Bukefalos 28 år!

Lydia

Trådstartare
Finns det någon bra "mall" på nätet som man kan leta reda på hästens behov, i? (energi, protein). Jag har skickat iväg ensilaget på analys, men vill förbereda genom att räkna ut hur mkt hon ska ha.
Det är en appaloosa (mamman fbl), rätt så lättfödd tror jag. motioneras inte vidare hårt; 1-2 dagars vila/vecka, annars skrittpromenader, dressyrpass, löshoppning eller tömkörning/longering. Oftast inte mer än 45 min motion/dag än sålänge. Hon är under "uppbygnad" med muskler och kondition osv.
Hon är 150 hög, väger kanske 400-450??? (har mätt med hööks måttband, men jag minns inte vad det stod då, och jag har för mig att det var väldigt lågt, eftersom hon är tanig vid "sadelgjorden", men har mer mage baktill (hon ser ut så naturligt till viss del, jag har sett bilder från när hon var föl, och hon ungefär samma kroppsbygnad).
Hmm, vad mer har jag missat?

Jag skulle vilja ha en "bantarfoderstat", en normal, och en vid ökad träning.. Någon som kan det där?
 
Vad/hur mycket har hon ätit hittills och hur har hon funkat på det tycker du?

mvh Jessica
 
tyvärr så har de inte vägt hösilaget :crazy: (mäter i "tunnor", men jag kan nog få dem att väga sen, eftersom att de som driver stallet är nya, och är nog vana att väga egentligen).
säger ju ingenting, men hon har fått 0,5 kg kfrafft breed och 0,5 kg krafft lucernpellets, 2 dl betfor, näve korn.
Nu har hon lite för mkt mage.
Tycker att hon har behövt det extra proteinet, men vi får se när analysen kommer.. Jag ska försöka väga upp hur mkt det är hon får av silaget, i kilon. (funkar det inte att de väger silaget sen, så får jag väl göra höpåsar)
 
Det bästa sättet att ta reda på en hästs energibehov är just att kolla hur mycket hästen har fått hittills och hur den har sett ut på det, så jag tycker du ska försöka gissa dig till hur mycket hon har fått i sig i MJ så är det lätt att räkna ut en ny foderstat sedan.
 
jo, iof, men det är svåårt att få reda på hur mkt hon har fått, eftersom att det varit 3 olika som vägt upp hösilaget. Jag har inte brytt mig SÅ mkt, eftersom jag visste att jag skulle göra analys på fodret.
Hon har inte stått så länge på det här hösilaget (de har fodrats med förra årets silage tills nyligen)
 
du kan ju alltid maila en av Kraffts foderrådgivare. dom hjälper dig med foderstat åxå, även om du inte fodrar med krafft!
 
jovisst, det skulle jag ju kunna göra.. Men jag har hört att de ger rätt konstiga foderstater?
 
Okej

Om jag gissar hejvilt så skulle hennes behov kunna vara runt 60 MJ (med arbetstillägg på 25 %). Vilket ger ett protein behov på mellan 360 och 390, Ca-behov ca 24, P-behov 18 och Mg-behov ca 9.

mvh Jessica
 
:bow: tack, då har jag iaf något att utgå från. Skickade in analysen i måndags, så den borde komma nästa vecka!
Har du någon bok, eller hur får du tag på sifrorna?
 
Det är ganska enkla formler, du kan hitta dem på Ninas hemsida. Titta på ett av hennes inlägg, längst ned. Massor med bra info.

mvh Jessica
 
hmm, stod behöven där :o
Jag var där för ett tag sen, men då såg jag inte behovs"mall". Ska kolla genast :o
 
Det står hur man räknar fram energibehovet, sedan kan man räkna ut övriga behov utifrån den MJ-siffra man får.

Smrp = MJ * 6 (eller lite mer, ex 6,2)
Ca = MJ * 0,4 (0,45 för hästar i Hård träning)
P = MJ * 0,3
Mg = MJ * 0,15

mvh Jessica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp