Behöver hjälp att stärka en 8 årings självförtroende

Nordx

Trådstartare
En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste B-ponny innan. Jag har hjälp dom att provrida och tillslut hittade dom/vi en som vi trodde skulle passa henne jätte bra. På provridningen vågade hon göra allt och hoppade lite, men när hästen kom hem var hon en HELT annan häst (+brunstig). Jag förstod såklart att hon inte skulle vara samma häst men problemet är nu att tjejen har åkt av 2 gånger ( ingen skada eller nått) och hon är väldigt rädd för att trava och vågar inte galoppera längre. Det är en Welch med mycket energi och därför hjälper jag till att rida henne ibland. Frågan är då om någon har några tips på vad vi kan göra, tips på övningar, roliga utmaningar eller tävlingar (mot sig själv) som kan stärka bandet och självförtroendet? hon tränar för två olika tränare (en varannan vecka) som ger mycket men det är en helt annan sak när en tränare ber henne göra nåt jämfört när hennes mamma säger något, det blir mer att tjejen säger emot (t.ex. att mamman inte vet hur det känns och sånt.)
Den här hästen har verkligen varit busig och tilliten till både barnet och mamman har försvunnit då hon inte hade någon respekt för människor när hon kom. Vi har jobbat på att inte dra iväg när man tar ut och in henne, stå stilla när man hoppar upp och sånt. Hästen har fått mycket mer respekt och busar inte alls lika mycket som innan
Skulle verkligen behöva lite tips för att stärka självförtroendet och våga utsätta sig för det läskiga.
 
Vi gjorde lite samma sak, köpte en gammal ponny, en riktig läromästare men som fortfarande hade mycket kvar att ge. Den hade mycket energi med äldre ryttare, men med dottern som bara var 9 var hon lugnet själv, kom knappt fram i trav. När hon insåg att dottern ville trava så gick det undan desto mer. Vi tog det väldigt lugnt, skrittade mycket, travade lite och väntade med galoppen tills dottern kände sig redo. Helt plötsligt släppte det och dottern vågade både galoppera och hoppa ponnyn! Så mitt tips är ge det tid. Och träna på sidvärtes i skritt så länge, det är lättare att bromsa genom att flytta några steg i sidled än att bara ta i tyglarna.

Tillägg: Vi hade en äldre ryttare som vågade rasta henne som red henne några dagar i veckan också!
 
En sak som jag märkt går hem hos barn är att göra små banor i skritt. Det kan ta.ex. vara att göra halt på ett visst ställe, att lägga några bommar att skritta över och sätta upp hinderstöd att göra slalom mellan och andra saker som gör att de glömmer det som är jobbigt eller otäckt och istället koncentrera sig på att styra och ha små uppgifter att göra. Låt barnet välja gångart själv. Det kan också stärka självförtroendet eftersom de känner att de klarar av en bana utan det finns några andra krav än skritt.
 
Rid i skritt, träna på att barnet ska känna att hon har kontroll, tex göra halt på ett vist ställe, svänga på ett vist ställe, att ponnyn ska stå still och börja skritta först när hon ber den, osv. Så hon känner att hon har kontrollen och ponnyn lyder henne.
Där emellan kan ni vuxna tömköra och longera ponnyn för att få ut energi.
Kan även vara en ide för henne att jobba med ponnyn från marken, för att få en bättre relation och kontakt, där kan ni ta inspiration från NH och trickträning.
 
En sak som jag märkt går hem hos barn är att göra små banor i skritt. Det kan ta.ex. vara att göra halt på ett visst ställe, att lägga några bommar att skritta över och sätta upp hinderstöd att göra slalom mellan och andra saker som gör att de glömmer det som är jobbigt eller otäckt och istället koncentrera sig på att styra och ha små uppgifter att göra. Låt barnet välja gångart själv. Det kan också stärka självförtroendet eftersom de känner att de klarar av en bana utan det finns några andra krav än skritt.
Påminner om när yngsta dottern tog över storasysters ponny. Hon red egna mönster på ridbanan som vi fick gissa vad det var, typ rita-gissa-spring på ponny och utan spring 😁 Kunde vara allt från blommor, hjärtan till halvmåne och fullmåne. Svårt att fatta att en rund volt är en fullmåne så dottern vann, stolt och glad 😁
 
Påminner om när yngsta dottern tog över storasysters ponny. Hon red egna mönster på ridbanan som vi fick gissa vad det var, typ rita-gissa-spring på ponny och utan spring 😁 Kunde vara allt från blommor, hjärtan till halvmåne och fullmåne. Svårt att fatta att en rund volt är en fullmåne så dottern vann, stolt och glad 😁
ja det ska vi absolut prova, tack
 
En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste B-ponny innan. Jag har hjälp dom att provrida och tillslut hittade dom/vi en som vi trodde skulle passa henne jätte bra. På provridningen vågade hon göra allt och hoppade lite, men när hästen kom hem var hon en HELT annan häst (+brunstig). Jag förstod såklart att hon inte skulle vara samma häst men problemet är nu att tjejen har åkt av 2 gånger ( ingen skada eller nått) och hon är väldigt rädd för att trava och vågar inte galoppera längre. Det är en Welch med mycket energi och därför hjälper jag till att rida henne ibland. Frågan är då om någon har några tips på vad vi kan göra, tips på övningar, roliga utmaningar eller tävlingar (mot sig själv) som kan stärka bandet och självförtroendet? hon tränar för två olika tränare (en varannan vecka) som ger mycket men det är en helt annan sak när en tränare ber henne göra nåt jämfört när hennes mamma säger något, det blir mer att tjejen säger emot (t.ex. att mamman inte vet hur det känns och sånt.)
Den här hästen har verkligen varit busig och tilliten till både barnet och mamman har försvunnit då hon inte hade någon respekt för människor när hon kom. Vi har jobbat på att inte dra iväg när man tar ut och in henne, stå stilla när man hoppar upp och sånt. Hästen har fått mycket mer respekt och busar inte alls lika mycket som innan
Skulle verkligen behöva lite tips för att stärka självförtroendet och våga utsätta sig för det läskiga.
Själv rider jag ett litet b-ponny-sto åt en familj med dotter på 5 år. Jag tänker att det är bra om någon annan ryttare kan rida ponnyn ibland och rida till den lite. Eller att ni longerar den innan barnet rider, så den inte är riktigt lika pigg. Låt henne börja om från början om det är det hon är trygg med. Skritta, trava med ledare osv. Beröm så fort hon gör något bra. Min syster var väldigt hopprädd tidigare och då hjälpte det jättemycket att hon fick hoppa en väldigt säker häst som hon blev trygg med. Då vågade hon snart hoppa svårare hästar också. :) Finns det möjlighet att hon kan få rida en häst som blir lättare för henne litegrann? Det kan hjälpa henne att få tillbaka självförtroendet och känna sig säkrare på sin egen ponny.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 937
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 266
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp