Behov av råd! *Långt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 026
M

Marika

Det är som sagt alltid något som är problematiskt när man har häst, man verkar aldrig få medvind. Såhär är det iaf, har skrivit det i ett annat inlägg om fårskinnspaddar. Jag har en relativt ny häst, haft henne i lite mer än 2 ½ månad. Från första början hade jag en annan sadel från min förra ponny, bara tillfälligt då den var alldeles för trång hade jag den inte länge. Sen bestämde vi oss för att köpa hennes gamla sadel en bara 2år gammal M&N sadel superfin :love: Som passar henne jättebra i vanliga fall. Men som sagt nu när Equiterapeuten va ute och kände på henne (en jätteduktig tjej, kan sin sak) så ville hon även kolla sadeln och se hur den låg på henne. Det visade sig att den var alldeles för vid för henne just nu. Då den dels behöver stoppas om, och då hon även är väldigt muskelfattig över ryggen då hon inte gjort mycket på ett tag innan hon kom till mig.

ET:n sa att jag skulle dels stoppa om den lite tills vidare så att den blev lite smalare just för tillfället, och sen fylla på en gång till när hon har fått alla musklerna som hon ska ha. Men just nu är jag i ett krisläge, för det första så kommer nog inte sadelmakaren ut än kanske om någon vecka. Men fram tills dess så måste jag hitta en lösning, ska träna på ons och tävla på lördag nästa vecka. Jag testade idag, vilket jag trodde skulle räcka, med en tjock fårskinnspad (Mattes) Lånade av en tjej i stallet. Och så hade jag även ett tjockt schabrak under. Men det hjälpte inte sadeln gled ändå bak och la sig och tryckte vid trekantsmuskeln. Vill ju egentligen inte använda sadeln tills det att sadelmakaren har kommit och stoppat den lite så att jag enbart kanske kan ha en pad under. Men som sagt jag måste fixa det på någe sätt, förhoppningsvis kanske sadelmakaren kommer ut till v.15. Men måste kunna rida i sadeln iaf i 2 dagar irad.

Så vad ska jag hitta på? Jätte tacksam för alla svar. Hoppas verkligen att ni kan komma på något bra. Förlåt om det vart lite långt.

Sv: Behov av råd! *Långt

Du kan inte leta reda på en annan passande begagnad sadel? En del sadelförsäljare som tar in begagnat kan man få byta in hos sin sadel hos

Njae känns inte som någon ide, har ju den här sadeln och den är den perfekta modellen. Det sa ET också att det va inte något fel överhuvudtaget så. Men bara att den behöver stoppas om och att nu får jag rida med jätte tjock pad under tills den är fixad, vilket jag testade idag men ändå inte hjälpte :confused:

Beror ju lite på var problemet ligger. Men när jag har provat sadlar som har varit alldeles för vida har jag tagit en tjock benpad (en sån som man använder till stallbandage), vikit den flera ggr, och lagt den under framvalvet.

Om hästen inte har gjort mycket på ett tag och dessutom är relativt omusklad för dagen förstår jag inte varför du har ambition att tävla nästa lördag?

Vore jag du skulle jag valt att prioritera istället att försöka anpassa så att sadeln passar så bra som möjligt. Dvs. lägg kanske ridningen på hyllan närmstfa veckan lite grann till sadelmakaren har varit ute och kolla vad denne säger. Du kan göra andra saker med hästen för att hålla den igång t.ex. longera, löshoppa, promenera, tömköra eller rida barbacka etc.

Alternativet är väll att du lånar en sadel av någon i stallet eller köper en begagnad (där skicket inte har någon större betydelse utan i princip enbart för att den ska passa hästen) som du kan ha tills vidare, en billig sadel för någon tusenlapp.. Men även om sadeln skulle funka förstår jag inte varför du ska träna och tävla med en omusklad häst som inte är i form?

En tävling är ju inte hela världen, det kommer ju flera tillfällen! :)

Hon har ju blivit riden av mig i 2månader och dessutom innan det så har hon ju gjort något varje vecka, så hon var i kondition. Hon är i form, kanske inte toppform. Men hon klarar det jag begär. Dessutom sa Equiterapeuten att hon va i fin form och tyckte om hennes hull. Dessutom har jag redan tränat och tävlat och vet att hon klarar det. Hon har vilat i 4dagar nu från sadeln och har bara promenerat och longerat henne. Efter dom 4 dagarna fick jag rida sa hon bara jag fixade något att ha under sadeln så skulle det funka att rida i den max 2 dagar irad. Hon sa inget heller om det att jag skulle träna och tävla veckan efter. Det är ju inte direkt så att jag plågar hästen min om du tror det! Och jag har faktiskt tänkt att ta det lugnare nu innan sadelmakaren kommer ut. Och bara rida max 2 dar irad och sen göra annat. Begagnad sadel har jag inte råd att köpa för just bara en kort stund. Har inte dom pengarna, tyvärr inte gjord av pengar. Sen kommer även ET ut igen om en månad och innan dess ska jag ha fixat sadeln så att hon får kolla hur den ligger då.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, nej jag antar att du inte plågar henne för det var inte på så vis jag hade tänkt uttrycka mig heller. Men om hon är i en rätt bra grund form beträffande kondition så borde hon ju även ha lite muskler
tycker jag och det var det jag blev fundersam över.

Fast om det är ok och du har tänkt rida i sadeln 2 dgr i rad för att sedan göra annat förstår jag inte riktigt problemet eller riktigt frågan heller eftersom du då kan använda den på ons o lör. Låna padden och använda tjocka schabraket också då? Ev. polypad kanske?

Har du inte pengarna själv kanske du annars kan Låna (eller betala lite pengar för slitage - användning) en sadel tills dess att sadelmakaren kommer ut? Är det ingen i stallet som har en sadel som i alla fall är lite smalare som verkar funka bättre än din egna gör i nuläget?

Men annars om du ändå ska lägga ut div. pengar på fårskinnspad, tjocka schabrak etc. som utfyllning (dvs. pengarna skenar lätt iväg..)
kan du inte låna pengar av någon bekant eller släkting under en tid då, kanske en eller två tusen så att du kan köpa en sadel som hästen kan ha under tiden bara? Behöver ju inte vara en märkessadel
men såvida bommen är hel och stoppningen verkar vara ok och givetvis att den ligger bra så duger väll den så länge?

ta en dubbelvikt pad (som man har till benlindor) och lägg på fårskinnspadden under framvalvet. är kanske inte den optimala lösningen, men det funkar ju om du bara ska ha det ett litet tag

Jo, men det är ju det att jag vill att sadeln ska ligga perfekt och inte trycka då jag ska rida vill ju inte att hon ska känna obehag. Och som sagt tycker det känns lite onödigt att köpa en sadel när jag ska ta ut sadelmakaren snart. Ska testa lite annat imorgon också! Antagligen jag som är nojjig, blir lätt så vill ju bara henne väl.

Jag har funderat på det, men jag kommer få väldigt ont då! Inte världens skönaste att sitta på kanske :angel:

Hehe ok. :p
Annars hade det ju varit ett alternativ.
Kan du inte göra någon hemmasydd pad eller nåt då att sitta på?
T.ex. ta ett gammalt schabrak eller två gamla schabrak eller vojlockar, fyll med något så de blir lite fluffiga eller så o typ sy och sedan ha täckesgjord runt om? Någon egengjord barbackapad? :D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 203
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 967
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 061
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka