Behov till avvant föl

Alexandra_W

Trådstartare
Gah, jag har tappat bort mitt papper =/

Så kan någon vänlig liten själ upprepa behoven för avvant föl åt mig. Jag vet vad hon ska ha nu som 5 månader, mens en? Hur och när ändras det. Den lappen har jag snillat bort.

Nu får hon/räknar jag på behovet (arabföl fem månader, beräknad vuxenvikt 475 kg) 55 MJ, 522 gr SRP (kvor SRP/MJ 9.5), 27 gr Ca, 15 gr P och 5,5 gr Mg

Men hur ändras detta och när? Vet attd et ändras och SRP/MJ-kvoten ska sänkas etc, men har snillat bort pappret med hur och när =/

Så, NÄR ändras behoven och HUR?
 
Jag tittar i min tabell och konstaterar att energibehovet växlar inte särskilt mycket alls, så du kan nog ligga kvar på samma energimängd fram till sommarbete, OM hon håller sig fin på det! :)

Proteinbehov g/MJ är följande:
3 mån: 13,5
6 mån: 9,5
12 mån: 7
18 mån: 6,5
Det ändras ju inte stegvis utan successivt, dvs en 5-månaders fölunge ligger närmare 9,5 än 13,5 i behov osv...

Mineralbehoven minskar något. I min tabell står på 500 kg (anger Ca/P): 34/19 g vid 3-6 mån, 29/16 g vid både 6-12 och 12-18 månader, så har du lite koll i alla fall..
 
Upptäckte att jag glömde skriva in Mg-behovet... :crazy:
För 500 kg-hästen är det 4 g under hela första året, enlig tmin tabell. följande år ligger det på 6 g. :)
 
Tackar igen. Jag noterade att du glömde det men hmm..struntade i det. jag står med sådana mineralöverskott så behoven är täckta mer än en gång tyvärr =/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fått höanalysen av en kompis, som önskar hjälp, & som vanligt frågar jag om hjälp här. Hon har fått tag på ett mkt bra hö.. Ts 84%...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: Arabis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp