Behöver det sys?

Kivina

Trådstartare
Jag har fått agera lite sjuksköterska här hemma åt min kära mor som skar sig på en konservburk i eftermiddags. Såret är ihopdraget med Steri-strips och så var jag tvungen att sätta en tunn kompressbit över som sitter fast med mefix. Jag hade helst låtit såret lufta, men mamma håller på att svimma varje gång hon tittar på såret.

Anledningen till varför jag undrar är sårets placering. Det sitter i "tumvecket" och är 1.5-2 cm långt. Hur djupt det är vet jag inte. Det har jag inte fått undersöka för min kära mor. Jag har själv ingen vårdutbildning, och kan inte bedöma. Mamma är usk:a, men vägrar åka till läkare för att få det omhändertaget. Hon är så envis att hon tänkte först åka iväg och jobba i natt, men insåg att såret inte pallar tryck så hon blir hemma.

Vad tror ni, ska jag tvingas övertala den envisa mamman att åka till läkare imorgon?
 
Hur har hon det med stelkrampsskyddet?
Jag ska fråga om det. Hon sa iofs här tidigare att hon nog har alla vacciner för att hon vaccinerade sig när hon for till Thailand för nåt år sen. Men stelkramp ingår ju inte i dom.

Jag försökte lura iväg henne till läkare genom att muta med att hon kanske kan få ersättning från olycksfallsförsäkringen för inkomstbortfall :angel:
 
Om hon har normal känsel i tummen och kan röra den åt alla håll så är det nog ingen fara.
Men kolla upp stelkrampsskyddet. I morron är det för sent att sy.
Hon har inte sagt nåt om känsel. Hon har inte vågat röra på tummen desto mer eftersom hon är rädd att såret går upp, men det sitter så till att jag inte tror att det påverkar leder eller senor.
Jag frågade om stelkrampsskyddet och hon trodde att hon fått det när de var till Thailand typ 2013.
Tack för hjälpen!
 
En undersköterska som håller på att svimma av att se ett sår? Hur funkar det?
Fråga inte mig :p Kan handla om att såret sitter på henne själv. Jag tyckte det var läskigt att dra bort tejpen över ett operationssår på mig själv efter 10 dagar, men stå och titta på när veterinären sticker in hela fingret i en sårficka på en häst inte var nåt problem :D Och nu då lappa ihop mammas hand...
 
Hade bara bandagerat och sedan jobbat som vanligt, doch med lite tanke på belastningen mot tummen om stelkrampen vore "påfyld" senaste 4 - 5 åren (de flesta får ju "boostern" som räcker minst 10 år numera.
 
Hade bara bandagerat och sedan jobbat som vanligt, doch med lite tanke på belastningen mot tummen om stelkrampen vore "påfyld" senaste 4 - 5 åren (de flesta får ju "boostern" som räcker minst 10 år numera.
Tyvärr funkar det inte att jobba. Hon jobbar i hemtjänsten natt och gör massor med förflyttningar varje natt. Jag lovar att min mamma inte är hemma i onödan. Hon hann prova ta på sig en skyddshandske, för fick hon på den skulle hon kunna jobba :crazy: Visst hon fick på den, men direkt hon sträcker ut fingrarna så glipar såret...
 
Hade bara bandagerat och sedan jobbat som vanligt, doch med lite tanke på belastningen mot tummen om stelkrampen vore "påfyld" senaste 4 - 5 åren (de flesta får ju "boostern" som räcker minst 10 år numera.
Har man uppnått en mogen ålder och är vacc tidigare så gäller stelkramp i 30 år.
 
Tänker att det oavsett är bra att dokumentera skadan med tanke på försäkring och eventuellt läkarintyg för några dagars sjukskrivning. Pallra iväg henne till VC i morgon.

Om det inte blöder igenom och ni lyckades få rent och bra omplåstrat så hade JAG inte pallrat mig iväg till akuten.

@Kethets älskar sår, hon kanske kan ge en hint :)
 
Tänker att det oavsett är bra att dokumentera skadan med tanke på försäkring och eventuellt läkarintyg för några dagars sjukskrivning. Pallra iväg henne till VC i morgon.

Om det inte blöder igenom och ni lyckades få rent och bra omplåstrat så hade JAG inte pallrat mig iväg till akuten.

@Kethets älskar sår, hon kanske kan ge en hint :)
Nåt akut besök blir det INTE. Vår hälsocentral bemannar enbart med sjuksköterska på kvällar och helger. Vill man träffa läkare så är det på dagtid. Jag ska tvinga iväg henne imorgon för dokumentation.
 
Tyvärr funkar det inte att jobba. Hon jobbar i hemtjänsten natt och gör massor med förflyttningar varje natt. Jag lovar att min mamma inte är hemma i onödan. Hon hann prova ta på sig en skyddshandske, för fick hon på den skulle hon kunna jobba :crazy: Visst hon fick på den, men direkt hon sträcker ut fingrarna så glipar såret...

Ifall såret glipar varje gång hon sträcker ut fingrarna kan jag tänka mig att det kanske behövs sys eller dyl för att såret ska kunna läka ihop, som det är nu river hon upp skorpan hela tiden :) har ni ringt sjukvårdsupplysningen och frågat vad dom tror/tänker vad som behövs göras när såret är placerat så dumt?
 
Tänker att det oavsett är bra att dokumentera skadan med tanke på försäkring och eventuellt läkarintyg för några dagars sjukskrivning. Pallra iväg henne till VC i morgon.

Om det inte blöder igenom och ni lyckades få rent och bra omplåstrat så hade JAG inte pallrat mig iväg till akuten.

@Kethets älskar sår, hon kanske kan ge en hint :)
Sår med var är min grej!

Att dokumentera är en bra idé, om hon vägrar läkare så ta bilder själva så ni i alla fall har något
 
Fast det finns väl ingen försäkring som täcker att man skär sig på en konservburk hemma`? Eller?
 
Om hon har normal känsel i tummen och kan röra den åt alla håll så är det nog ingen fara.
Men kolla upp stelkrampsskyddet. I morron är det för sent att sy.

Tjafsig.
Men på vilket sätt menar du att hon ska få stelkramp av att ha skurit sig på en konservburk?
I övrigt tycker jag att det är bra att människor låter vaccinera sig mot stelkramp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 474
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp