Begreppet "skärpa" hos hund

Happimess

Trådstartare
Jag sitter försjunken i ras- och kenneljakt inför flockutökning (även om det fortfarande är en bit bort) och började fundera över begreppet "skärpa" när det för hundrade gången dök upp på en individbeskrivning på en hemsida. Det är ju inget ovanligt att man både läser och hör begreppet när raser och individer beskrivs, både som något önskvärt och inte önskvärt. Jag insåg efter lite rannsakande att jag faktiskt inte kan applicera det på konkreta beteenden och kanske inte riktigt förstår vad som avses, även om jag nog också slentrianmässigt har kastat ur mig det vid något tillfälle.

Vad är skärpa enligt dig? Omsatt i faktiska beteenden? Är det något bra eller dåligt, i dina ögon (utifrån dina hundbehov)?
 
Jag sitter försjunken i ras- och kenneljakt inför flockutökning (även om det fortfarande är en bit bort) och började fundera över begreppet "skärpa" när det för hundrade gången dök upp på en individbeskrivning på en hemsida. Det är ju inget ovanligt att man både läser och hör begreppet när raser och individer beskrivs, både som något önskvärt och inte önskvärt. Jag insåg efter lite rannsakande att jag faktiskt inte kan applicera det på konkreta beteenden och kanske inte riktigt förstår vad som avses, även om jag nog också slentrianmässigt har kastat ur mig det vid något tillfälle.

Vad är skärpa enligt dig? Omsatt i faktiska beteenden? Är det något bra eller dåligt, i dina ögon (utifrån dina hundbehov)?

Det där har jag också grunnat på.

Har för mig att skärpa beskrivs som hundens tendens att ta till aggressiva beteenden vid ilska eller rädsla. Tänker dock inte att min hund har skärpa även om det hänt att han tagit till tänder på grund av rädsla vid viss hantering... så jag vet inte :).

Kanske jag kan låna tråden för att också fråga vad man menar med dådkraft?
 
Skärpa är hundens förmåga att på en retning väcka aggression. Ju mindre retningen innan aggression triggas, desto högre skärpa.

Eller enkelt uttryck: hundens förmåga att bli arg och försvara sig själv eller det som hunden är satt att försvara (ex sin förare, sin flock eller sitt egendom typ det egna hemmet). Inom vissa raser är skärpa önskvärt ex inom skyddet eller inom jakt. Man vill inte ha en feg jakthund som blir rädd för grisen och sticker eller en tränad skyddshund (ex polis) som inte vågar ingripa vid ett hot. En hund som helt saknar skärpa är generellt också en dålig vakthund.
 
Skärpa är förmågan att tända till bli arg
Dådkraft kan i det närmast beskrivas som mod.

Min rottweiler hade till exempel obetydlig skärpa utan kvarstående aggressivitet
Obetydlig försvarslust
Måttligt hård och med stor dådkraft

Eller som beskrivaren för mentaltestet sa "Vi har inte sett den här hunden arg idag, han har inte sett någon orsak till att bli arg".

(Det hade ju inte varit negativt med lite mer skärpa och försvarslust, som rottweiler så var han ju visserligen stabil och godmodig men lite väl mellanmjölk)
 
Jag sitter försjunken i ras- och kenneljakt inför flockutökning (även om det fortfarande är en bit bort) och började fundera över begreppet "skärpa" när det för hundrade gången dök upp på en individbeskrivning på en hemsida. Det är ju inget ovanligt att man både läser och hör begreppet när raser och individer beskrivs, både som något önskvärt och inte önskvärt. Jag insåg efter lite rannsakande att jag faktiskt inte kan applicera det på konkreta beteenden och kanske inte riktigt förstår vad som avses, även om jag nog också slentrianmässigt har kastat ur mig det vid något tillfälle.

Vad är skärpa enligt dig? Omsatt i faktiska beteenden? Är det något bra eller dåligt, i dina ögon (utifrån dina hundbehov)?
Jag tänker på skärpa som "retlighet"/"kort tålamod", som leder till att hunden agerar offensivt.

En hund jag hade bara duckade lite när han blev hotad av en arg bagge, men gjorde ingen grej av det. Han hade väldigt lite skärpa. En annan hund jag har kan flyga på och lägga omkull en bagge om den tittar snett på honom, och hugger elstaketet om han får en stöt... han har rätt mycket skärpa 😂

Dvs hur mycket provokation behövs för att hunden ska bli arg och agera.
 
Skärpa för mig är förmågan eller viljan att visa aggressivitet. dvs hur svag eller stark behöver retningen vara för att hunden ska bli arg. Dådkraft är mod att gå in i en situation och agera, ofta menar en att hunden ska våga agera självständigt från föraren. Skärpa i kombination med ett dåligt nervpaket (dvs en hund med rädslor, svag förmåga att överkomma obehag, liten nyfikenhet att undersöka farliga saker osv) blir otrevlig därför att en sån hund kan ta till tänderna när den känner sig trängd. En hund med skärpa men goda nerver är en trevlig hund, för den vet att sortera och kan avgöra i vilken situation som skärpan kan behövas.
 
Jag tänker på skärpa som "retlighet"/"kort tålamod", som leder till att hunden agerar offensivt.

En hund jag hade bara duckade lite när han blev hotad av en arg bagge, men gjorde ingen grej av det. Han hade väldigt lite skärpa. En annan hund jag har kan flyga på och lägga omkull en bagge om den tittar snett på honom, och hugger elstaketet om han får en stöt... han har rätt mycket skärpa 😂

Dvs hur mycket provokation behövs för att hunden ska bli arg och agera.
Nackdelen med en rätt hård hund med stor dådkraft är att de liksom inte alltid ser någon vits av att lära sig av sina misstag. Efter ett par kyssar av elstaket så såg jag rottweilern SMYGA sig på elstaketet när det blivit mörkt ute - han tänkte väl att om han inte kunde se staket så kunde inte staket se honom heller...
Alltså, hur mycket jag än älskade honom så var det ju bara att inse att han inte var den vassaste kniven i lådan direkt.
 
Nackdelen med en rätt hård hund med stor dådkraft är att de liksom inte alltid ser någon vits av att lära sig av sina misstag. Efter ett par kyssar av elstaket så såg jag rottweilern SMYGA sig på elstaketet när det blivit mörkt ute - han tänkte väl att om han inte kunde se staket så kunde inte staket se honom heller...
Alltså, hur mycket jag än älskade honom så var det ju bara att inse att han inte var den vassaste kniven i lådan direkt.
Frodo eyar staketet där han vet att det kan "bita" andra hundar 😂 Om någon av de andra får en stöt springer han dit och räddar dem genom att ge sig på tråden... 🙄

Han är inte så lätt att träna med negativ förstärkning 😂
 
Nackdelen med en rätt hård hund med stor dådkraft är att de liksom inte alltid ser någon vits av att lära sig av sina misstag. Efter ett par kyssar av elstaket så såg jag rottweilern SMYGA sig på elstaketet när det blivit mörkt ute - han tänkte väl att om han inte kunde se staket så kunde inte staket se honom heller...
Alltså, hur mycket jag än älskade honom så var det ju bara att inse att han inte var den vassaste kniven i lådan direkt.
Fast det är ju charmen med råttor, min lilla Yra var oxå en sådan osmart råtta,man kunde skicka henne rakt in i väggen gång på gång,bara man berömde henne, dobbisarna titta på en räckte fingret o gick därifrån fnysandes något om idiot till förare :D
 
Nackdelen med en rätt hård hund med stor dådkraft är att de liksom inte alltid ser någon vits av att lära sig av sina misstag. Efter ett par kyssar av elstaket så såg jag rottweilern SMYGA sig på elstaketet när det blivit mörkt ute - han tänkte väl att om han inte kunde se staket så kunde inte staket se honom heller...
Alltså, hur mycket jag än älskade honom så var det ju bara att inse att han inte var den vassaste kniven i lådan direkt.
Pysslingen blev rädd för dammsugaren (som ständigt står framme) - senare på natten vaknade jag av ett förskräckligt ljud. Jag trodde att någon krockat utanför eller att vitrinskåpet rasat. Det tog mig en stund att samla mig och så letade jag källan - hundjäveln hade vällt dammsugaren och KISSAT på den. Det jag hade hört var röret som farit.

Pysslingen har skärpa. Han blir arg vilket innebär att han agerar trots rädsla och t.o.m. smärta. Ilskan blir en liten extra turbo. (Förklaringen jag fick i samband med BPH - han är dubbelt så arg och lekfull som sitt rassnitt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp