behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

Alexandra_W

Trådstartare
Kort resume:

Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var underlaget inte direkt busvänligt, frusen lera, is och tinad lera om vartannat. I övrigt som vanligt.

Kring 14 december tyckte jag hon var ofräsch, hon rörde sig inte bra men kunde inte sätta fingret på det. Satte lite fart på henne i hagen och hon ville helst inte springa, men när hon gjorde det så nog var hon ofräsch. Första känslan var att hon var öm fram, men vid närmande studerande så var jag av åsikten att det nog satt BAK. Hon var 'stapplig' bak är det närmaste jag kan beskriva det. Hittade inget som kunde förklara det. Dock upplevde jag att hon när man kratsade bak och lyfte bak hade svårare med balansen än vanligt och när jag svängde henne snävt så hade hon dels balansproblem och satt dels ner fötterna lite som hon tyckte (dvs ibland rätt ibland helt galet) och korrigerade väldigt sent om man satte ner bak 'fel' när man hade lyft.

15 december är hovslagaren här och kollar på henne. Han tycker inte hon är fräsch helelr men inte halt, han tycker hon verkar spänd och lite 'uppdragen' över bakdelen. Han hade dock sett många unghästar med samma symptom senaste tiden pga underlag och väder och vind och rekommenderar värme och vila. Börjar täcka henne och tar in lite tidigare. Hon reagerar när man tar på bakdelen men inte mycket.

16 december reagerar ho MYCKET hårt när man tar på utsidan av låret på VB. Mycket öm där. Är generellt sett mycket värre än tidigare på morgonen. I hagen står hon med benen ihop och avlastar rygg och bakdel. Konfererar med klinikvet på telefonen som tycker det låter knepigt. Ibland blir hon bättre av att stå inne över natten, ibland sämre. Vet undrar om det kanske kan vara en lindrig korsförlamning men anser inte att ett klinikbesök ger något OM jag inte kan lyckas komma in en 'dålig dag' så de kan ta ett muskelvärdesprov. Eftersom det kan vara bra på morgonen och dåligt på em eller vice versa så inser vi att det i det här läget inte är någon ide att åka in för att ta muskelvärdesprov, och att transporten i sig kan göra saker värre.

17-18 dec - Ingen större skillnad, det går upp och ner mellan 'bättre' och 'sämre' men inte bra.

19 dec kommer vet ut. Hon är då väldigt öm där på utsidan av vä lår. Är något mindre musklad hö sida bakdelen. Rör sig 'stappligt' med bak och är i skritt 'halt' VB och i trav även HB.
Hon har en rejäl muskelskada på låret VB och har uppenbarligen vurpat rejält i hagen. Vet rek besök av equiatrikern samt värme. Anser att hon borde vara bra till nyår ungefär.

20 dec kommer equiatrikern som konstaterar att förutom muskelskadan så är hon spänd och öm på båda sidor bakdelen, ffa länd och höfter. Spänd och öm över båda höftböjarna. Rek massage, värme och gärna halkfritt underlag. Anser hon borde vara mycket bättre till nyår.

21 dec - Köper vaaarmt täcke till damen (420 gr fodring) och börjar täcka henne i överkant (dvs vaaarmt) både inne och ute.


22 dec - Märkbart bättre efter equiatrikerbesöket

Kring jul - HALKAN kommer med besked. Is och jävelskap och elände. Damen oskodd, hovis på jullov. Damen vill INTE gå på isen och det tar 20 minuter att baxa ut henne till hagen där hon mest står. Släpper dem på betet som är halkfritt och hon rör sig lite mer i alla fall. Halkbekämpar och svär om vartannat.

25 dec - Hon busar och rejsar ute på betet och slår upp ett litet sår på kotan och ett fult jack i karleden. Benet svullnar rejält (MEN det är en häst som svullnar som bara den för minsta sår). Inte öm av såret elelr något. Släpper i knöliga (frusen lera) vinterhagen så hon ska hålla sig lugn. Svullnaden ser ut somd en hon hade när hon fick en ligamentskada vid ligamentsfästena vid kronbenet i senhösten 03.

26-27-28 Sårsvullnaden går stadig ner. Damen reagerar mindre och mindre under massagen (som hon fått varannan dag sen equiatrikerbesöket) och muskelskadan verkar läka. Fortsatt varmt täckad. Dock fortfarande spänd bakdelen. Jagar värmelera att ha på utan resultat. För en mycket ojämn kamp mot ishelvetet. Släpper dock dem på betetså underlaget är hyfsat.

30 dec Ishelvetet tar över och även betet blir en isgata. Muskelskadan är i princip oöm men fortfarande öm och spänd över bakdelen. Rör sig inte spec vackert det jag kan se, mens aknar vettigt underlag att bedöma det på. Jagar hovslagaren som är på jullov och kommer hem 9:e januari =/

1:a Januari - knöligt men hyfsat halkfritt underlag.

2:a januari Knöligt men hyfsat halkfritt underlag. Får stooora genomgående hasledsgallor bägge bak. aldrig haft minsta galltendens innan. Lite gallig carpus BF och kotleder BF också.

3:e januari. Gallorna går ner en aniiing av att vara ute men upp när hon står inne. På kvällen är VB jättesvullet över hasleden. Inte öm och inte varm dock. underlaget medger inte hältkontroll.

5:e januari - underkylt regn och efterföljande minusgrader gör att hela landskapet förvandlas till http://hem.passagen.se/visenz/is.htm
Damen tillbringar dagen i uteboxen.

6 januari - is överallt, damen tillbringar dagen i utebox. Gallorna kvar men minskat något.

7 januari - Isen börjar töa och damen kan gå ut. Ingen förändring i muskler eller gallor.

8-9 januari. Isen har förbytts i LERA. Damen går ute och rör sig en del. Isregn gör att jag tar in dem och låter dem torka upp några timmar mitt på dagen då de bara står och tycker synd om varandra. Underlaget medger inte hältkontroll.

10 januari - hovis ut och kollar skostorlek på damen och skoning inplaneras till den 14:e (nu på fredag). Gallor och muskler oförändrat, hältkontroll medges ej.

11 januari (idag) - Släpper på betet för de ska slippa leran. Betet är plant och (än) ogeggigt men frost på gräset. Hästarna busar, även omd amen inte busar lika mkt som vanligt. Är INTE fräsch bak. Både travar, galopperar och bockar och brallar men rör sig kort och stelt/stappligt bak. Hur mycet som är det inte helt halkfria underlaget vet jag inte. Ska se hur gallorna påverkas av det sen när jag tar in.

Så, det var resumen som inte blev så kort..

Skoning är alltså inplanerad på fredag och jag har tyckt att jag avvaktar att åka till klinik tills jag sett vad för skillnad det gör med skor och brodd (dvs grepp). Samtidigt så så länge det är lera (det ska dock frysa på på fredag) så får jag inga mer svar av det.

Och nu vet jag varken ut eller in hur jag ska göra. Sko och avvakta mer? Ta ut equiatrikern igen? Ta ut vet på fältet igen (ser dock inte vad han kan göra mer just nu?) eller åka in på klinik och få haserna röntgade för säkerhets skull?

Och jag ser för och nackdelar med alla vägar- Det skulle vara VÄLDIGT skänt att få de där haserna röntgade eftersom hon plötsligt blev gallig. Samtidigt är jag inte så pigg på att hon ska stå och spänna sig i ett släp 2 timmar med tanke på musklerna. Har man otur så är det när det är dags för klinikbesök isgata så man inte kan åka iaf dessutom.

Sko henne ger ju en garanti om att när isen kommer igen har hon optimalt grepp. Men om leran tänker stanna kvar ett tag så får jag inga mer svar av skor, brodd biter ju inte på leran utan då måste jag vänta på isen. Skor jag inte riskerar jag att hamna i det här att hon iaf måste stå inne tills jag kan åka till klinik.

Osv. Allt känns avhängigt vad det kommer bli för underlag. Och som jag ser det så ENDERA så är det muskeleländet som spökar än pga underlaget. Då är ju equiatriker och skor den bästa vägen. ELLER så är det inte musklerna som är det primära och då kan jag sko och massera ihjäl henne liksom, utan att det hjälper.

Det jag inte riktigt får ihop är de där jäkla gallorna som kom pang poff och dubbelsidigt. (hade det varit på en sida ahde hon varit på klinik NU).

HELST skulle jag kolla henne på klinik innan fredag, och sen utefter vad de säger gå vidare (med skor och equiatriker). Dock har jag ingen möjlighet att åka in på klinik annat än torsdag den här veckan. Ingen aning om jag skulle kunna få tid då, men vad värre är så den dagen har jag ingen bil att dra med. Så det blir lite ogörligt att få det i den ordning jag vill *sucka*

Men just nu känns hon (som går under arbetsnamnet det lilla eländet) som en enda röra. Muskelskadan är vad jag kan bedömma utläkt, men hon är fortfarande spänd i bakdelen, hon rör sig inte som hon ska bak och är gallig hasleder båda bak. Dock är hon inte alls lika öm som innan för muskelpalpation (någonstans), hon har inte balansproblemen och står inte och avlastar. Men jag kan fortfarande inte erbjuda henne optimalt underlag.

Och är det det sista muskeltrasslet som inte ger sig med annat än bättre underlag? Eller är det något ANNAT också, som är anledningen till att det sista muskeltrasslet inte ger sig?

Och hur går man vidare på bästa sätt? Jag kan ju som sagt sko på fredag, ta ut equiatrikern snarast och åka till klinik om en - två veckor om jag fortfarande inte ser resultat (OM inte isen omöjliggör klinikåkning då). Men är det bästa vägen att gå?

Bah, magsåre here we come =/
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

Trots troligen "bara" muskelbekymmer skulle jag nog åxå röntgat för att utesluta de problemen... + att du på klinik kan göra en bättre bedömning även av musklerna då man då har tillgång till ohala underlag och om man har tur kanske tom ett ridhus att kunna longera/släppa hästen i ...
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

Muskelskador tar tid. Längre än man tror.
Min ena halkade vid longering i början av oktober och sträckte ländryggen och vänster bak. Bakbenet blev bra på bara nån veckan men ryggen tog tid. Jag tyckte hon var fräsch efter 3 veckor men så var det inte. Hästen var ohalt och hoppade bättre än nånsin, men lite tjaffsig i ena sidan...
Pga av diverse omständigheter så fick hon ta det lite lugnt och lite vila efter tävlingen så efter 6 veckor när jag börjar jobba henne igen inser jag att hästen har haft ont för nu är tjaffset som fanns där borta och nu efter ytterliggare tid går hästen framåt med stormsteg.
Veterinären som såg på hästen sa att det skulle ta 4-6 veckor för skadan att läka ut.

Jag tror inte att Kele är bra från sin muskelskada än trots att det känns så, det som sitter på djupet tar tid. Har hon gjort nåt i hagen så har hon kanske sträckt sig i över baken med.

Har inga bra svar men jag skulle sko, ta ut equiatrikern och vänta nån vecka till.
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

corzette skrev:
Trots troligen "bara" muskelbekymmer skulle jag nog åxå röntgat för att utesluta de problemen... + att du på klinik kan göra en bättre bedömning även av musklerna då man då har tillgång till ohala underlag och om man har tur kanske tom ett ridhus att kunna longera/släppa hästen i ...

Jo, de har ridhus att släppa i eller springa i (hon är ju inte longerad).
Samtidigt tror jag ju inte de kan säga så mycket mer de heller om det är 'bara' muskelbekymmer.

Om jag hade haft min transport kvar så jag inte haft en massa problem med att tota ihop det hade jag gjort just så, åkt in och röntgat för min sinnesros skull, och fått henne bedömd på vettigt underlag. Och blundat för hur bra det är att stå sammanlagt fyra h och balansera i en transport för musklerna :angel:

Men nu är det det där trasslet med att få ihop det så det fungerar med bil & släp (och icke att förhlömma väglag) och då kändes det som jag fick ta mig en rejälare funderare på vad som är bäst körschema.

En medelväg skulle ju vara att lyckas pricka in med vet på fältet att mötas i ridhuset (jag har ju samma krångel att få ihop ett ekipage att ta mig dit, men det blir betydligt kortare tid för damen att balansera i släp), men det är tyvär rinte så lätt som det låter då veterinären eg inte åker ut på häst om han inte har mkt på samma ställe. Och ska man tajma ihop att locka dit veterinären OCH ha hela ridhuset för sig själv så börjar det bli svårt.

(Sen, damen har aldrig varit i ridhus och jag vet inte hur länge man skulle behöva låta henne fnatta runt och blåsa upp sig innan hon sansade sig så man kunde se hur hon EGENTLIGEN rör sig heller)
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

blir hon bättre eller sämre av rörelse?? Kan du märka nåt sånt?
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

martha skrev:
blir hon bättre eller sämre av rörelse?? Kan du märka nåt sånt?

nej, det är svårt att säga.

I början så var det ju olika från dag till dag. Vissa dagar bättre av att vara i hagen och sämre av att vara inne, andra dagar sämre av att vara i hagen och bättre av att vara inne.

Men sen på lite mer senheten så är det svårt att säga. Jag tycker det varit konstant, men så har det inte erbjudits så himla mycket rörelse heller pga underlaget. Jag märkte dock ingen skillnad åt något håll de två dagarna hon 'boxvilade' (pga isen).

Men lite av meningen att slänga ut dem på betet nu (trots att det inte är fruset och jag vill eg inte ha dem där då) är just för att se vad som händer av rörelse. Dels då med gallorna (som inledningsvis blev bättre av rörelse och sämre av stillastående, och gradvis gick tillbaka lite, men nu har 'stannat' och är konstanta alldeles oavsett vad f*n jag gör..eller hon gör) men också allmänt musklerna och så.

Men spontant och generellt så 'nuförtiden' ingen skillnad nej.

Gjorde ett försök att fota gallorna för en vecka sedan, men det blev inget bra så tänkte göra nytt försök idag. Gallorna går lite upp och ner som de vill, men tycks ha stannat på en 'minstanivå' (dvs de går inte bort helt), och frånd en minstanivån går de upp och ner som de tycker (dvs jag hittar ingen röd tråd).

Och det är ffa GALLORNA som oroar mig. Om de inte kommit så skulle jag nog haft is i magen och inte gjort annat än fortsatt avvakta (samt skott henne då). Men jag vet inte riktigt om jag kan 'köpa' att det PANG POFF kommer jättegallor (iofs är de inte jätte längre) över en natt pga reaktion av underlaget. Samtidigt kan jag inte köpa att det skulle lossna benbitar så pang poff dubbelsidigt bak heller. Fast jag är ingen expert på gallor jag har varit OTROLIGT förskonad från det under alla år.
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

gallorna kan ju komma pga att hon har en cirklationsstörning högre upp också
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

martha skrev:
gallorna kan ju komma pga att hon har en cirklationsstörning högre upp också

Mmm, men borde komma PANG POFF. Från helt torra, fina ben till EXTREMA ledgallor bara över en natt? Sen har de ju förvisso minskat, men vägrar ju gå bort.

Jag fick ju halvpanik när de dök upp och var sådär extremstora, men andades ut när de svarade på rörelse. Men samtidigt gillar jag inte storleken på dem nu heller, spec inte att det är LEDgallor.

men, det blir inte så mkt bättre av att klura, jag inser bara att det är en hel rad frågetecken och jag har för lite svar just nu. Men var börjar man lämpligast med att försöka utesluta liksom? *sucka*

Slagit equiatrikern en pling, men det finns en risk hon har 'semester', när hon var här innan jul sa hon att nu skulle hon vara ledig ett tag över jul och nyår och i januari. Och om den ledigheten 'gick ut' nu iom att trettonhelgen är över eller pågår än vet jag inte. Ingets var och mobilen av iaf, men lämnat mess så får väl se om hon ringer upp. Hoppas hon är tillbaka och jobbar iaf =/
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

gallor brukar komma pang poff :D

prata med henne om rhus tox och calc carb...det tror jag kan göra susen för din häst, men reservation OM hon blir bättre av rörelse...det enda sättet du kan kollad et på är eg att du promenerar med henne en längre stund...i hagen är det svårt då dom inte är i rörelse hela tiden....
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

martha skrev:
gallor brukar komma pang poff :D

prata med henne om rhus tox och calc carb...det tror jag kan göra susen för din häst, men reservation OM hon blir bättre av rörelse...det enda sättet du kan kollad et på är eg att du promenerar med henne en längre stund...i hagen är det svårt då dom inte är i rörelse hela tiden....

Underlaget har inte medgett några promenader alls tyvärr. Idag är det dock promenerbart, men känns som det blir dumt att försöka göra det idag, då vet jag inte vad som är tokbus i hagen och vad som är promenaden? Hur lång tid är längre btw? ;)) (längre stunds promenad)

vad är rhus tox och calc carb? *allmänt nyfiken* Ingen aning om B sysslar med homeopati btw.

Sen ang hagen så de är hyfsat i rörelse hela dagen när de går på betet (det finns ju gräääs där *s*), men det blir ju inte samma sak som att de aktivs promeneras nej, men ger ändå mer indikation än när de varit i vinterhagen iaf *alltid något väl?*
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

B Kan homeopati..:D
om jag var du så skulle jag beställa dessa medel och börja med så fort som möjligt...kostar nästan ingenting :D ....

en längre stund är väl kanske en kvart 20 min, bara så hon får röra på sig en längre stund i samma tempo....

här kan du kolla
www.alternativmedicin.se/
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

Ah, nu ringde equiatrikern *phu*

Och hon ansåg inledningsvis innan jag hunnit nämna gallorna att det var fullständigt förklarligt eftersom det här helvetes jävla underlaget (hon bor ju bara en dryg mil häifrån och har samma elände själv, står t ex med ston med föl vid sidan som ska avvänjas men hon törs inte för skaderisken är överhängande) gör att det är som förgjort att bli av med sådana där muskelproblem.

Sen nämnde jag gallorna och då konstaterade hon ju som jag att 'nu fick vi en liten twist på det hela, då kan det vara så att hon har nåt skit i haserna och det är de som ger det'. Sen berättade hon på travets syn när det gäller misstänkta lösa benbitar som inte ger några större symptom, att de hästarna ändå belastas en del, t ex nämnde hon en travhäst som är jämngammal med Kele där det misstänks lösa benbitar, men hästen körs för åldern fullt ut och fungerar okej. Och den kommer så göras till i vår, då den kommer röntgas och om misstanken är rätt opereras och sen släppas på bete under läkningsprocessen. Och att även OM min dam har lösa benbitar så belastas hon ju inte alls, och eftersom galligheten inte indikerar trauma så är det inte någon panik att röntga henne. Och även om man VISSTE att där fanns lösa benbitar så är det här en himla dum årstid att ha dem som konvalescenter iom att underlaget INTE gagnar läkningen (och det håller jag med om, jag vet ju hur konvalescensen var efter Visions artroskopi, och kompisens föl som op för lös benbit, och det ska vara bra underlag och promeneras på bra underlag etc. Inte slira runt i lera eller kana runt på blankis *s*).

Jag tyckte att jag inte heller så så rädd för de ev lösa benbitarna sålänge de inte kommer av trauma och såvitt dte går att bedömma så är det inte det och ffa så damen har inte blivit varken sämre eller bättre sen gallorna kom. Visst hon är halt, men det var hon innan med. Och jag kan klämma och trycka och ha mig bäst jag vill utan reaktion och hon är inte varm över leden. Däremot vill nojalex helst VETA, dvs skulle helst ha röntgat nu. Men jag vill inte om det inte verkligen MÅSTE göra nu, operera dem nu även om jag har svart på vitt att hon har lösa benbitar.

Och om jag då försöker svälja 'JAG VILL SE EN RÖNTGENBILD!'-nojan *s* så tycker ju jag att isf skor man henne (planerat redan ju). Bea får behandla henne en gång till och så ber vi om att vi får frysgrader igen (is eller snö eller vad fan som helst, bara inte lera). Och det tyckte Bea lät som en bra ide. Så jag ska ringa Bea när Kele är skodd, så ger vi henne några dagar att vänja sig med skorna och sen behandlar Bea henne igen.

För hon BLEV ju märkbart bättre efter förra gången hon var här, men sen förstörde ju underlaget alltihop. Och blir hon bättre igen när Bea varit här, och underlaget inte förstör alltihop så BORDE jag få fler svar.. Om muskeleländet vägrar ge sig och gallorna vägrar försvinna så är dte ju bara att inse att nu symptombehandlar vi uppenbarligen och nu är det dags att åka till klinik och utreda.
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

martha skrev:
B Kan homeopati..:D
om jag var du så skulle jag beställa dessa medel och börja med så fort som möjligt...kostar nästan ingenting :D ....

en längre stund är väl kanske en kvart 20 min, bara så hon får röra på sig en längre stund i samma tempo....

här kan du kolla
www.alternativmedicin.se/

Kollat nu (och bokmärkt)

Men jag ger mig inte på att ge något sånt där själv. Även fast min grundinställning är 'det funkar inte' så OM jag ska ge det så ska det ju vara för att jag TROR PÅ att det ska fungera. Och ställer jag om mig på att 'det skulle kunna fungera nu' så blir svaret ändå 'neeej' eftersom det inte direkt känns som något 'ofarligt' att leka med på egen hand så att säga? (Hängde du med hur jag menade?)

Ah, en så kort längre stund ;) Vi får väl se vad underlaget säger, jag har ju iaf tänkt att promenera henne dagligen, så hon får röra sig på bra underlag någon gång (nu när vägarna är bra och hagen klegg) så då kan jag slå två flugor i en smäll =)
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

Det ÄR ofarligt.....
Vad säger du om B föreslår det då??
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

martha skrev:
Det ÄR ofarligt.....
Vad säger du om B föreslår det då??

Det är ofarligt och det har inga biverkningar. Säger ena sidan.

Samtidigt säger andra sidan (båda sidorna utövare alltså) att det HAR biverkningar och att i fel dos etc visst kan vara farligt.

Hur går det ihop?

Om B föreslår det (vilket jag har svårt att tro om inte jag tar upp det först iofs) så beror det VÄLDIGT mycket på hur hon argumenterar för det. Men en viktig skillnad om B skulle föreslå det är att då litar jag på att HON VET.

Jmf med örter. JAG skulle aldrig (trots att jag BARA har bra erfarenheter av örter) på egen hand laborera med örter så. Däremot om B rek dem och i vilken os så köper jag det mesta i örtväg :devil: (Det är ju inte för intet som jag tutar i Kele örter för njurtjosan nu).

Om vi tar ett exempel:

Jag MISSTÄNKER, ndera på eget bevåg eller för andra (du t ex) tycker att det där låter som.., att Vision har lite njurtrassel. Då skulle jag INTE börja bläddra i hästägarens örtabok och konstatera att 'hmm, ja gullris låter bra', köpa gullris och hinka i honom.

Däremot om jag frågade Bea, eller hon sa att 'ja, han verkar ha lite njurtrassel, och jag rek att du ger 15 gram gullrid per dag i en månad' så skulle jag göra det.

Till syvene och sist litar jag ju på B och hennes kunskap så länge hon kommer med fullgoda motiveringar till det hon rekommenderar. (och SO FAR så har hon alltid kunnat det även om jag varit lite mer svårflirtad vissa gånger ;))
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

den finns enstaka homeopatmedel som kan ha biverkningar, men ger man och det inte är "rätt" medel så händer ingenting alls.....Bea "känner" mig.....och jag tycker att du skulle ha en dialog med henne om detta faktiskt...tycker hon att det låter vettigt, så varför inte ge hästen chansen??

Jag hade ett föl engång som var jätteöm i ryggen...hon var det i flera månader...från ca 3-5 månaders ålder..jag gav henne homeopatmedel och på 1 dag var hon helt frisk...de du :D
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

martha skrev:
den finns enstaka homeopatmedel som kan ha biverkningar, men ger man och det inte är "rätt" medel så händer ingenting alls.....Bea "känner" mig.....och jag tycker att du skulle ha en dialog med henne om detta faktiskt...tycker hon att det låter vettigt, så varför inte ge hästen chansen??

Jag hade ett föl engång som var jätteöm i ryggen...hon var det i flera månader...från ca 3-5 månaders ålder..jag gav henne homeopatmedel och på 1 dag var hon helt frisk...de du :D

Jodå, jag ska diskutera det med B när hon är här.

Ang biverkningar så läser jag ju en hel del engelska hästtidningar (och i england ser de med helt andra ögon på alt. medicin än här för de som inte vet). Iaf finns det tydligen något homeopatiapotek där (kan ta fram namnet) och DE går iaf ut med att man kan se både biverkningar och försämringar, men att det är en del av processen so to speak, dvs det är något som i sammanhanget är positivt för det visar att medlet verkar och kroppen kämpar för att rena sig/återhämta sig/etc.

Men efter att ha läst en del av dem är jag än mer angelägen om att INTE mixtra på egen hand. Jag skulle inte må så bra om jag mixtrat själv och utan förvarning hittade hästen skakandes och svettandes floder i hagen t ex.
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

Jag tycker att det låter som en bra väg med skoning och fortsatt behandling av Bea (?). För det kan ju även vara så att hästen går och spänner sig för att det har gjort ont och "törs" inte känna efter om det fungera ändå...
Våran ena travare var expert på att känna efter vilket gjorde det extremt svårt att försöka komma underfund med hans problem... Veterinären konstaterade att han är inte fräsch men han är inte halt någonstans och har inte "tillräckligt" ont i ryggen för att det ska vara det... Till råga på allt var hästen exerpt på att slå upp små sår överallt på ingenting och dessutom hoppa på tre ben om det kunde tänkas göra ont... *suck* Tillslut fick han behandling för njurar och inre system, alternativ medicin, och började fungera, sen har han dragits med hältor lite då och då som det inte har funnits någon andledning till... Tyvärr står han nu med gaffelbands skada...

Efter lite svammel så kanske jag ska sammanfatta... Fortsätt täcka, sko så hästen får grepp, prata med Bea (?) om behandlingen och blir det värre trots detta åk till klinik, trots de fyra timmarna så är det då värt det för att veta att man inte göra något helt fel.
 
Sv: behöver lite råd - ang ofräscha unghästen

Snurrfian skrev:
Jag tycker att det låter som en bra väg med skoning och fortsatt behandling av Bea (?). För det kan ju även vara så att hästen går och spänner sig för att det har gjort ont och "törs" inte känna efter om det fungera ändå...
Våran ena travare var expert på att känna efter vilket gjorde det extremt svårt att försöka komma underfund med hans problem... Veterinären konstaterade att han är inte fräsch men han är inte halt någonstans och har inte "tillräckligt" ont i ryggen för att det ska vara det... Till råga på allt var hästen exerpt på att slå upp små sår överallt på ingenting och dessutom hoppa på tre ben om det kunde tänkas göra ont... *suck* Tillslut fick han behandling för njurar och inre system, alternativ medicin, och började fungera, sen har han dragits med hältor lite då och då som det inte har funnits någon andledning till... Tyvärr står han nu med gaffelbands skada...

Efter lite svammel så kanske jag ska sammanfatta... Fortsätt täcka, sko så hästen får grepp, prata med Bea (?) om behandlingen och blir det värre trots detta åk till klinik, trots de fyra timmarna så är det då värt det för att veta att man inte göra något helt fel.

Jo, det är ju i princip det jag bestämt mig för nu, i samråd med Bea då (Bea är helt rätt =)).

Damen är INTE en 'pipig' häst, ska vara rejäl smärta för hon ska ynka, samtidigt så även om hon inte är pipig, har man i en månad gått på underlag som INTE är att lita på så slutar man ju 'chansa' tillslut och förutsätter det är opålitligt. Sen tror jag (tyvärr) inte det är det att hon 'känner efter' eller 'minns' utan sbarare då att det faktiskt fortfarande är obehagligt/ont att ta ut steget, eftersom spänningarna bak inte är borta.

Ni lär inte slippa undan uppdateringar, och jag hoppas att det ska 'räcka' med skor och Bea igen (och apropå det, när tänker f-bolagen börja vara snälla och betala equiatriker? :devil: )
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 188
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
3 983
Senast: Speedway
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 916
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 292
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp