Behålla som hankatt?

A

Annas

Jag har (som jag sagt i tidigare inlägg) funderat på att köpa en maine-coonkatt. Jag gillar främst hankatter eftersom de blir lite större. Alla katter vi tidigare haft (vanliga stallkatter) har vi kastrerat. Om man nu skaffar sig en raskatt känns det lite synd att kastrera den - om det blir en fin individ dvs. Hur funkar det egentligen med okastrerade hankatter - om man har dem som innekatter? Är det vanligt att de börjar märka revir inomhus? Hur gör alla ni som bedriver avel och har hanketter hemma?
 
Det är mer regel än undantag att de börjar spraya.
Min hane har gjort det två ggr vilket är mkt lite för en hane som går i avel o ställs ut ofta.
Han är över två år och jag försöker para honom innan det måste kastreras.
Alla mina andra hanar är kastrater.
Jag får en ny hane snart ,men han är bara unge o då behöver jag inte kastrera Marre innan den blivit könsmogen.

Det är svårare att hålla en katt fertil om den går i avel.
 
:rofl: :rofl: :rofl:

Det är svårare att hålla en katt fertil om den går i avel

NÄHÄ,...... :eek:
 
Om inte hans linjer är för överrepresenterade i aveln, så är det värdefullt för rasen att ta åtminstone nån kull innan man kastrerar en hane. Vill ni inte ta ansvaret för honan själva, finns det möjligheter att han får bo hos honan under parningen istället för tvärtom. Det kan också minska risken för strilning om han inte får para hemma. Annars är det tydligen bra att sätta hanarna på Gestapuran-sprutor, dvs p-piller för hanar. Det ska tydligen inte påverka hans fertilitet, en tjej jag pratar mycket med hade sin hane på sprutor och han fick barn under denna tid ändå.

Så mitt råd är att hålla honom fertil så länge ni orkar och kastrera om han börjar strila. Vissa gör ju inte det på lång tid, även om det är (precis som Rallebralle säger) mer regel än undantag att dom gör det.
 
Vanligtvis börjar de strila MEN man om de är ensamkatter brukar de inte strila lika mycket och ger man dem p-piller (jodå, man kan ge det till grabbar) så brukar de lugna ner sig.

Så försök härda ut, ju fler hanar i avel, ju bättre.
 
Jag tycker generellt att man ska försöka ha dem fertila enbart under en kort period, eftersom ofta mår bättre som kastrat. Att låta honom bli pappa till ett par kullar innan ni kastrerar är positivt för rasen, ju bredare genpool desto bättre. Har han ovanliga linjer eller kanske en ovanlig färg är det väl ännu bättre...

Vår ras är extremt liten, så vi ber ofta om en parning eller två på de ungar vi säljer, även om de säljs till sällskap, men man får ju vara beredd på att hankattsbeteendet förvärras av det. Ju längre katten går fertil, desto större är risken att han aldrig slutar strila (om han nu gör det, det är ju inte alla hankatter som är lika jobbiga som våra orientaliska raser...)

Min hane strilade mycket, men han bodde ju i samma hus som honor och ungar. Han fick ha ett eget rum när de inte var hemma, och ha "blöja" på sig i övriga huset. Han har slutat strila helt och hållet, trots att han kastrerades sent (8 år), men han är fortfarande mycket revirhävdande och aggressiv mot katter utanför familjen.
 
Min burmahane 4,5 år används i avel rätt så flitigt men har inte strilat en enda gång, vår första hane likaså (han kastrerades vid 4 års ålder då vår hona började strila så han fick skulden). Min maine coonpojke är 1,5 år och har hittills inte strilat, han bor ihop med 2 yngre burmadamer som han inte får ungås med längre för han tar "nacksving" på den ena av dem, så han får umgås med 8 åriga mysan, kastrerad husis. Burmahanen som fortf. är fertil bor ej ihop med honor, Den kastrerade bor ihop med dem. Maine Coonen likaså. Sen har vi haft ytterligareen hankatt som började strila vid 7 månaders ålder.

Det är så himla olika... En del strilar, en del går och gapar och del är som vilken kastrat som helst..
Jag skulle däremot inte rekommendera p-piller, då biverkningarna inte är så kul...Jag har själv tyckt att effekten är ganska liten, isåfall är Feliway en bättre lösning. (Spray med feromoner som man sprayar på "strilställena".

Jag tycker nog att du ska hålla din hankatt fertil så länge du själv inte tycker att det är något problem, Det är bättre ju fler katter vi har i avelsbasen.

Tolvis, djursjukvårdare och kattuppfödare :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 857
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 196
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 448
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp