Behålla en, hur hade ni resonerat?

no_name

Trådstartare
Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt i dagsläget men kan komma att bli längre fram. Och använder anonymt nick för att det ska bli så neutralt som möjligt (fast det är nog inte så svårt att lista ut vem jag är). Vad det handlar om är att jag kommer troligtvis inte ha möjlighet att ha kvar båda hästarna och får ju så smått fundera på vilken jag inte ska ha kvar, men det är grymt svårt så jag undrar bara hur ni hade resonerat.

#1: är 8 år, sto som har avelsvärde (om man är sugen på den biten sen). Är en mindre modell av häst som är kvick och snabb i reaktionerna. Har en del temperament och är mycket känslig så kräver lite av ryttaren. Har tre bra, lätta gångarter. Kommentarer från tränare (flera) och andra som sett henne är att det finns mycket kapacitet i hästen och att hon har möjlighet att gå långt bara man har henne på sin sida.

#2: är 5 år, valack. En större häst som är kvick men inte överkänslig utan mer ”förlåtande” för misstag av ryttaren. Mycket vänlig häst. Snygg att se på, en bra typ. Har tre bra och framförallt jämna gångarter. Kommentarer från tränare och andra är att han har mycket kapacitet och är en riktigt bra häst.

Hästarna ligger på ungefär samma utbildningsnivå i dagsläget av olika skäl, skillnaden är bara att den äldre har ”satt” sakerna redan och den yngre håller på att lära sig –men vi gör samma saker. Båda har gångartsdiplom från treårstest. Stoet har jag haft sedan hon var föl så av det skälet ligger hon mig liiite varmare om hjärtat, om man ser det på så sätt att jag har haft henne i snart 8 år och valacken i 2 år –vi har liksom ”vuxit ihop”, men jag tycker mycket om valacken med då han är en väldigt stor personlighet som är svår att inte falla för. Hästarna är väldigt olika i både temperament och hur de är att rida, men jag skulle vilja säga att de är lika bra, kapacitetsmässigt.
Nu ska vi ut och tävla lite i vår har jag tänkt och då får jag väl känna lite på hur de uppför sig på tävlingar osv med, men ja -jag har beslutsångest även om det inte är ett beslut som ska fattas just nu.
 
Sv: Behålla en, hur hade ni resonerat?

Jag hade valt stoet i alla lägen, men det är för att jag gillar utmaningen med ombytligt humör, vara konsekvent och begära likadant i alla givna situasjoner och att hitta de rätta knapparna för dagen hos damen i fråga.

För de som vill ha en häst som svarar korrekt på otydliga hjälper, inte bryr sig om ryttarens ombytliga humör och inkonsekvens är en vallack det självklara valet.

Är dessa saker som gör att stona ofta kallas "märriga" för att de gör "uppror" när man inte är konsekvent och gör likadant i varje situasjon, samt att valacker ofta betecknas "förlåtande" för att de inte bryr sig om ryttarens fel, brister och inkonsekvens.
 
Senast ändrad:
Sv: Behålla en, hur hade ni resonerat?

Personligen hade jag valt valacken om jag stod med dessa två hästar. Dels är jag lång och känner mig inte bekväm med att rida små hästar, dels har jag inget intresse i avel så då passar stoet kanske bättre hos någon som vill ta föl i framtiden med tanke på avelsvärdet, och dels känner jag att valackens typ av temperament skulle passa mig bättre. Hetlevrade ston är inte min favorit.
 
Sv: Behålla en, hur hade ni resonerat?

Det går ju inte att svara på, du beskriver hästarna som jämnbra kapacitetsmässigt, och då beror det ju bara på vilken av hästarna du trivs bäst med, och om stoets eventuella avelsvärde har något värde för dig.
 
Sv: Behålla en, hur hade ni resonerat?

När jag stod inför samma val la jag ut bägge på annonsoch sålde den jag först hittade ett bra hem till.
 
Sv: Behålla en, hur hade ni resonerat?

Om valacken är "enklare" och mer okomplicerad, kanske det är lättare att hitta ett hem till honom som du känner dig tillfreds med? Med stoet verkar det ju, enligt din beskrivning, kunna bli lite knivigare att hitta någon som det funkar perfekt med!
 
Sv: Behålla en, hur hade ni resonerat?

----raderat----
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behålla en, hur hade ni resonerat?

+ bison.

Det är lite så tankarna har gått hittills
-att lägga ut båda och se intresset för dem
och
-att valacken är enklare att placera, tror inte att han skulle ställa till det för sig om man säger så. Inte så att stoet är dumt på nåt sätt men han är enklare.
 
Sv: Behålla en, hur hade ni resonerat?

Jag skulle valt stoet, bland annat för att man kan ta ett föl ifall man skulle vilja, dessutom verkar hon vara den med mer kapacitet och henne har du ju haft väldigt länge (du säger ju själv att hon ligger dig varmare om hjärtat) dessutom tror jag att valacken blir lättare att "bli av med" då han är enklare.

Fast om du skulle bestämma dig för att sälja stoet får du gärna höra av dig, hon låter som min typ av häst.:love: :angel:
 
Sv: Behålla en, hur hade ni resonerat?

Valacken alla gånger.
Jag tycker det är så otroligt skönt med en okomplicerad, snäll och dessutom kapabel häst. Det blir så kul då och han är förmodligen lättare att ta med på tävlingsplatser. Mer bekymmersfritt helt enkelt. Bara tuta och köra.

Det där med att ta föl har svalnat hos mig eftersom marknaden är som den är. Tröttnat på att kasta ut pengar på uppfödningar som man inte får igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 888
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hur vet man när det är dags att säga farväl till sin bästa kompis, hästen? Jag har ett ponnysto på 27 år som jag ägt hela hennes liv...
Svar
18
· Visningar
1 794
Senast: Anhörig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp