Begravningsmusik och allmänt

MacVetaren

Trådstartare
Finns redan en tråd om begravningsmusik. Men eftersom jag inte vill förstöra tråden för denna medlem så startar jag en egen. Jag har lite allmänna funderingar kring detta med begravning, musik etc.
Jag lider av en sjukdom som "kräver" fler dödsoffer än vad som dör i trafiken varje år, men som knappt någon talar om. Vi behöver inte gå in i detalj på vad det är, för i detta sammanhang är det inte relevant. Men...

Det känns lite märkligt. Att sitta och planera sin egen eventuella begravning. Men nu är läget som det är och det känns bättre att ha det färdigt ifall det en dag skulle behöva användas, än att jag lägger över hela ansvaret på mina anhöriga.
Jag vill inte bli helgonförklarad på min begravning när en präst ska stå och lyfta fram vilken "fin" människa jag var, allt "gott" jag gjort osv. För mig känns det helt meningslöst. Istället skulle jag kunna tänka mig att ett gäng låtar spelas, låtar som betyder mycket för mig, och sedan kanske en enklare ceremoni så att anhöriga får ett värdigt avslut. Är detta egoistiskt? Bör jag istället tänka mer på de anhöriga och att de ska få sin vilja igenom? För jag kommer ju inte att märka någon större skillnad. Eller är jag bara egoistisk då?

Har tänkt mig en musikalisk historia med tänkvärda låtar.
Tears in Heaven - Eric Clapton
Sad But True - Metallica
Stairway To Heaven - Led Zeppelin
Fade To Black - Metallica
The Show Must Go On - Queen

Bör man hitta nedtonade versioner av låtarna? En del låtar är ju ganska hetsiga och "hårda", ingen begravningsmusik direkt.
Tankar, funderingar och reflektioner?

(Om någon nu känner igen mig så ber jag er att inte "outa" mig)
Hoppas ni kan hjälpa mig.
 
Jag tycker att om man beskriver nånstans hur man vill ha sin begravning och vilken musik som ska spelar så är det högst lämpligt att det blir så. Vore tråkigt om de anhöriga valde nåt som inte alls passar den som dött eller som den absolut inte velat ha, särskilt knepigt tycker jag det är om de verkligen går emot den dödes vilja. Även om den döde är död och antaligen inte bryr sig. Men jag skulle bli ledsen (ha ha ha)om nån spelade Hålan Hellström på min begravning om jag önskat Queen
 
Om du vill ha de där låtarna på din begravning så tycker jag du ska skriva ner det.
Till pappas begravning har vi valt låtar som inte alls förknippas med begravning i vanliga fall, men det är låtar vi vet att han älskade och därför känns de rätt för oss.
Jag som anhörig skulle tycka det var bra om den avlidne haft egna tankar och idéer om sin begravning. Pappa ville tex ha en låt med, som jag vetat sen många år, långt innan han blev sjuk. Så den är såklart med, fastän det i sig inte är en riktig "begravningslåt" heller.

Att sitta på begravningsbyrån och välja kista, urna och sen musik (även om man kan göra mycket i lugn och ro hemma numera) är tungt. Jag kommer skriva ner mina önskemål så mina framtida barn slipper det sen. Det är så mycket att fixa med ändå.
 
Håller med övriga, på en begravning tycker jag personligen att det är viktigare med låtar som passar den avlidna, som man ändå är där för att säga farväl till och minnas, än att det är låtar som passar en begravning. Det ska ju vara personligt.
 
Det måste inte vara nedtonad musik i moll på en begravning. På morfars begravning sjöng vi Rönnerdahl, på mormors Vi gå över daggstänkta berg. När min sambo begravdes i januari valde vi att spela hans egen datorgjorda musik vid defileringen runt kistan och som sista låt spelades Nat King Cole - Smile. Det var ett väldigt fint avslut!

Förslagsvis så letar du rätt på de versioner av låtarna som du tycker bäst om och bränner ut dem på en skiva, då vet du att det blir rätt och dina anhöriga har ett huvudbry mindre när det är dags.
 
Håller med alla andra, man ska ha den musik man själv vill. På begravningsbyrån gjorde de klart för oss att det inte fanns någon "fel" musik.
Jag har ju själv funderat på hur jag vill ha MIN begravning, i många år, men tänker även skriva ner det, för att förenkla för mina närstående. Musiken har jag inte funderat så mycket på, men för övrigt vill jag ha billigaste kistan samt ett träkors (GÄRNA ett som mina nära själva har gjort) med en metallplatta på. Enkelt ska det vara, eftersom jag försöker leva ett enkelt liv.
Dock vet jag inte hur det blir med träkorset då jag kommer att vilja ligga nära Leo, vi har ju bett om familjegrav (eftersom yngsta sonen så ville).
Men det spelar ingen roll, bara det blir en enkel begravning.

Ska ta och fundera över musiken inser jag nu
 
Finns redan en tråd om begravningsmusik. Men eftersom jag inte vill förstöra tråden för denna medlem så startar jag en egen. Jag har lite allmänna funderingar kring detta med begravning, musik etc.
Jag lider av en sjukdom som "kräver" fler dödsoffer än vad som dör i trafiken varje år, men som knappt någon talar om. Vi behöver inte gå in i detalj på vad det är, för i detta sammanhang är det inte relevant. Men...

Det känns lite märkligt. Att sitta och planera sin egen eventuella begravning. Men nu är läget som det är och det känns bättre att ha det färdigt ifall det en dag skulle behöva användas, än att jag lägger över hela ansvaret på mina anhöriga.
Jag vill inte bli helgonförklarad på min begravning när en präst ska stå och lyfta fram vilken "fin" människa jag var, allt "gott" jag gjort osv. För mig känns det helt meningslöst. Istället skulle jag kunna tänka mig att ett gäng låtar spelas, låtar som betyder mycket för mig, och sedan kanske en enklare ceremoni så att anhöriga får ett värdigt avslut. Är detta egoistiskt? Bör jag istället tänka mer på de anhöriga och att de ska få sin vilja igenom? För jag kommer ju inte att märka någon större skillnad. Eller är jag bara egoistisk då?

Har tänkt mig en musikalisk historia med tänkvärda låtar.
Tears in Heaven - Eric Clapton
Sad But True - Metallica
Stairway To Heaven - Led Zeppelin
Fade To Black - Metallica
The Show Must Go On - Queen

Bör man hitta nedtonade versioner av låtarna? En del låtar är ju ganska hetsiga och "hårda", ingen begravningsmusik direkt.
Tankar, funderingar och reflektioner?

(Om någon nu känner igen mig så ber jag er att inte "outa" mig)
Hoppas ni kan hjälpa mig.
Tror de låtarna kan bli väldigt bra. Behövs inte tonas ner. Allt behöver ju inte vars traditionellt.
 
Tackar för synpunkter och tankar.
En sista grej bara: Hur ber man folk att avhålla sig från de "hyllningar" som ofta blir på begravningar? När folk ska minnas tillbaka? (främst då en präst kanske?)
Hur avsäger man sig detta vänligt men bestämt i skrift på ett begripligt sätt?
 
En sista grej bara: Hur ber man folk att avhålla sig från de "hyllningar" som ofta blir på begravningar? När folk ska minnas tillbaka? (främst då en präst kanske?)
Hur avsäger man sig detta vänligt men bestämt i skrift på ett begripligt sätt?

Om du menar prästens griftetal (när prästen berättar om den avlidne under begravningsakten) så är det inget obligatoriskt så du kan säga att du inte vill ha det med. När anhöriga och vänner defilerar förbi kistan för att ta avsked, eller om det är jordbegravning då detta sker ute vid graven, kan man ibland också säga några ord till/om den avlidne, om du inte vill det kan du säga till att det ska vara ett "tyst farväl".

Alltså, inget griftetal, och ett tyst farväl.

Sen kommer det ju oftast upp en massa minnen på minnesstunden.. men det kanske du kan tillåta. Folk behöver ju prata om den de har mist...
 
Man kan ju ha en borgerlig begravning som man planerar och lägger upp helt fritt. Kanske inte mer prat än det allra nödvändigaste och då musik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp