Kontrakt 9 månader i efterhand?

Har man jobb och fysiskt inte kan städa så får man väl köpa in hemstäd i så fall om man inte får hemtjänst eller något annat? Nej, jag går inte hårt åt. Man har en skyldighet enligt lag att städa när man hyr ett boende. Oavsett förutsättningar så får man lösa problemet. Inte strunta i det och vägra skriva ett standardkontrakt för det. Betalar du en hyra så hyr du ju liksom boende, då har ett hyresavtal ingåtts.

Ja, jag tycker du har helt rätt i ovanstående, jag säger inte emot dig. Men poängen här var ju att kompisen varit med på och godkänt att TS inte kunde detta.
Sen har som sagt förutsättningarna ändrats och jag har läst på ett par ställen att TS skrivit att hon ju då kan ordna detta genom att tex skicka mattan på kemtvätt.
Hen undrade med tråden om det är ok att kompisen kommer med kontrakt efter så lång tid, inte om hon kan hitta nåt sätt att smita undan.
Därav jag också råder henne att prata med kompisen om detta. Själv tycker jag som sagt att ett kontrakt nu när hen betalar hyra är helt rätt, men jag tycker inte det är rätt om kompisen vill det ska gälla från början för då har de ju ett muntligt avtal som säger att TS inte kan/behöver betala eller städa.

Man behöver ju inte låta så hård i tonen när man framför sin åsikt.
 
Ja, jag tycker du har helt rätt i ovanstående, jag säger inte emot dig. Men poängen här var ju att kompisen varit med på och godkänt att TS inte kunde detta.
Sen har som sagt förutsättningarna ändrats och jag har läst på ett par ställen att TS skrivit att hon ju då kan ordna detta genom att tex skicka mattan på kemtvätt.
Hen undrade med tråden om det är ok att kompisen kommer med kontrakt efter så lång tid, inte om hon kan hitta nåt sätt att smita undan.
Därav jag också råder henne att prata med kompisen om detta. Själv tycker jag som sagt att ett kontrakt nu när hen betalar hyra är helt rätt, men jag tycker inte det är rätt om kompisen vill det ska gälla från början för då har de ju ett muntligt avtal som säger att TS inte kan/behöver betala eller städa.

Man behöver ju inte låta så hård i tonen när man framför sin åsikt.
Jag håller helt med dig.
Jag uppfattar TS som att hon behöver ett bollplank för att reda ut sina tankar om det här, det är lite infekterat med vännen, föräldrarna säger att hon inte ska skriva på, hon själv vet nog inte riktigt vad som är rätt eller fel och hon har varit långvarigt sjuk med allt vad det innebär, tex är hjärnan inte på topp när man är sjuk- vilken sjukdom man in har så sliter det mentalt.

Hon har fått en del svar, tackar för dem och resonerar utifrån dem på ett vettigt vis sedan, jag tolkar inte henne som att hon ska vägra skriva på eller ska väga betala hyra osv.

Vad gäller städ kan man ju rekommendera olika städhjälp utan att vara hård. Hemtjänst är ju ett sätt. Det är ju ingen annan än TS själv som vet om hon bara säger att hon inte kan städa för att hon är för lat eller för att det faktiskt är så, så det är ju rätt oförskämt att ens tro att det är något hon säger och att ett boendestöd räcker för henne, hur kan någon veta det efter inlägg i den här tråden?
 
Jag håller helt med dig.
Jag uppfattar TS som att hon behöver ett bollplank för att reda ut sina tankar om det här, det är lite infekterat med vännen, föräldrarna säger att hon inte ska skriva på, hon själv vet nog inte riktigt vad som är rätt eller fel och hon har varit långvarigt sjuk med allt vad det innebär, tex är hjärnan inte på topp när man är sjuk- vilken sjukdom man in har så sliter det mentalt.

Hon har fått en del svar, tackar för dem och resonerar utifrån dem på ett vettigt vis sedan, jag tolkar inte henne som att hon ska vägra skriva på eller ska väga betala hyra osv.

Vad gäller städ kan man ju rekommendera olika städhjälp utan att vara hård. Hemtjänst är ju ett sätt. Det är ju ingen annan än TS själv som vet om hon bara säger att hon inte kan städa för att hon är för lat eller för att det faktiskt är så, så det är ju rätt oförskämt att ens tro att det är något hon säger och att ett boendestöd räcker för henne, hur kan någon veta det efter inlägg i den här tråden?

Precis vad jag menar, bra formulerat!
 
Ja, jag tycker du har helt rätt i ovanstående, jag säger inte emot dig. Men poängen här var ju att kompisen varit med på och godkänt att TS inte kunde detta.
Sen har som sagt förutsättningarna ändrats och jag har läst på ett par ställen att TS skrivit att hon ju då kan ordna detta genom att tex skicka mattan på kemtvätt.
Hen undrade med tråden om det är ok att kompisen kommer med kontrakt efter så lång tid, inte om hon kan hitta nåt sätt att smita undan.
Därav jag också råder henne att prata med kompisen om detta. Själv tycker jag som sagt att ett kontrakt nu när hen betalar hyra är helt rätt, men jag tycker inte det är rätt om kompisen vill det ska gälla från början för då har de ju ett muntligt avtal som säger att TS inte kan/behöver betala eller städa.

Man behöver ju inte låta så hård i tonen när man framför sin åsikt.
Lägger man ut på öppet forum får man nog ta att folk låter som de låter. Städningen torde vara en ickefråga. Ts har inkomst och kan mao köpa städ - eller strunta i att städa och köpa flyttstäd när hon flyttar ut. Att det är infekterat med vännen förstår jag som har varit i vännens situation. Hyr man ut något är det klart man vill att det hålls i schack. Lånar man ut något till en vuxen människa är det nog en förutsättning att denna sköter sig framförallt om den kommit på fötter igen.

Ts får ju göra som hon vill men sanningen att säga har hon inget att säga till om ifall hyresvärden som det ju faktiskt är nu vill ha kontrakt och inte är intresserad av någon annan deal.
 
Lägger man ut på öppet forum får man nog ta att folk låter som de låter. Städningen torde vara en ickefråga. Ts har inkomst och kan mao köpa städ - eller strunta i att städa och köpa flyttstäd när hon flyttar ut. Att det är infekterat med vännen förstår jag som har varit i vännens situation. Hyr man ut något är det klart man vill att det hålls i schack. Lånar man ut något till en vuxen människa är det nog en förutsättning att denna sköter sig framförallt om den kommit på fötter igen.

Ts får ju göra som hon vill men sanningen att säga har hon inget att säga till om ifall hyresvärden som det ju faktiskt är nu vill ha kontrakt och inte är intresserad av någon annan deal.
Fast vet vi något om hur mycket hon tjänar? Hon kanske bara tjänar precis så mycket att det räcker till mat, resa till jobb och en liten hyra till vännen. Att säga att hon självklart har råd med städ och tvätt osv är oförskämt.

TS har inte heller någonstans ens antytt att hon inte vill göra rätt för sig. Däremot vill hon veta vad som är rätt. Det är en helt annan sak och inget som förtjänar otrevliga svar.
 
@Taiyou

Min första spontana fråga som dyker upp i huvudet är kan ni inte komma överens om ett kontrakt (ser du fått förslag på andra) och så gör ni en besiktning av lägenheten nu och kommer överens om vilka möbler som ska ingå och tex som du föreslog en ersättning för tvätt av mattan och så tar de ut den. Och så börjar kontraktet gälla från det datumet med era överenskomna avtalade punkter. Spontant tänker jag det blir tryggast för alla?
 
Ni behöver sätta er ned och prata lite kanske? Där du tar upp dina farhågor om att de tycker att du förstört något nu eller om det är för framtiden bara.

Men när ska kontraktet gälla ifrån?
Om de vill de bakdatera det för att få pengar för när du inte kunde betala ska du såklart inte gå med på det.

Ett kontrakt är en trygghet för alla parter.
Det ger dig vissa rättigheter (de kan inte slänga ut dig hur som helst), dem vissa skyldigheter och skydd mot vissa skador du kan orsaka, medvetet eller omedvetet.
Det kan likaväl vara av omtanke om dig.

Det låter lite som ett standardkontrakt tycker jag.
Det om skadedjur är för att om de vill ta dit skadedjurföretag som sprayar och man inte får vara där på en viss tiden har du inte rätt till hyresavdrag, inte att du ska betala för det.
Mattan kan du väl möjligen få betala tvätt för (är det en heltäckningsmatta?).
Villkoren i kontraktet gäller enligt mig från det datum som det står att det börjat gälla från. Vilket bör sättas antingen till det datum som du började betala eller det datum du skriver under.

Oavsett vad så ska de ha dokumentation på sakernas skick vid datumet kontraktet börjar gälla för att kunna kräva något.

Det kan vara så att de tycker det är lite jobbigt och därför vill formalisera det hela nu.
Ni behöver sätta er ned och prata känner jag. Om det inte känns helt bra efter det hade jag om möjligt försökt hitta ett annat (inne)boende med kontrakt från start.
Och försökt få till en mattvätt vid flytt om mattan verkade vara ett problem.
 
Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta...

För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa historia, så sammanfattar jag bakgrunden lite kort.

Mitt liv krashades i bitar under pandemin och jag som alltid varit frisk förlorar min hälsa, sparpengar, och sedan mitt hem.

En vän säger åt mig att flytta in till henne, att de inte gör något att jag inte kan betala hyra. Jag frågar om de verkligen är ok? De känns ju inte alls bra, jag gillar inte att ta saker från andra, men nu hade jag inget annat val kvar. Jag förklarar flertal ggr att jag är mycket svag och blir sjuk av ansträngning, de är ingen fara var svaret.
Situationen var verkligen ett helvete och jag hade hoppats på att flytta in till min pappa, som oturligt nog skadade sig precis under denna tid.

Att inte kunna betala hyra kändes så klart inte bra, men efter 2 år av sjukdom och otur från alla håll, var jag helt slutkörd och hade inga val kvar. Mina föräldrar var snälla nog att hjälpa till att betalade min och hundens mat.

Jag tar med min hund och får ett rum i källaren, där finns en soffa och en matta, en byrå, -använd de här behöver du mer förvaring säg till sa dom.
Dom första 3 månaderna gick bättre en förväntat.
Jag kunde slappna av och för första gången på över ett halvår fokusera på rehab istället för ångest över vad som kommer hända nästa dag.
Jag klarade inte av promenader men kunde lägga mig i trädgården. Detta kunde gradvis byggas upp och jag blev lite starkare (fortfarande inte frisk, men starkare).
Efter 3 månader började stämningen dock bli sämre, jag försöker hålla mig trevlig och går runt som på tå, för att inte förvärra något, jag hade ju ingen stanns att ta vägen och skulle dö på gatan (klarar ju bara av att va på benen i en dryg halv timme). Jag är en tyst och försynt person, och har gjort vad jag kan för att inte "störa".
Jag får otroligt nog ett jobb på distans, som jag klarar av. Nu kan jag få lön betala hyra och söka en lägenhet, så jag kommer här ifrån var planen.

Nu till problemet och frågan...

jag håller på att söka lägenheter för fullt och försöker mest härda ut i dagsläget.
Vännen kom nu och knacka på min dörr med ett inneboende kontakt, på detta står bla. att möbler ingår i hyran och att hyresgästen ska ersätta dom om dom inte är i samma skick som när den flytta in.

Kan man komma 9 månader i efterhand och säga något sånt? hade jag varit medveten om detta hade jag bett dom ta ut alla deras saker när jag flyttade in eftersom jag inte vill riskera något, jag har ju inga pengar och vill absolut inte bli skylldig något. Nu ställer dom mig mot en vägg och jag har inte kunnat gjort något val om något jag inte varit medveten om...
För att förtydliga, jag har inte förstört någonting och möblerna om än något dammig är antagliga i "samma skick som när jag lånade dom, men matten i rummet har ju blivit skitig.
Säger kanske sig själv när en person som inte klarar av att dammsuga (kan soppa) och har en hund, så kommer mattan bli lite skitig. inte ett knyst om ev. ersättning fick jag höra om när jag flyttade in, då hade jag såklart valt att be dom ta ut mattan.
Jag har ju ett jobb nu och kan ju såklart betala för en kemtvätt när jag flyttar, även om jag tycker att jag borde gjorts medveten om detta från början.

Nästa punkt som gör mig väldigt obekväm, som jag heller inte riktigt förstår lyder:

När hyresvärden underhåller lägenhet har hyresgästen inte rätt till ersättning. Bekämpning av skadedjur är en typisk underhållsuppgift.
Om detta betyder att jag ska betala för ev. odjursbekämpning?
Rummet ligger i källaren i ett gammalt hus, dom har silver fiskar på toaletten 3 meter ifrån rummet. Min hund släpper päls som säkert hamnat under soffan där jag absolut inte kommer åt, jag har också svårt att städa noggrant vilket jag sagt flera gånger till vännen". Så om ev. silverfiskar kommit in i mitt rum tex. under soffan, kan dom verkligen kräva mig på ersättning pga. detta? speciellt när jag inte varit medveten om ev. krav på ersättning fören 9 månader i efterhand.

Hjälp mig snälla fundera hur jag ska tänka, jag är bara så trött på allt skit, jag vill bara fokusera på att bli frisk.


Så vad gör jag?
1. skriver inte på alls- eftersom jag borde fått kontraktet när jag flyttade in och redan hunnit haft möblerna och rummet i 9 månader utan att vara medveten om något. Ska dessutom flytta förhoppningsvis inom 1-3 månader om ja hittar något.

2. skriver på och hoppas att dom är schyssta nog att inte utnyttja situationen och kräva så mycket pengar av mig som möjligt innan jag flyttar (har ju inga)

3. säger att jag betalar för kemtvätt på max 1500 kr, inte för ev. silverfiskar, och att möblerna ska va "med normal slitage" och inte samma skick som när jag tog dom..
hur läggar jag upp de ens..
ush är redan konflikträdd, och eftersom jag inte har någonstans att ta vägen är jag i totalt underläge och måste tänka på allt jag gör och säger. Dagarna går ut på att gå på äggskal eller hålla sig undan, å vara så trevlig jag kan:(
Justa, kolla hur lång uppsägningstid kontraktet har också. Så du inte hamnar med dubbla hyror om du hittar en lägenhet.

Och, du får nog räkna med att ordna eller betala för någon form av städning av hundhåren också om de vill att mattan åtgärdas, för det lär ändå krävas om mattan ska kunna tvättas.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 030
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 069
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 770
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp