Behöver hjälp fort! Transport, lugnande

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 4 430
S

Skuggabaldur

Måste flytta min häst akut idag - pga en rad omständigheter som jag inte hinner ta upp nu. Har varken fått tag på transport eller nån som kan köra. Problemet är att hon är svårlastad. Det går att få på henne efter ett bra tag, men väl inne småstegrar hon och jag är rädd att hon ska hoppa över/krypa under bommen.
Vet. kommer ut och ger lugnande, men frågan är vilken sorts transport man kan köra henne i? Kan hon ställa till det i en vanlig även fast hon har fått lugnande? Eller ska vi försöka få tag på en mindre lastbil?
Och när man hyr lastbil finns det de som har det så att de erbjuder sig att köra också? Varken jag eller mina föräldrar har kört häst innan och vill inte riskera nåt. Hittar man nån mindre småbussliknande bil så är det möjligt att mamma kan köra (har busskort), men jag vet inte.

Sv: Behöver hjälp fort! Transport, lugnande

Jag hade nog struntar i att ge lugnande, min erfarenhet är att det många gånger blir mycket farligare om hästen är drogad om den är det pga rädsla - dels kan den inte styra sig själv och dels kan det tappa balansen mycket lättare.

Om den stegrar så försök på något vis binda den i bommen så att den inte kan det och kör lungt och försiktigt.

Som jag ser det så är den största faran just nu att både du och hästen inte gillar detta. Du vet säkert att du borde ha tränat mycket innan...

Vad har du för släp? Du bör självklart ha ett släp med panikbommar som är lätta att utlösa om hästen är stegringsbenägen.

Håller med, det är livsfarligt att plegga en riktigt rädd häst!!! Dom blir helt okontrollerbara, rädslan finns kvar men dom har ingen koll på kroppen. Gör INTE det...

Lastbil låter tryggast.

Menar ni att ge dem lugnande när de redan är rädda? För hon skulle ju få det innan man börjar lasta i så fall. Är ju jättemånga som ger lugnande just för att hästarna är rädda? Jag käftar inte emot alls, bara undrar.
Hittar ingen lastbilsfirma alls - vet ni var man kan söka på Internet efter det? De flesta kör ju bara långa sträckor, det här är ca 3 mil. Små grusvägar sista biten också så det får vara en liten lastbil i så fall. Eller om man kan lasta av lite innan...

I en transport kan du lägga småbalar med halm framför bommen. Skulle hon komma över så slår hon inte runt.
// Linda

plegga henne, bind henne kort (så hon endast kan flytta huvudet åt sidan när hon parerar), lägg halmbalar framförhenne så hon inte slår runt om hon kommer över, och låt henne kvickna till innan vi åker iväg, alltså låt plegget släppa.

Men hon härjar ju inne i transporten när hon väl åker, så då är det väl inte så bra om det lugnande har släppt? Eller?
Finns ju diagonallastade släp eller vad det heter - finns det folk som hyr ut såna?

Varför rider du inte?
3 mil tar bara 6 tim att rida, om du skrittar hela vägen.

/P Döben

Enligt mig är det skillnad på rädd och panik. De rädda brukar fungera bra att ge lugnande, tussa öronen och sen låta de få minst 30 minuter absolut lugn och ro. De ska vara lugna när man ger det lugnande, och lugna när det verkar.

De som däremot brukar få panik i släpet, de brukar det inte bli någon hit att droga.

Vad det låter av TS beskrivning av hästen är det en sån som jag utan problem skulle prova lugna.

Dock måste jag hålla med paltedoben - RID hästen istället. Då slipper du allt trassel, och kan lastträna i lugn och ro sen. (Been there, done that.. fast det var 5 mil)

Jag hade kunnat, men det är så att hästen sparkade sig på benet och det är fortfarande efter några veckors vila aningens, aningens svullet. Så jag vill inte riskera nåt. Går det absolut inte att lasta så får jag fråga vet. vad han tror om att rida, men jag misstänker att det inte går...

Nä sist när jag provade att lasta henne så kom hon ju in till slut och vi fick stängt luckan och allt, men hon vevade upp och ner med huvudet och tänkte resa sig lite och sen skulle hon under bommen också. Möjligt att det hade gått att åka, men jag vågade inte ta risken. Så nej, helt panikslagen verkade hon inte vara.

Nä sist när jag provade att lasta henne så kom hon ju in till slut och vi fick stängt luckan och allt, men hon vevade upp och ner med huvudet och tänkte resa sig lite och sen skulle hon under bommen också. Möjligt att det hade gått att åka, men jag vågade inte ta risken. Så nej, helt panikslagen verkade hon inte vara.

Synd ni inte provade att åka en lite sväng, gör det nästa gång. En liten bit, efter väg där ni kan lasta ur OM det går åt skogen. Och ha medhjälpare, verktyg, kniv etc med dig.

Men många - INTE ALLA - av de som stökar vilt när släpet står stilla, 'lägger ner' när det väl börjar rulla. Då har de annat att tänka på, och om de är lite mer 'rutinerade' vet de att man inte kliver av under färd så att säga, utan att det är när släpet står still som man kan få kliva av.

Eftersom du inte kan rida, så skulle jag prova att sedera. Och TUSSA ÖRONEN. Och försök få så lugn lastning som möjligt (härja på benet lär ju vara värre än 6 h skritt). Och åk så snart som möjligt efter lastning.

Tillägg - min fbldam, så hon var ju ovan att åka släp när hon kom, van med lastbil, hon levde runt i släpet efter lastning så jag var helt säker på att hon endera skulle sparka sig ur släpet, eller gå över bommen. Lugnade sig efter tio minuters körning. Numera är hon inga problem alls varken lasta, stå på släpet eller åka.

Men om man lastar ur dem när de är oroliga, så man undviker skaderisken ja, men man lär dem också att det fungerar att härja. Så som sagt, åk en liten bit nästa gång.

Senast ändrad:

Du kan aldrig binda så kort att dom inte hoppar över bommen. det som händer med överdrivet kort grimskaft är att dom bryter nacken för att dom sitter så tight i bommer.(fruktansvärt):cry:
Lägg balar i fram om du är orolig att hon hoppar över/ kryper under.
Ta tid på dig att lasta så att hon känner sig så trygg som möjligt.

Kör försiktigt i kurvor och vid stanna och igång körning. låt det ta tid!

Lycka till:)

Binder man I bommen kan man binda så kort att de inte kommer över, de kommer inte upp.

TYvärr så kommer det bli otroligt otrevligt om du måste tvärnita släpet. Så det är inte riktigt bästa metoden det heller.

Men I Bommen kan man binda hakan mot bommen, den häst som tar sig över då finns inte (däremot behöver de inte mycket slack för att kräla sig över). Men då har man (med dikt an uppbindning) tagit bort balanseringsmöjligheten för halsen med dem, de kan inte ta emot sig i bommen med bogen etc, så det blir katastrof i en hel del anda lägen om olyckan är framma, så jag rek det INTE.

Tror vi är överens om att binda överdrivet kort inte är att rekommendera om man vill ha polle helskinnad till nya stallet.:)

En häst som har fått lugnande är yr och vet inte vad den gör. En sån häst kör man inte iväg med om det inte gäller liv eller död....

Jag har varit med om att ge rädd häst lugnande (givetvis INNAN den blir rädd....) och dom har inte alls blivit mindre rädda, bara farliga. Ska man ha dom helt drogade så dom inte bryr sig om nåt får man ge domosedan, och då har dom nästan problem att stå upp....

Åh, vad jobbigt allt blir...
Fick tips om hästbuss i Kungälv, men efter diskuterande i familjen har vi kommit fram till att det blir för långt bort=för dyrt.
Jag vet inte hur jag ska få dit hästen! Idag blev det inte, har ringt till varenda människa häromkring. Ingen kan köra eller hyra ut transport. På Åby svarar de inte. Möjligtvis kan jag få hjälp först på fredag, men då blir det vanlig transport och jag vet inte hur jag ska göra med lugnande då. Eftersom ni har olika åsikter här blir jag ju tveksam.
Om man hade kunnat hyra nåt diagonallastat släp eller vad det heter så hade ju det varit perfekt, men det verkar omöjligt tyvärr.

Isåfall tycker jag du tar chansen och hyr en transport och lasttränar innan dess, om möjligt ta hjälp av någon kunnig person/NH-tränare.
Det finns ju lugnande som man ger i fodret, Vetranquil, man kan rida på det så hästen är ju inte vinglig av det. Men jag vet inte vad man säger om hur det funkar vid transport, du kan väl alltid ringa till Åby och fråga, eller fråga den veterinär som skulle kommit ut och gett lugnande.

KL

Verkar som det har löst sig till slut:). De hörde av sig från Åby Horse Line och de kommer och kör henne imorrn med en liten 2-hästars lastbil. De sa att hon kan absolut inte hoppa över nånstans och hon behöver inte lugnande heller trodde han. Men det kan bli jättesvårt att få in henne utan det tror jag och jag vill inte att hon får dras in med våld. Visst, man kan ju inte hålla på och vänta i flera timmar, men så lite "våld" som nödvändigt måste det ju vara. Absolut inga piskor och grejor. (Har hört för mycket skräckhistorier om transportörer som ni hör.) Det förstår jag ju att jag kan inte komma med en olasttränad häst och be att hon ska få gå in självmant mm mm.
Nu har vi faktiskt tränat med henne ska jag tillägga. Förra året höll jag på en hel del när vi hade en transport stående och det gick bra, men när vi verkligen skulle åka så visste hon ju såklart det. Sedan vi bytte stall har vi inte haft tillgång till transport, tyvärr. Hoppas vi ska kunna träna lite mer på nya stallet. Kanske kan gå kurser och sånt. Jag är i princip lika rädd för att åka med häst som pållan är för att åka om inte mer, så det är skönt att vi får hjälp nu. Det smittar ju av sig...

Iaf, om man ger henne lite, lite lugnande (hon får inte bli ostadig eller nåt) bara så man får in henne lite lättare - borde man inte kunna det? Ska ju höra med vet. såklart också.

En fråga till: vad ska jag ha med mig till stallet när hon ska åka? (Har tagit hem det mesta nämligen.) Longerlina och grimskaft (flera?), träns(?), lädergrimma. Kniv och sånt har väl de, men det är lika bra att ta med ändå antar jag. Hjälm och handskar... Transportskydd ska jag köpa imorrn. Tar med sjuklådan i vår bil också, den ska ju ändå dit i vilket fall. Har jag glömt nåt?
Åker man efter deras bil i sin egen eller följer man med dem? Är väl olika förstår jag, men vilket är vanligast?

Som ni hör kommer det bli väldigt skönt när detta är över och jag oroar mig säkert för mycket, men det är svårt att låta bli:crazy:.

Skippa alla skydd och grejer på hästen det är snabbaste sättet att tala om att det är något speciellt på gång.
Plegg har jag inga bra erfarenheter av de flesta hästar snedtänder när de blir rädda med ren panik som följd.
Är det inte längre sträcka skulle jag rensa en vanlig transport och låta hästen stå lös, när det börjar röra sig brukar de flesta ha fullt upp med att hålla balansen.
Nånting jag aldrig vill vara med om mer i mitt liv är att lasta från en dörröppning, för ett flyktdjur måste det vara det ultimata hotet.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 120
Senast: Mint
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 488
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 200
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 209
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår