många av de som tar sig ut på en P&R skulle börja tävla istället ifall man tar bort P&R - troligen skulle de inte komma ut alls.
 
Jag har ett sto som inte är så förtjust i att tävla dressyr. Tidigare har jag varit tvungen att rida LB på lokal nivå, nu efter flytt finns det p&r istället. Förutom att jag slipper få 48 % inlagt i hästens tävlingsresultat, så blir det sjukt mycket billigare.

Hästlicens 300 kr, min licens 160 kr, startavgift 160 kr ger 620 kr i kostnad för att få mina 48 %.

Istället kan jag rida p&r för 75 kr/start tills hästen tycker det är roligt. Dessutom kan jag välja det program jag tycker är bäst för oss att rida just då.
 
Jag läste det här på fb igår och tycker att hon har några poänger. Lösningarna känns dock till stor del som att försöka lage ett benbrott med plåster. Problemet är inte P&R eller P&J dessa är bara symptom på problemen samt att det faktiskt finns en efterfrågan på dem ändå. Problemen ligger tidigare i kedjan och det är även där man måste lösa dem.
- Kostnad för hästlicens varje år redan i låga klasser.
- Asdyr ryttarlicens.
- Ett regelverk som börjar bli rätt bissart
- Ett förbund som känns väldigt verklighetsfrånvänt
osv osv

Amen på den! :bow: :bow: :bow:
Räknade ut igår i "dressyrkris-tråden" att innan vi ens satt en enda hov innanför ett dressyrstaket, har jag pungat ut 1 640 kr (550 kr medlemsavgift, 790 kr R.licens och 300 kr H.licens).
Och som du nämner, regelverket är ju nästan skrattretande numera och förbundet inte mycket att hänga i julgranen. Känns stundtals som att de nästan motarbetar sina medlemmar.
Håller även med i det @cewe skriver om avgifter.
 
Jag håller med.........

Låter lite som min lokala veterinär som också har foderbutik. Jag undrade varför de inte hade 15 kg-säckar med hundmat och svaret var lite överraskande: "Efterfrågan är så stor och de går åt så snabbt och de är så jobbiga att lägga ut i butiken, så vi tog bort det ur sortimentet".

Att ta bort P&J och dessa klasser som onekligen har en riktigt stor funktion och efterfrågan för att försöka tvinga folk att betala hutlösa summor för en jäkla start, känns både torftigt och onekligen ännu ett sätt att förstärka monopolet.

De borde istället lära av sina fel och inse att enledningen till att P&R är så stora är just deras eget fel. De har inte utbudet och tar alldeles för mycket pengar för alldeles för lite.
 
Jag håller med.........

Låter lite som min lokala veterinär som också har foderbutik. Jag undrade varför de inte hade 15 kg-säckar med hundmat och svaret var lite överraskande: "Efterfrågan är så stor och de går åt så snabbt och de är så jobbiga att lägga ut i butiken, så vi tog bort det ur sortimentet".

Men alltså va. Hahaha. :rofl:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Förändringens vindar har blåst rejält genom landslaget den sista tiden. Ridsports Annelie Frank se fram emot en fälttävlanssäsong full...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp