Behandling av ringkota?

Horse101

Trådstartare
Halloj!

Jag har fått beskedet om att min kära polle har fått utvecklad ringkota höger fram. Jag har klartecken av veterinär att fortsätta rida honom som vanligt, men jag undrade ifall det finns något sätt att lindra det? Jag tänkte att det säkert finns några speciella benskydd man kan ha på på natten eller om det finns någon kräm jag kan använda? Jag vet att ringkota är en kronisk sjukdom, men jag letar efter något som kanske kan hjälpa honom på något sätt. Kanske ska testa karledsskydd, jag kan tänka att det kan ge någon typ av stöddämpning :)
 
Ringkota är inte bara kronisk utan också degenerativ, dvs den blir värre hela tiden. Hur lång tid det tar innan det blir *för* dåligt kan ingen säga, men det är något du behöver ha med i bakhuvdet hela tiden och vara uppmärksam på tecken att hästen får ont.

Att vara noga med uppvärmning och avvärmning före och efter ett ridpass hjälper. LÅNG fram- och avskrittning. Snabbandage när hästen står inne på box typ Back on Track kan hjälpa, liksom att ha hästen på lösdrift (så att den rör sig lite men hela tiden). Vilket som kommer funka bäst för din häst vet ingen.

Karledsskydd ger ingen som helst stötdämpning, utan är till för hästar som stryker sig nedanför kotan men ovanför hoven.

Ringkota är lite konstigt namnad, då det inte är problem i kotan utan kronleden. Det finns inget du kan göra för att "stötdämpa" där. Däremot kan ev specialskoning hjälpa, det bör dock diskuteras mellan behandlande veterinär och klinikhovslagare.
 
Halloj!

Jag har fått beskedet om att min kära polle har fått utvecklad ringkota höger fram. Jag har klartecken av veterinär att fortsätta rida honom som vanligt, men jag undrade ifall det finns något sätt att lindra det? Jag tänkte att det säkert finns några speciella benskydd man kan ha på på natten eller om det finns någon kräm jag kan använda? Jag vet att ringkota är en kronisk sjukdom, men jag letar efter något som kanske kan hjälpa honom på något sätt. Kanske ska testa karledsskydd, jag kan tänka att det kan ge någon typ av stöddämpning :)
Vet du varför det uppkom från första början? Tänker att fortsätta som innan när det gäller ridningen kanske inte är så bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 067
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har lite diffusa symtom som ingen tycks hitta varför. Har haft kontakt med VC, tagit olika prover och varit hos sjukgymnast men...
Svar
7
· Visningar
858
Senast: Coop
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp