Sv: Behöver hjälp eller förslag
Jag som då har ett liten kolikgosse av det svårare slaget (upp till tolv timmar långa skrikpass som värst) har nog snart provat allt.
Kolik vet man inte varför eller hur det uppstår säkert man tror att det kan bero på att barnet
1. sväljer luft och får luftbubblor i magen/tarmen som gör ont och det är här Minifom ska hjälpa och bryta ner luftbubblorna. MMen om det inte är orsaken till magknipet gör minifom heller ingen nytta.
2. Mjölkproteinallergi (ca 25% av kolikbarn har inte kolik utan allergi) och då måste man bli STRIKT mjölkfri alltså inte bara låta bli laktosfria produkter utan allt som innehåller mjölk överhuvudtaget (ger man ersättning finns det komjölksfri ersättning att köpa på apoteket)
3. Outvecklad tjocktarm och då finns inte så mkt att göra mer än att "stå ut" för riktigt svåra fall finns det en medicin som heter Merbentyl som skrivs ut av barnläkare på barnkliniken MEN den har en del otrevlig bieffekter så det är mycket restrektiva med den.
Semper magdroppar har jag aldrig hört att man kan bli sämre av innan de hjälper de är ungefär som hälsofil dvs goda bakterier som ska hjälpa magfloran i balans för bebisen.
det finns en särskild kolikmassage man kan ge (be din bvc-sköterska visa) fungerade inte alls på Isak.
Akupunktur har haft bra effekt för många men finns inte här uppe i norr men ska finnas i stockholm, malmö och på västkusten.
Avstå från viss mat trodde inte vår barnläkare alls på och vi har då inte märkt någon skillnad när jag började äta ex lök igen, han tyckte att om jag inte smällde i mig ett kilo lök ska det mkt till innan bebis reagerar. (undantag komjölk då)
Det finns en speciell vagga som har viss dokumenterad effekt då den gungar upp och ner. Baby-ro vagga den fungerade inte heller på Isak men kan ju fungera för andra? Vi hyrde våran via bvc då den är ganska dyr att köpa.
http://www.mamamiashop.se/15/page.asp?page_id=3593&type=ecom3&page_nr=1&sub_nr=105&id=18331
Det man fått höra i alla fall är att i nästan alla fall går det över vid 3 månader (som om det hjälper ens hjärtegryn nu) och därför kallas det ofta 3-månaders kolik.