Behöver två mattekurser - ett helt basår?

LovingLife

Trådstartare
Hur skulle ni ha gjort? Ska börja läsa basår på måndag, då jag behöver matten, men det är också det enda jag behöver, resten av ämnena jag kommer läsa har jag läst redan och kommer att läsa om dem helt enkelt. Grejen är att jag har haft så pass svårt med matten så att jag har mycket svårt att tro att jag skulle kunna läsa det på distans. Har tidigare prövat att läsa på komvux, men trivdes ej. Var likadant där som med basår, för att överleva så behövde jag fullt CSN-stöd och fick läsa även andra ämnen som jag inte hade intresse av.

Anledningen till att jag vill ha matte C och D, som de tidigare hette, är att jag helt enkelt vill ha friheten att kunna söka utbildningar som även kräver denna matten. Grejen är att det är så väldigt många utbildningar som intresserar mig, jag har inte alls kunnat bestämma mig för vad jag ska välja än. Tidigare var veterinäryrket en anledning till att klara matten, numera har intresset för det trappats av, och är ist lite andra utb. här och där som intresserar.

Vad skulle ni ha gjort? Känner dessutom just nu att jag bra gärna skulle vilja läsa något på distans ist. då jag har mkt på g här på hemmaplan, har en vän som betyder otroligt mycket för mig som jag kommer ha svårt att vara borta från...

Men hur ska jag kunna bestämma mig för mitt framtida yrke?? Och är det värt att lägga all tid på ett basår när jag inte ens vet om jag behöver det?
 
Sv: Behöver två mattekurser - ett helt basår?

Går det inte att läsa de enskilda kurserna på komvux/universitet/högskola?

Skulle det gå med distanskurs men med "läxhjälp" hemma?
 
Sv: Behöver två mattekurser - ett helt basår?

Det går att läsa enskilda, men jag behöver ju ändå läsa 100% för att få studiestöd och ha råd att studera. Och basåret har ju vissa fördelar - garantiplats på vissa utbildningar etc.
Läxhjälp hemma vet jag inte riktigt hur det fungerar, är väl oftast ganska stora kostnader om du menar att betala för att få en lärare som kommer hem och hjälper en..?
 
Sv: Behöver två mattekurser - ett helt basår?

Tänk på att kurserna som du läser i ett basår inte ger dig betyg i motsvarande gymnasiekurser, utan universiteten bedömer sedan själva om de tycker att du har tillräckliga förkunskaper. Det är alltså inte säkert att du blir behörig till alla utbildningar som kräver motsvarande gymnasiekurser, alla universitet godkänner inte andra universitets basår. Därför skulle jag hellre läsa på komvux.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 984
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 240
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 650
Senast: fejko
·
Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 442
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp